۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
سمنان؛ شهری در باغ

سمنان از شهرهای معروف ایران است که ظرفیت زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری دارد که یکی از رویکردهای مطرح به منظور تقویت این حوزه، بازآفرینی باغ‌راه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه گردشگری به‌عنوان یک صنعت کارآمد نقش مهمی در توسعه و حرکت شهر به سمت منابع پایدار درآمدی دارد. هر شهر بنا به ظرفیت‌ها و استعداد خاص خود در زمینه‌های مختلف می‌تواند در این راستا حرکت کند.

توسعه گردشگری شهری و پایدار، ضامن صیانت از بافت‌های تاریخی به شمار می‌رود. ساماندهی و احیای این بافت‌های شهری علاوه بر تحقق هدف حفاظتی از بافت‌های کهن شهر، موجب ارتقای کیفی فضاهای شهری می‌شود و چرخه‌ای توسعه گردشگری در این بافت‌ها را فعال می‌کند.

پیشگامی شهرداری سمنان در زمینه توسعه بسترهای گردشگری، به ویژه گردشگری شهری در این شهر گام بزرگی محسوب می‌شود، همچنین برندسازی و ساخت تصویر مطلوب از خدمات ارائه شده می‌تواند تا حد زیادی در معرفی قابلیت‌های شهری و ایجاد نقشه ذهنی پایدار در ذهن گردشگران مفید واقع شود.

بازآفرینی شهری در طول دوران خود با رویکردها و مدل‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است، یکی از رویکردهای متعالی که طی سال‌ها و دهه‌های اخیر به آن توجه شده، توسعه اقتصادی از طریق صنعت‌زدایی و توجه به جذب گردشگر از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شهری است.

توسعه گردشگری سمنان با استفاده از ظرفیت باغ‌راه‌ها

علی‌اکبر بنی‌اسدی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بازآفرینی فضاهای شهری به ویژه فضاهای تاریخی و قدیمی با هدف جذب بازدیدکنندگان، می‌تواند تا حد زیادی بازار گردشگری مسافرانی را تشکیل دهد که برای دیدن فضاهای تاریخی، تجربه تاریخ و لذت بردن از فضاهای سنتی به ویژه باغ‌راه‌ها و باغ‌های سنتی به سفر و گردشگری می‌پردازند. با توجه به این مهم، تاکید بر بازآفرینی باغ‌راه‌ها و خانه‌های قدیمی می‌تواند صنعت گردشگری استان سمنان را از حالت رکود خارج کند.

وی می‌افزاید: باغ‌راه‌های تاریخی با ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و کالبدی، بازتاب فرهنگی و هویتی شهر است و بازآفرینی آن‌ها علاوه بر منافع اقتصادی فراوانی که از طریق جذب گردشگر و رونق اقتصادی به همراه دارد، می‌تواند بازگوکننده بخشی از تاریخ فرهنگ باغ‌داری و آبیاری به نسل‌های بعدی باشد.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان تاکید می‌کند: لازم است برای حفظ و بازآفرینی این آثار ارزشمند، برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود تا با مدیریت صحیح و هدفمند بتوان بیشترین بهره را از این آثار ارزشمند کسب کرد.

بنی‌اسدی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی سمنان، گردشگری فضاهای شهری با تاکید بر بازآفرینی باغ‌راه‌ها در کنار خانه‌های تاریخی زمینه رشد را فراهم می‌کند، هرچند موقعیت جغرافیایی سمنان، استعداد گردشگری فصلی را نیز گوشزد می‌کند. آنچه مهم است برنامه‌ریزی درست و راهبردی برای بهره‌گیری و استفاده از این پتانسیل‌ها است که زمینه رشد گردشگری و افزایش درآمد و اشتغال در این منطقه را به همراه خواهد داشت.

وی اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی و مدیریت با توجه به اهداف و اصول توسعه پایدار گردشگری برای توسعه آن از مسیر بازآفرینی باغ‌راه‌ها، فرآیند چندوجهی است که در کنار مسئولان و نهادهای گوناگون مسئول، حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان اضافه می‌کند: فعال کردن و توسعه صنعت گردشگری، بی شک نیازمند مشارکت و همکاری‌های بخش خصوصی است و نبود تصویر مناسب از مقصد برای بسیاری از نقاط ایران منجر به محدود شدن سفرهای درون مرزی به چند شهر خاص شده است.

بنی‌اسدی تاکید می‌کند: یکی از مناطقی که با وجود قابلیت‌های فراوان در جذب گردشگر موفق نبوده است، شهر تاریخی سمنان است. امروزه شهر سمنان با پذیرش نقش‌های جدید از جمله نقش تجاری، در حال به دست آوردن موقعیت‌های جدید و بهتری از نظر جذب گردشگر است.

وی می‌افزاید: مراکز خرید، بوستان‌ها و مراکز فرهنگی و باستانی از مراکز مهم گردشگری شهری، خرید و تفریح می‌باشد که در حال رشد و توسعه در راستای کسب سهم بازار گردشگری شهری می‌باشد. آنچه که مهم است برای برندسازی باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر استفاده کرد و آن را به دیگران و جامعه هدف انتقال داد تا در ذهن مخاطب، خاطره‌ای ماندگار به وجود بیاید.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان می‌گوید: با توجه به رویکردهای برندسازی شهری و تأکید بر حفظ، احیا و اشاعه میراث فرهنگی به عنوان سرمایه ملی و محلی جهت پیشبرد رشد اقتصادی و توسعه شهری، به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است تا از این داشته‌های فرهنگی و تاریخی استفاده بهینه‌تری شود، اما مسئله اساسی این است که ظرفیت‌های مهم بازآفرینی باغ‌راه‌های شهر سمنان در چه زمینه‌هایی موجب برند مقصد گردشگری می‌شود.

بنی‌اسدی ادامه می‌دهد: برند گردشگری، تصویری از مقصد در ذهن گردشگر است که با توجه به تجربه وی از مقصد به وجود می‌آید؛ بنابراین باید بیشترین تلاش را برای تشکیل تصویری مناسب از مقصد در ذهن گردشگر داشت تا با تجربه خوشی که از مقصد دارد، اقدام به برندسازی دقیقی در این زمینه کند.

وی تصریح می‌کند: الگوی معماری شهر تاریخی سمنان، بافتی طبیعی متشکل از توده‌های پر و خالی، فضاهای در محاصره بافت سبز و باغ‌های اطراف که با تمرکز بر محله‌ها و خانه‌ها و حضور باغ و باغچه‌هایی در تلفیق با معماری مشهود است، می‌باشد. تقسیم و تخصیص آب و فرهنگ بهره‌گیری از آب مورد نیاز در طول سال برای باغ‌های پیرامون محله و هر یک از باغ و باغچه‌های خانگی واقع در پهنه آبریز استخر بالادست خود، براساس نظام سنتی تقسیم آب انجام می‌شود که در ردیف فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان می‌افزاید: رودخانه سمنان با عبور از حد شرق کوه موسوم به «چُنْدَران» (پارک کوهستان) و در امتداد جنوبی دامنه این کوه از عرض کمربندی شمالی شهر وارد به محدوده تاریخی «پا را» می‌شود و براساس نظام مردم‌نهاد و دیرینه برای بهره‌برداری لازم از سوی ساکنان شهر تاریخی سمنان در موضعی به نام «بَرْجُمْ» تقسیم و میان محله‌های هویت‌مند شکل‌دهنده شهر تاریخی، توزیع می‌شود.

بنی‌اسدی تاکید می‌کند: به این ترتیب آب رودخانه سمنان پس از تقسیم و هدایت هوشمندانه در محل آب‌پخش‌کن (پا را)، با توجه به پستی و بلندی طبیعی بستر شهر و با طی مسیرهای مستقل در شش استخر به نام‌های زاوغان (واقع در میدان امام حسین (ع)، کوشمغان، کدیور (واقع در میدان دریادار شهید همتی)، شاهجوی (واقع در میدان امام رضا (ع)، لتیبار (واقع در پارک سنگی) و ناسار (باغ فیض) ذخیره می‌شود.

بازآفرینی شش باغ‌راه

بنی اسدی می‌گوید: ازآنجاکه هر مسیر منشعب از موضع تقسیم اصلی رودخانه تا استخرها و پس از آن نیز هر نهر منشعب از هر استخر دارای نام‌های اختصاصی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی محلی مختص به خود هستند، استفاده از این عناوین در بیان مشخصات و مختصات مسیرهای گردشگری به غنای بار معنایی و تنوع جذابیت تور آب و باغ‌گشت سمنان می‌افزاید. برای آبیاری باغ‌های باغداران و زمین‌های کشاورزان از حوزه آبریز هر استخر، نهرهایی در هر یک از محله‌های هویت مند منشعب می‌شود. محدوده واقع در حوضه آبریز هر استخر به طور تقریبی نشان دهنده هر یک از محله‌های اصلی همنام با اسم‌های استخرهای قدیمی در شهر است.

وی با بیان اینکه شهرداری سمنان در راستای ارزش‌آفرینی و توسعه گردشگری پایدار از سال ۱۳۹۷ مرمت و بازآفرینی شش باغ‌راه را در دستور کار قرار داد، تصریح می‌کند: «میان‌محله» باغ‌راهی است که همنام با نهر میان محله است و از استخر زاوغان آغاز و با طی مسیر از باغات و باقی‌مانده مسجد جامع زاوغان به بقاع متبرکه زاوغان می‌رسد. «نی کیژه» دیگر باغ‌راهی است که همنام با نهر نی‌کیژه از استخر کدیور آغاز و با طی مسیر از باغات به خانه باغ گل نرگس و پاتوق محله کدیور و امامزاده زکریا (ع) به عنوان محلی برای استراحت، زیارت و گذران اوقات فراغت می‌رسد.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان خاطرنشان می‌کند: "کندنه " نام دیگر باغ‌راه شهر است که از استخر کدیور آغاز شده و با طی مسیر از باغات به حد شرقی مسجد صاحب‌الامر متصل می‌شود. «باغ‌راه انجیلا» نیز از استخر شاهجوی آغاز و با طی مسیر از باغات بلوار پیروزی به باغ گردشگری فدک ختم می‌شود.

بنی‌اسدی اضافه می‌کند: «باغ‌راه مهر» از کوچه سعدی ۱۳ و همنام با نهر مهر که استخر ناسار (باغ فیض) است، آغاز می‌شود و به بلوار حکیم الهی می‌رسد. «باغ‌راه اسپی پل» نیز نهر اسپی پل که از استخر کدیور منشعب می‌شود را به بلوار حکیم الهی پیوند می‌دهد.

وی می‌گوید: با بهسازی باغ‌راه‌ها و دایر بودن نظام سنتی تقسیم آب و جریان شبانه‌روزی آن در محدوده شهر تاریخی سمنان، امکان هدایت شهروندان و گردشگران به منظور گردش و تفریح در تمام ایام سال و ساعات شبانه‌روز در این باغ راه‌ها امکان‌پذیر است، به ویژه عنصر آب به عنوان راهنمای گردشگر ایفای نقش و توالی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی هر مسیر را وابسته و پیوسته می‌کند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان با بیان اینکه شهر تاریخی سمنان منطبق بر محدوده منطقه یک شهرداری در مقیاس کلان «شهری در باغ» است، اظهار می‌کند: با استفاده از ظرفیت‌های موجود در باغ‌راه‌های شهر سمنان و با توجه به بافت شهر در باغ و مدیریت صحیح بازآفرینی این باغ‌راه‌ها براساس اصول و استفاده مناسب از گردشگری رویدادها (همانند برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی و ورزشی) و ایجاد و تقویت ارتباط احساسی میان بازدیدکننده و باغ‌راه‌ها جهت تأمین خواسته‌های آنان است و می‌توان به یک برند موفق گردشگری در مقصد دست یافت.

بنی‌اسدی می‌افزاید: لازم است عواملی که موجب ساخت، نگهداری و ارتقای این برند گردشگری می‌شود را شناسایی کرد تا با استفاده از جاذبه‌های گردشگری و ارائه راهکارهای علمی و عملی بتوان به یک برند موفق گردشگری همراه با آرم و شعار تبلیغاتی و تصویری در ذهن گردشگر، دست پیدا کرد.

کد خبر 602550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.