آغاز تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت

سخنگوی وزارت صمت، از آغاز تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت صمت، امید قالیباف اظهار کرد: هدف از واردات خودرو، تنظیم بازار خودروهای مورد تقاضای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین، انتقال فناوری و ایجاد رقابت است و حقوق ورودی نیز بر همین اساس تعیین می‌شود؛ بنابراین نقدهایی که مبنای تعیین حقوق ورودی را درآمدزایی دولت مطرح می‌کنند، وارد نیست.

وی گفت: تعیین حقوق ورودی کالا یک سیاست‌گذاری تجاری است و عوامل تعیین کننده آن از جمله درجه حمایت از صنایع داخل و حفاظت از محیط‌زیست یا برخی اقشار هدف است و ربطی به تأمین کسری بودجه ندارد.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به منتقدان تعرفه شناور خودروهای وارداتی افزود: قرار نیست تعرفه واردات خودرو با هدف تأمین رقم مربوط در قانون بودجه تعیین شود بلکه هدف حمایت از دهک‌های متوسط و کم درآمد برای خرید خودرو است.

قالیباف ادامه داد: معنای تعرفه‌گذاری قطعی پس از تعیین قیمت نهایی در بورس کالا، ایجاد هرج و مرج تعرفه‌ای و فضای غیرشفاف برای واردکنندگان نیست و این موضوع به زودی در آئین‌نامه اجرایی شفاف‌سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید خودرو روند رو به رشدی داشته است، تصریح کرد: اجرای ۹ طرح تحولی صنعت خودروسازی، ثبات‌بخشی به تولید و اصلاح سازوکارها و تأمین قطعات را به همراه داشته که از جمله مهم‌ترین عوامل رشد در این صنعت است. طبق اطلاعات کدال در پنج ماه امسال شاهد رشد ۲۴ درصدی تولید ایران‌خودرو و سه درصدی سایپا بوده‌ایم.

سخنگوی وزارت صمت افزود: صدور ۲۳۰ میلیون کد رهگیری برای قطعات خودرو و ۱۳۰ هزار شناسه که باعث می‌شود جلوی عرضه کالای قاچاق و تقلبی در بازار گرفته شود، از دیگر اقدامات تحولی وزارت صمت در این حوزه است.

کد خبر 602556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.