فناوری «انتقال دانش» راهی نزدیک برای کسب مهارت

یک دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت: در انتقال دانش، آموزش بسیار سریع و کاربردی است؛ چراکه با استفاده از این فناوری می‌توان طی زمان کوتاهی مهارتی را فراگرفت که یادگیری آن، نیازمند سال‌ها تلاش و کسب تجربه است.

حامد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جایگاه هوش‌مصنوعی و رباتیک در حوزه آموزش، اظهار کرد: در حوزه آموزش‌کودکان ماشین‌آلات پیشرفته خودکار و سامانه‌های رباتیک تعاملی در حال توسعه است.

وی افزود: ربات‌ها قادر هستند با بهره‌گیری برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده و امکانات یادگیری که در آن‌ها تعبیه شده است، فضای جذاب‌تری را برای آموزش به کودکان و نوجوانان فراهم کنند.

این دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک ادامه داد: در زمینه آموزش غیرحضوری نیز فضاهای متاورس و مجازی امکانات بسیار پیشرفته‌ای را در خود جای داده است که تلفیق این امکانات با هوش‌مصنوعی امکان ارزیابی از مخاطبان سرعت می‌یابد.

وی تاکید کرد: عملاً تعامل هوشمند انسان و ماشین این امکان را فراهم می‌کند که فرآیند یادگیری انسان با سرعت بیشتری سپری شود.

شهبازی در رابطه با انتقال دانش گفت: یکی از عرصه‌های دیگری که در حوزه آموزش و هوش‌مصنوعی مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته، انتقال دانش به مغز است.

وی تصریح کرد: در این نوع از آموزش با داده‌هایی برای برنامه‌ریزی یا تغییر مغز با استفاده از انتقال مستقیم مفاهیم و از طریق رایانه‌ها به مغز انسان روبه‌رو هستیم و عملاً طی این یادگیری واسطه‌ها از بین می‌رود.

این دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک ادامه داد: در انتقال دانش، اطلاعات عمومی همان‌طورکه در کامپیوتر و هارد دیسک نوشته می‌شود، می‌تواند به‌صورت مستقیم از طریق جریان‌های الکتریکی از حافظه‌های کامپیوتری در مغز انسان نگاشته شود.

وی افزود: در انتقال دانش، آموزش بسیار سریع و کاربردی است؛ چراکه با استفاده از این فناوری می‌توان طی زمان کوتاهی مهارتی را فراگرفت که برای یادگیری آن نیازمند سال‌ها تلاش و کسب تجربه است.

شهبازی در رابطه با نحوه انتقال مهارت‌های بدنی، گفت: بخشی از آموزش مرتبط با مهارت‌های بدنی و حرکتی است، یعنی علاوه بر اینکه ذهن و مغز در یادگیری این مباحث درگیر است عضله و اندام‌های انسان نیز درگیر خواهد بود که این مسائل در حوزه ورزش بسیار مورد توجه است.

وی افزود: در این حوزه تجهیزات هوشمند و ماشین‌آلات تمرینی هوشمند می‌تواند فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشد.

این دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت: امروزه عمده تحقیقات حوزه تربیت‌بدنی پیرامون ماشین‌آلات، تجهیزات هوشمند و تمریناتی انجام می‌شود که می‌توان با استفاده از چنین فناوری‌هایی فراگرفت؛ درواقع با استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی می‌توان بازدهی یادگیری تمرینات بدنی و کسب آمادگی جسمانی را افزایش داد.

کد خبر 602758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.