اصفهان شهری زیست‌پذیر و مشارکت‌پذیر است؟

مدیریت شهری در نظر دارد در کنار شهروندان و تسهیل‌گر اقدامات آن‌ها باشد، همچنین در پروژه‌های مشارکتی در کنار سرمایه‌گذاران است و از همه لحاظ به پیشرفت شهر کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از یک سال از فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گذرد و تاکنون ۵۴ جلسه علنی و بیش از ۱۷۰ جلسه کمیته نظارتی در مناطق مختلف شهر و بیش از ۴۸۰ جلسه کمیسیون‌های تخصصی برای نظارت بر امور شهر، برنامه‌ریزی برای طراحی، اجرای پروژه‌های عمرانی و رفع مشکلات برگزار شده است. همچنین طی این مدت بیش از ۲۱۸ مصوبه با بیش از ۱۷۸ لایحه و طرح در شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسیده است.

رویکرد متفاوت شورای ششم نسبت به دوران گذشته در چهار شاخصه جدی مردم‌باوری و مردم‌محوری، عدالت و توزیع خدمات و منابع، شفافیت در تمام امور، سلامت اداری و تسهیل فرایندها خلاصه می‌شود؛ این چهار شاخص از مطالبات جدی شهروندان قبل از استقرار شورای ششم شهر بوده است.

برای نخستین بار موضوع شفافیت آرا در اصفهان در شورای ششم شهر به صورت رسمی اجرا شد، بر این اساس جامع‌ترین طرح شفافیت شوراهای اسلامی شهر در اصفهان به تصویب و در قالب ۲۵ بند و وظیفه به مجموعه مدیریت شهر ابلاغ شد.

غیرحضوری شدن فرایند شهرسازی اولویت مدیریت شهری در دوره ششم بود که برای رفع این مشکل از ۳۰ درصد درآمد شهرداری که معادل ۱۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان است، چشم‌پوشی شده است تا حق مردم ضایع نشود، چرا که مدیریت شهری بر این عقیده است که شهر باید با درآمد سالم اداره شود، بنابراین با کمک مدیریت شهری کسب درآمد غیرسالم در مجموعه شهرداری متوقف شد.

با تلاش شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم، منع به‌کارگیری بستگان و دریافت وجوه غیرقانونی در اولویت طرح شفافیت قرار گرفت که شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه شفافیت شورای اسلامی شهر و شهرداری از تمام جزئیات همچون قراردادها، پیمانکاران، تصمیم‌گیری‌ها و آرای منتخبان باخبر شوند.

توجه به مناطق کم‌برخوردار در طرح‌های محله‌محور در بودجه مورد توجه قرار گرفته است، توسعه گردشگری، توسعه خطوط قطار شهری، حلقه چهارم حفاظتی شهر، خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اجرای طرح‌های زیرساختی شهر، توسعه پهنه‌های فضای سبز از جمله مهم‌ترین اولویت‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم است.

توجه مدیریت شهری اصفهان به ایجاد شفافیت

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت شهری در یک سال گذشته به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: توجه ویژه به توسعه حمل‌ونقل عمومی، ایجاد زیرساخت و نوسازی، بهسازی ناوگان اتوبوسرانی و اضافه کردن خطوط به حمل‌ونقل شهری از جمله دستاوردهای مدیریت شهری است، همچنین به تسهیل و پیش‌برد اقدامات، ایجاد شفافیت و صداقت در فرایندهای ساری و جاری در شهرداری و نظام صدور پروانه توجه ویژه شده است.

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات به صورت لایحه یا طرح کارشناسی بررسی و منجر به روان‌سازی فعالیت‌های جاری شهرداری شده است، ادامه داد: تا حد ممکن سلایق شخصی در توافق‌ها به صورت سیستماتیک حذف شده است و قوانین به صورت رویه واحد اعمال می‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به رویدادهای برگزار شده طی یک سال گذشته، تصریح می‌کند: طی سال‌های گذشته شهر درگیر کرونا بود، از این‌رو سعی بر این شد که رویدادهای جذاب به مناسبت جشن‌ها و میلادهای مختلف در تمام محلات برگزار شود، همچنین این جشن‌ها در قالب هفته فرهنگی اصفهان به صورت متعادل و متوازن اجرا و باعث ایجاد شور و نشاط در شهر شد و شرایط سخت کرونا را تا حدی التیام بخشید و چهره شهر را به سمت نشاط سوق داد.

محله‌محوری اولویت مدیریت شهری در یک سال گذشته

وی با اشاره به اهمیت توجه به محلات مختلف در شهر، اضافه می‌کند: طی یک سال گذشته به محله محوری و محلات مناطق پانزده‌گانه توجه ویژه شده است، همچنین قدم‌های اساسی در راستای مشکلاتی که سال‌ها در مناطق و محلات بر زمین مانده بود برداشته شد، این در حالی است که متولی رفع برخی از مشکلات تنها شهرداری نیست و دستگاه‌های دیگر نیز در رفع این مشکلات دخیل هستند، لذا لازم است تا با همکاری ارگان‌های مختلف مشکلات و معضلات رفع و رضایت‌خاطر شهروندان فراهم شود.

کلاهدوزان با بیان اینکه در راستای هوشمندسازی گام‌های اساسی برداشته شده است تا به چشم‌انداز شهر هوشمند نزدیک‌تر شویم، می‌افزاید: مدیریت شهری در این دوره نگاه ویژه‌ای به هوشمندسازی دارد. میز هوشمندسازی با حضور شهردار تشکیل شده تا به همگرایی در عرصه‌های مختلف شهری دست یابیم، تاکنون بسیاری از زیرساخت‌ها فراهم شده است و امیدواریم به چشم‌انداز مد نظر در این زمینه برسیم و خدماتی که توسط شهرداری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، در فضایی ساده در دسترس شهروندان قرار گیرد و آسایش آنها تأمین شود.

زیست‌پذیر و مشارکت‌پذیر بودن چشم‌اندازی که برای اصفهان متصور هستیم

وی می‌گوید: چشم‌اندازی که می‌توان برای اصفهان متصور شد این است که شهری زیست‌پذیر و پیشرفته در حوزه‌های دانش باشد. با توجه به شرایط اصفهان به لحاظ وجود دانشگاه‌های قوی و مردمان آگاه، هدف‌گذاری شده است تا اصفهان کریدور دانش باشد، از این‌رو در تلاش هستیم تا اصفهان در این حوزه پیشرفت کند و امیدواریم هرچه سریع‌تر به این مهم دست یابیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص لزوم جذب سرمایه و سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف، ادامه می‌دهد: اصفهان باید به شهری تبدیل شود که سرمایه‌های مختلف را جذب کند و شهری مشارکت‌پذیر باشد، لذا لازم است برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی جهت تقویت جذب سرمایه و سرمایه‌گذار در این شهر انجام شود، همچنین می‌طلبد اصفهان در حوزه گردشگری حرف اول را در کشور بزند و حتی در منطقه غرب آسیا در برخی موارد از جمله صنعت گردشگری پیش از سایرین گام بردارد؛ امیدواریم زمانی برسد که این چشم‌اندازها محقق شود.

چالش‌ها و معضلات اصلی اصفهان چیست؟

وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات اصلی شهر اصفهان، خاطرنشان می‌کند: آلودگی هوا و خشکی زاینده‌رود از جمله مشکلات اصلی شهر است که امیدواریم با همت دولت، استانداری و دستگاه‌های متولی این مشکلات مرتفع و شهری زیبای اصفهان است، همچنان برای نسل آینده زیبا و ماندگار باقی بماند.

کلاهدوزان با اشاره به تلاش مدیریت شهری در دوره ششم برای پیشرفت روزافزون اصفهان، اظهار می‌کند: مدیریت شهری در نظر دارد در کنار شهروندان و تسهیل‌گر اقدامات آن‌ها باشد. همچنین در پروژه‌های مشارکتی در کنار سرمایه‌گذاران بوده است و از همه لحاظ به پیشرفت شهر کمک می‌کند.

کد خبر 602650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.