۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
رنگ‌ها؛ تعیین‌کننده نقش شهرها

یک کارشناس شهرسازی گفت: رنگ ساختمان‌ها و نمادهای شاخص براساس نقش هر شهر تعیین می‌شود و تاثیر زیادی بر سرزندگی شهر و کیفیت زندگی شهروندان دارد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رنگ در ساخت و نمای ساختمان‌ها مسئله‌ای بسیار بااهمیت است و در روایات اسلامی پیرامون اهمیت آن، صحبت و به جنبه‌های روانی و درمانی مبحث رنگ پرداخته شده است.

وی افزود: نور خورشید مادر همه رنگ‌ها است؛ نور به‌عنوان رنگ سفید شناخته می‌شود، اما دارای هفت طیف رنگی شامل، سبز، آبی، قرمز، نیلی، بنفش، زرد و نارنجی می‌شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: رنگ «زرد» شبیه به عسل از مهم‌ترین رنگ‌هایی است که قرآن در سوره «نحل» از آن به‌عنوان رنگ شفابخش یاد کرده است. این رنگ موجب دفع حیوانات و حشرات موذی می‌شود و می‌توانیم از آن در نمای ساختمان‌ها استفاده کنیم.

مؤمنی اضافه کرد: در طراحی شهری اگر زرد با مشکی مخلوط شود، رنگی به وجود می‌آید که موجب احتیاط‌پذیری شهروندان می‌شود. استفاده از رنگ زرد در مسیرهای تردد، موجب احتیاط افراد هنگام عبور می‌شود.

وی تصریح کرد: «سبز» رنگی نشاط‌آور و پویا است که در پوشش گیاهی دیده می‌شود. زمانی که این رنگ در جایی نقش ببندد، آن منطقه از حالت مرده تبدیل به منطقه‌ای سرزنده می‌شود. رنگ سبز، کاربردهای مهمی را در حوزه شهرسازی دارد؛ در قسمت‌هایی از شهر سبزینگی وجود دارد سرزندگی خاصی در آن قسمت حاکم است.

این کارشناس شهرسازی گفت: «مشکی» از رنگ‌هایی است که توصیه شده از آن استفاده نشود؛ شهروندان نگاهی اندوه‌آور به این رنگ دارند و در مقالات مختلف گفته شده که آمار خودکشی در افرادی که بیشتر از رنگ مشکی استفاده می‌کنند، بیشتر است.

مؤمنی تاکید کرد: رنگ مشکی در شهرسازی نباید استفاده شود، چراکه موجب اندوهِ نما می‌شود؛ همچنین استفاده از این رنگ، گردوخاک نشسته روی ساختمان را بیشتر نشان می‌دهد. از رنگ «قرمز» نیز در تابلوهای تبلیغاتی و راهنمایی و رانندگی به دلیل نشاط‌آور بودن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به نقش هر شهر، رنگ آن معین است، ادامه داد: برای نمونه، اصفهان به‌عنوان یک شهر تاریخی و مذهبی دارای گنبدهای فیروزه‌ای، از رنگ فیروزه‌ای و نیلی استفاده می‌شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: این شهر، فلسفه آرامش و پایداری را در تاریخ دارد و بر این اساس، رنگ فیروزه‌ای روی آن نام‌گذاری شده است.

کد خبر 602908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.