آتش در دامن جنگل‌های مازندران/کیاسر و کلاردشت قربانی همیشگی سهل‌انگاری

جنگل‌های شمال کشور طی چند روز گذشته شاهد دستکم سه فقره آتش‌سوزی بود که با توجه به گرمای هوا و افزایش تعداد مسافران، دور از انتظار نبود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان مازندران که حدود ۵۴ درصدد از عرصه‌های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و نیمی از جنگل‌های هیرکانی ثبت‌شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای این استان است، طی روز یکشنبه شاهد دو فقره آتش‌سوزی درون استان و چند فقره آتش‌سوزی در گیلان بود.

عصر روز یکشنبه چند هکتار از جنگل کیاسر در بخش چهاردانگه شهرستان ساری دچار آتش‌سوزی شد و جنگل‌های کلاردشت هم در همین روز دچار حریق شد.

متأسفانه روز یکشنبه اعلام چهار فقره آتش‌سوزی در استان گیلان هم به ستاد یگان حفاظت جنگل‌ها رسید که از مازندران جهت اطفای حریق محل آتش‌سوزی، درخواست کمک شد و در همین راستا دو دستگاه بالگرد از مازندران به گیلان اعزام شد. با مخابره خبر آتش‌سوزی در مازندران، بلافاصله یکی از بالگردهای اعزام شده به استان گیلان فراخوانده شد و به کلاردشت برای اطفای حریق بازگشت.

چالش‌های اطفای حریق در جنگل‌های هفت خال کیاسر

مرتضی نوربخش‌کلائی، مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تشریح شرایط ویژه آتش‌سوزی‌های گسترده در استان و چالش‌های اطفای حریق در جنگل‌های هفت خال کیاسر، اظهار کرد: هم‌اکنون بالگرد اعزامی در حال اطفای حریق نهایی جنگل‌های کیاسر است.

وی افزود: صبح روز یکشنبه اعلام چهار فقره آتش‌سوزی در استان گیلان به ستاد یگان حفاظت جنگل‌ها رسید که از مازندران جهت اطفای حریق محل آتش‌سوزی، درخواست کمک شد و در همین راستا دو دستگاه بالگرد از مازندران برای اطفای حریق به گیلان اعزام شد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران تصریح کرد: حوالی ظهر روز یکشنبه بود که جنگل‌های کلاردشت دچار حریق شد که بلافاصله به یکی از بالگردهای اعزام شده به استان گیلان فراخوان داده شد و به کلاردشت برای اطفای حریق بازگشت.

وی افزود: ساعت ۱۳ روز یکشنبه نیز اهالی روستاهای اطراف کیاسر در هفت‌خال، حریق در جنگل‌های آن منطقه را به بخشداری اعلام کردند که این موضوع به مدیریت بحران استانداری انتقال داده شد و فوراً بالگرد دیگر مازندران که به استان گیلان اعزام شده بود، برای بازگشت فراخوان شد.

نوربخش‌کلائی با بیان اینکه فراخوان دیرهنگام باعث شد پرواز با غروب آفتاب همزمان شود و در این زمان اجازه پرواز برای بالگردها وجود ندارد، ادامه داد: به همین دلیل آتش‌سوزی با کمک عوامل انسانی اعم از نیروهای امدادی و هلال‌احمر، مردم منطقه و یگان حفاظت منابع طبیعی تا حدود ساعت یک شب مهار شد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که به دلیل وزش باد امکان شعله‌ور شدن دوباره آتش وجود داشت، ساعت شش صبح روز دوشنبه، دوباره بالگرد به پرواز درآمد و هم اکنون در حال اطفای حریق نهایی جنگل‌های کیاسر هستند.

اطفای آتش در جنگل‌های کلاردشت

حسینعلی محمدی سرپرست اداره کل مدیریت بحران مازندران نیز اظهار کرد: آتش‌سوزی در جنگل‌های کیاسر بامداد روز یکشنبه با تلاش نیروهای امدادی مهار شد و از زمان روشن شدن هوا نیز بالگرد برای آب‌پاشی در محدوده دچار حریق به پرواز درآمد.

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و سایر نیروهای امدادی یکشنبه شب با ایجاد آتش‌بُر و محاصره آتش توانستند با وجود صعب‌العبور بودن منطقه و شیب زیاد عرصه موفق به مهار کامل آتش شوند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران مازندران تصریح کرد: اما با توجه به پوشیده بودن سطح زمین از برگ‌های خشک انباشت شده و وزش باد، این احتمال وجود داشت که دوباره آتش شعله‌ور شود. به همین دلیل بالگرد امدادی استان برای اطفا کامل آتش به پرواز درآمد.

محمدی گفت: بالگرد امدادی پس از انجام عملیات اطفای آتش در جنگل‌های کلاردشت بلافاصله به سمت کیاسر پرواز کرد، اما تاریکی هوا اجازه انجام عملیات آب‌گیری و آب‌پاشی را نمی‌داد؛ به همین دلیل عملیات امداد هوایی به صبح روز دوشنبه موکول شد و بالگرد پس از آبگیری از دریاچه الندان آب‌پاشی در منطقه دچار آتش‌سوزی را انجام داد.

علت آتش‌سوزی در کلاردشت

به گفته ملکی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر علت آتش‌سوزی در کلاردشت این بود که عده‌ای از بومیان و دامداران برای گرفتن عسل از داخل درختان و برای دور کردن زنبور عسل اقدام به برپایی آتش و دود کردند که آتش به درختان سرایت کرد و نتوانستند آن را مهار کنند.

به گزارش ایمنا، علت دقیق آتش‌سوزی در کیاسر هنوز اعلام نشده اما گمان می‌رود که علت، انسانی بوده باشد. اگرچه در مهار آتش‌سوزی تجهیزات، نیروی انسانی مؤثر است اما هیچ چیز جای مدیریت صحیح را نمی‌گیرد و این عملکرد و واکنش درست است که در هر حادثه‌ای موجب موفقیت عملیات می‌شود. از طرفی هم‌استانی‌ها و مسافران هم باید از روشن کردن آتش در کنار مزارع، جنگل‌ها و مراتع جدا خودداری کنند و قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند.

کد خبر 602826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.