بروز بیشتر بیماری پارکینسون در مردان/اهمیت ورزش و رژیم غذایی سالم در بیماران

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بروز بیماری پارکینسون در مردان بیشتر از زنان است. انجام ورزش‌های ساده نظیر نرمش یا پیاده‌روی به بیماران توصیه می‌شود، زیرا به بهبود وضعیت عضلات و استخوان‌های بیماران می‌انجامد.

فرشته اشتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پارکینسون یک بیماری عصبی است که به علت از بین رفتن یک انتقال‌دهنده عصبی به نام «دوپامین» به وجود می‌آید.

دوپامین، حرکات کلی بدن را تنظیم می‌کند و با از بین رفتن آن، تنظیم کلی و نرم بودن حرکات بدن دچار اختلال می‌شود. در واقع این بیماری جزو بیماری‌های تحلیل‌رونده مغز است.

وی افزود: با از بین رفتن دوپامین، علائم و عوارضی در بدن پدید می‌آید که به صورت لرزش، خود را نشان می‌دهد و این حالت، موقع استراحت افراد بیشتر است. لرزش این بیماری، اغلب انگشت شصت افراد را درگیر می‌کند و حالتی مانند انداختن دانه‌های تسبیح ایجاد می‌شود که معمولاً از یک سمت بدن آغاز می‌شود و پس از مدتی، سمت دیگر بدن را نیز درگیر می‌کند.

خشکی بدن درپی ابتلاء به پارکینسون

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: لرزش در کنار سایر علائم، اهمیت پیدا می‌کند و در ادامه، فرد شاهد کندی حرکات و خشکی کل بدن خود است؛ حرکات کل بدن نظیر پلک زدن و حرکاتی که به صورت مداوم در صورت یا دست و پای خود ایجاد می‌کند، با ابتلاء به این بیماری کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه به اصطلاح گفته می‌شود صورت فرد حالتی شبیه به ماسک پیدا کرده، بی‌تحرک و بی‌احساس می‌شود، تصریح کرد: به آرامی سایر اختلالات در راه رفتن یا بلعیدن نیز آشکار می‌شود؛ فرد نمی‌تواند به خوبی حرکت کند یا آب دهان خود را فرو ببرد و همین موضوع، منجر به آب‌ریزش از دهان وی می‌شود.

اشتری اضافه کرد: به علت درگیر شدن عضلات بلع بیمار، فرد غذایی را که در حالت عادی در طول ۲۰ دقیقه به اتمام می‌رسانده است، در طول دو ساعت به اتمام می‌رساند و به طور کلی فعالیتی که یک فرد در حالت عادی در عرض چند دقیقه انجام می‌دهد را در عرض چند ساعت انجام می‌دهد.

برهم خوردن تعادل در مبتلایان به پارکینسون

وی تصریح کرد: حرکات بیماری به تدریج کندتر و کمتر می‌شود، به طوری که فرد هنگام قدم زدن قادر به بلند کردن پاهای خود نیست و به ناچار پای خود را روی زمین می‌کشد، معمولاً این بیماران به تدریج حالتی خمیده روبه جلو پیدا می‌کنند که منجر به از دست رفتن و برهم خوردن تعادل آن‌ها می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: مبتلایان به پارکینسون در نتیجه برهم خوردن تعادل، مرتب زمین می‌خورند که این موضوع، می‌تواند منجر به شکسته شدن استخوان‌ها شود. سفتی شدیدی که در عضلات افراد بروز می‌کند، آن‌ها را ناتوان می‌سازد و این حالت، روزبه‌روز بدتر می‌شود. بیماری پارکینسون به علت از دست رفتن سلول‌ها و بازسازی نشدن آن‌ها، پیشرفت می‌کند و علائم و عوارض آن ثابت نمی‌ماند.

عامل پیشگیری‌کننده از ابتلاء به پارکینسون وجود ندارد

اشتری با بیان اینکه بیماری پارکینسون در هر دو جنس دیده می‌شود اما بروز آن در مردان بیش از زنان است، اضافه کرد: بیماری پارکینسون علت کاملاً شناخته شده‌ای ندارد و به نظر می‌رسد عوامل محیطی و ژنتیک، در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: ممکن است در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به این بیماری، احتمال درگیری سایر اعضای خانواده نیز بیشتر شود؛ گاهی امکان دارد برخورد با برخی سموم نیز منجر به شروع پارکینسون شود. به علت ناشناخته بودن علت ایجاد این بیماری، عامل پیشگیری‌کننده از ابتلاء به آن وجود ندارد و نمی‌توان گفت اگر علت آن را کنار بگذاریم، به این بیماری مبتلا نخواهیم شد.

بهبود وضعیت عضلات و استخوان‌های بیمار با ورزش

وی در توصیه به بیماران گفت: سعی بر انجام ورزش‌های ساده نظیر نرمش یا پیاده‌روی داشته باشند و این اقدامات به بهبود وضعیت عضلات و استخوان‌های بیماران می‌انجامد، این بیماری خشکی بدن را به همراه دارد و با بی‌حرکت ماندن بیمار، خشکی بدن او بیشتر خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: بهتر است بیماران مبتلا به پارکینسون رژیم غذایی سالمی داشته باشند، رژیم‌های کم‌نمک و کم‌چرب، مصرف سبزیجات و میوه‌جات نیز به بیماران توصیه می‌شود؛ زیرا کمک‌کننده بهبود وضعیت بیمار هستند. به علت اینکه سن بیشتر افراد مبتلا به این بیماری بیش از ۶۰ سال است و احتمال سکته نیز وجود دارد، قصد بر جلوگیری از سایر عللی است که می‌توانند زمینه ناتوانی هرچه بیشتر فرد را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه مصرف مواد پروتئینی همراه با دارو منجر به کم اثر شدن دارو می‌شود، خاطرنشان کرد: به بیماران توصیه می‌شود همزمان با مصرف داروی خود مواد غذایی پر پروتئین مصرف نکنند تا جذب دارو بهتر صورت گیرد.

کد خبر 602802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.