خودکفایی در امنیت غذایی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خودکفایی در امنیت غذایی» نوشت: رئیس جمهور روز گذشته در آئین آغاز سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی، زراعت و کشاورزی، بار دیگر اصول دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی را تبیین و تشریح کرد؛ اصولی که از تأمین امنیت غذایی پایدار، خودکفایی و صادرات محصولات کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و در نهایت قطع دست دلالان، با هدف جلوگیری از تضییع حقوق تولیدکنندگان و کشاورزان و نیز مصرف کنندگان را شامل می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در این مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، زراعت و کشاورزی را امری مهم و ممتاز دانست و گفت: خدای متعال در قرآن کریم زراعت را به خود نسبت می‌دهد که در واقع زارع اصلی و حقیقی ذات مقدس پروردگار متعال است و چه افتخاری برای کشاورزان از این بالاتر که به این کار مبارک و تولید مشغولند.

رئیس‌جمهور در ادامه به جایگاه ارزشمند کشاورزی در فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: کشاورزی در عرصه اقتصاد کشور و معیشت مردم نیز جایگاهی مهم و در جهت خوداتکایی و استقلال کشور نقشی بسیار حیاتی دارد.

وی در ادامه، تولید در بخش کشاورزی را یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت کشور دانست و اظهار کرد: خوداتکایی در بخش کشاورزی اهمیت دارد و با توجه به ظرفیت‌های بزرگ موجود در کشور می‌توانیم در زمینه امنیت‌غذایی به خوداتکایی برسیم که این مهم از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است.

رئیس‌جمهور در ادامه جهش تولید، خوداتکایی در کشاورزی و امنیت غذایی کشور را مستلزم رویکرد جهادی همه بخش‌ها در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و همچنین فعالان این عرصه دانست و گفت: مصرانه از شما می‌خواهم برای جهاد در این مسیر تلاش‌تان را افزون کنید، بدین‌معنا که هم راه را سریع و حساب‌شده بپیمایید و هم دشمنی را در مقابل خود ببینید که نمی‌خواهد شما خودکفا باشید.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز در بسیاری از بخش‌ها تولیدکننده هستیم و به خوداتکایی رسیده‌ایم، افزود: اگر با رویکرد جهادی و همچنین مدیریت صحیح منابع آبی و زراعی حرکت کنیم، نه تنها امنیت غذایی تضمین می‌شود، بلکه کشور می‌تواند به مرحله صادرات برسد که البته فعالیت در برخی از بخش‌ها در این زمینه نیز آغاز شده است.

خودکفایی در امنیت غذایی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نرو نیویورک برو سمرقند» نوشت: رئیس‌جمهور ایران قرار است ۲۴ شهریورماه در نشست سران سازمان شانگ‌های که به میزبانی ازبکستان برگزار می‌شود، شرکت کند.

ایران عضو اصلی شانگ‌های خواهد شد و شانگهای، طلیعه نظم نوینی در جهان آینده است. گویا سید ابراهیم رئیسی قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز که اندکی بعد از اجلاس شانگ‌های در زمان مرسوم خود خواهد بود، شرکت کند، اما استدلال‌آوری محکمی وجود دارد که غیبت رئیسی در نیویورک، مواهب مادی و معنوی بیشتری برای ایران دارد تا حضور در آنجا و یک سخنرانی و یک مثلاً «عدم ملاقات» با بایدن و رفقای اروپایی‌اش. هرچند کم نیستند کسانی که با فکری سنتی و البته سطحی، «موقعیت نیویورک» و حضور در مجمع عمومی را برای رساندن صدای ایران به جهان بی‌بدیل و ممتاز می‌دانند.

این فکر سنتی همیشه با فشار روانی تیمی که معمولاً در ادوار گذشته، بار سفر بستن به ینگه دنیا را خوش می‌داشتند، همراه بوده و اینان دیگر به تنها چیزی که فکر نمی‌کردند، فایده منافع ملی بود و معمولاً در همان شیپور «موقعیت ممتاز نیویورک» می‌دمیدند.

با این حال دلایل زیادی وجود دارد که «کم‌محلی» رئیسی به نیویورک و غیبت او در آنجا و مانور رسانه‌ای و تبلیغاتی کامل در سمرقند و اجلاس شانگهای، با همه شاخص‌هایی که این دولت از آغاز تاکنون دنبال کرده است و با همه آنچه پیش‌رو داریم، سازگارتر و سودمندتر است.

اکنون این دولت می‌گوید از آن برزخ برجامی که گذشتگان و آمریکا برای ایران درست کرده بودند، با رویکرد مستقل و نوین خود خارج شده و کشور را از شرطی‌شدن با شروط برجامی درآورده است.

از طرفی نزدیکی ایران به شرق برای آمریکا و اروپا، دشوار هضم و نپذیرفتنی است و حتی همین نگه داشتن ایران در «فضای مذاکره» اگر هدفی اصلی داشته باشد، کاستن از پیوند کامل ایران با دوستان شرقی و با همسایگان است و درواقع تلاش می‌شود آن راه باریکه‌ای که هنوز به سمت غرب باز است همچنان باز نگه داشته شود تا بلکه روزی بتوان آن را تبدیل به بزرگراهی آسفالته با امکانات فراوان کرد!

با این دو فرض قوی، بهترین کار هم برای منافع ملی، هم برای مذاکرات هسته‌ای و حتی هم برای رابطه سالم و عزتمندانه با غرب که جزئی قطعی از سیاست‌خارجی ایران است، حرکت در مسیری است که ما را از نیویورک دور، و به همسایگان و دوستان راهبردی روزهای سخت از جمله چین نزدیک‌تر کند.

البته مقاومت ما حتی بدون چین درهم شکسته نمی‌شود، ولی این پاسخی بود که برای آن اعتراض مناسب بود. هم آمریکا و هم اروپا دریافته‌اند مسیر آینده‌ای که ایران و روسیه و چین، بازیگران اصلی آن خواهند بود، راهی دشوار پیش روی آنان می‌گذارد، پس چرا ما این دشوارسازی برای غرب را انتخاب نکنیم؟ نگرانی امریکایی‌ها از راهبرد شرقی ایران از پیشنهادی‌های دوستانه آن‌ها قابل درک است!

خودکفایی در امنیت غذایی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تناقض عجیب در شرکت‌های بزرگ؛ بهره‌وری صفر، سود تا ۸۰ درصد!» نوشت: بر اساس اظهارات یکی از مسئولان سازمان مدیریت صنعتی، ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور در سال‌های اخیر به طور متوسط حاشیه سود ۲۴ درصدی داشته‌اند اما بهره‌وری آنها منفی بوده است!

اظهارات مسئولان سازمان مدیریت صنعتی نشان از یک تناقض بزرگ دارد. اینکه به رغم سهم ۲۰ درصدی ۵۰۰ شرکت برتر کشور در تولید ناخالص داخلی و نیز حاشیه سود ۲۴ درصدی آنها در سال‌های اخیر، این شرکت‌ها بهره‌وری منفی داشته‌اند همچنین در لیست رسته‌های دارای بیشترین حاشیه سود، شرکت‌هایی که مبتنی بر تولید محصولات دارای ارزش افزوده واقعی یا بالا باشند، دیده نمی‌شود و بیشترین حاشیه سود به شرکت‌های مالی و شرکت‌های خام فروشی تعلق گرفته است.

درویش زاده معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در نشست بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۵۰۰ شرکت برتر، شرکت بزرگ در صنعت نساجی وجود ندارد و در گردشگری هم ضعیف هستیم.

مقایسه گروه‌ها نشان می‌دهد، بانک‌ها و پتروشیمی‌ها قوی‌ترین گروه هستند که ۱۶.۵ و ۱۵.۳ درصد درآمد این ۵۰۰ شرکت را تشکیل می‌دهند. گروه‌های بعدی به ترتیب فلزات اساسی، شرکت‌های چندرشته‌ای و فراورده‌های نفتی هستند.

به گفته وی در شاخص صادرات نیز پتروشیمی اول است که ۵۰ درصد صادرات ۵۰۰ شرکت را به خود اختصاص داده است. اینها همه در شرایطی است که مقایسه جهانی نشان می‌دهد که اولین شرکت ترکیه، فروشی معادل دو و نیم برابر و اولین شرکت دنیا، فروشی معادل ۷۹ برابر (اولین شرکت) ایران دارد.

اما نکته قابل تأملی که مسئولان سازمان مدیریت صنعتی به آن اشاره کردند، حاشیه سودهای ۵۰۰ شرکت برتر، به رغم بهره‌وری صفر این شرکت‌ها است.

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در این‌باره گفت: شاخص بازده فروش یا حاشیه سود نشان می‌دهد که حاشیه سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالی ۸۲ درصد، محصولات کانی و غیرفلزی ۵۰ درصد، فلزات اساسی مثل فولاد مبارکه ۴۴ درصد و متوسط حاشیه سود کل شرکت‌ها ۲۴ درصد است.

در عین حال کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پاسخ به سوالی درباره شاخص‌های منفی شرکت‌های برتر در ۲۵ سال گذشته گفت: شاخصی که طی سال‌های گذشته منفی بوده، بهره‌وری است.

این اظهارات نشان می‌دهد که حاشیه‌های سود ایجاد شده توسط این ۵۰۰ کشور که سهم قابل توجهی از نسبت فروش به تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌اند، عملاً ارتباطی به عملکرد آنها نداشته است. در این میان حاشیه سود بیش از ۸۰ درصدی شرکت‌های سرمایه گذاری مالی، از آن جایی که این شرکت‌ها عموماً متصل به بانک‌ها هستند، قابل توجه است.

خودکفایی در امنیت غذایی

کد خبر 602821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.