نگه‌داری از حیوانات خانگی نامتعارف جنبه فخرفروشی یا تفکیک اجتماعی دارد

یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه گفت: جنبه نگه‌داری حیوانات اهلی و بومی نظیر سگ، گربه یا انواع پرنده در خانه با جنبه نگه‌داری از حیوانات نامتعارفی نظیر تمساح که زیست مسالمت‌آمیزی با انسان ندارد که به نوعی برای فخرفروشی یا تفکیک اجتماعی استفاده می‌شود، متفاوت است.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون نگه‌داری از حیوانات نامتعارف اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار خانوار در کشور اقدام به نگه‌داری حیوانات خانگی نامتعارف می‌کنند و جنبه نگه‌داری حیوانات اهلی و بومی نظیر سگ، گربه یا انواع پرنده در خانواده با جنبه نگه‌داری از حیوانات نامتعارفی نظیر تمساح که زیست مسالمت‌آمیزی با انسان ندارد و به نوعی برای فخرفروشی یا تفکیک اجتماعی استفاده می‌شود، متفاوت است.

وی افزود: نگه‌داری از حیوانات خانگی در اصل جزئی از باورهای گروه سنتی جامعه است؛ برخی افراد اعتقاد دارند اگر قرار باشد چشم نظر یا نوعی بلای الهی برای اعضای خانواده اتفاق بیفتد، در صورتی که حیواناتی نظیر مرغ یا کبوتر در خانه نگه‌داری کنند، این بلا یا چشم نظر به حیوان خانگی آن خانه منتقل می‌شود.

این جامعه‌شناس ادامه داد: گروه دیگر نگه‌داران حیوانات خانگی، گروهی هستند که به پرندگان گرایش دارند و به عنوان مثال، اقدام به نگه‌داری کبوتر در خانه می‌کنند. چنین افرادی انواع ژن‌های پرندگانی نظیر کبوتر، قناری یا مرغ مینا را تربیت کرده و به نوعی، یک رابطه تفریحی میان آن‌ها و پرندگان رقم می‌خورد.

محافظت، پاسداری از منزل و پر کردن خلأ عاطفی

وی با بیان اینکه گروه دیگری از جامعه نیز هستند که اقدام به نگه‌داری سگ یا گربه می‌کنند، تصریح کرد: سگ در جامعه ما چند نوع کاربرد دارد؛ اولین کاربرد آن محافظت از گله‌ها در روستا است که عضوی از خانواده چوپان محسوب می‌شود، همچنین از سگ‌ها به عنوان پاسداری از منازل نیز استفاده می‌شود که نشان از ناامنی جامعه دارد.

پدریان با بیان اینکه گروهی از افرادی که سگ یا گربه نگه‌داری می‌کنند، افراد دارای خلاءهای عاطفی هستند، اضافه کرد: چنین افرادی به علت نداشتن ارتباط عاطفی یا نداشتن توانایی برقراری ارتباط با دیگران به نگه‌داری از سگ یا گربه، روی می‌آورند. این افرادی دوست دارند حیوان دست‌آموز و به طور کامل در اختیار آن‌ها باشد؛ چراکه انسان دارای حق انتخاب است و عکس‌العمل نشان می‌دهد، اما برخی تحمل این عکس‌العمل‌ها را ندارند و اوقات فراغت و خلاءهای عاطفی خود را با این حیوانات تکمیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه نگه‌داری از این حیوانات، کنش و انتخاب فردی است، خاطرنشان کرد: این دسته از افراد سگ یا گربه را به عنوان نوعی منزلت اجتماعی برای خود ترسیم می‌کنند؛ البته این موضوع مربوط به طبقه خاصی از جامعه نیست و در تمام اقشار جامعه دیده می‌شود. حتی برخی پیرزن‌هایی که تنها در منزلی زندگی می‌کنند، چند سگ یا گربه را دست‌آموز کرده‌اند.

ایجاد وجه تمایز میان خود و دیگران

این استاد دانشگاه گفت: افراد برای اینکه خود را از توده جامعه جدا کنند از المان‌ها، نمادها یا سنبل‌های خاصی استفاده می‌کنند تا نشان دهند که چیزی فراتر از توده جامعه هستند. این نمادها می‌تواند در لباس افراد شکل بگیرد؛ به عنوان مثال پوشاک زخمی در اصل برای این بود که فرد اعلام کند با این نوع پوشاک طبقه اجتماعی و گروه اجتماعی خاصی را برای خود تعریف کرده و جدای از سایر افراد جامعه است.

وی ادامه داد: برخی خانواده‌ها در اموری نظیر مبادلات، نظام خانوادگی، نظام خویشاوندی، گروه همسالان و روابط دوستی، می‌خواهند خود را فراتر نشان دهند و برای ایجاد تمایز میان خود و دیگران و نشان دادن اینکه ما از لحاظ مالی، موقعیت و منزلت اجتماعی جدای از بقیه هستیم، اقدام به نگه‌داری حیوانات خطرناک و نامتعارفی مانند تمساح، گرگ، میمون، ببر یا شیر در منزل می‌کنند.

کد خبر 602804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.