بحرانی به نام ذوب «یخچال‌های طبیعی»

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: هنگامی که هوا بیش از حد طبیعی گرم می‌شود به مرور زمان فرآیند ذوب یخچال‌های طبیعی به طور غیرعادی افزایش می‌یابد و با گذشت زمان این منابع آبی از بین می‌رود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ذوب شدن کلاهک‌های یخی و یخچال‌های طبیعی، اظهار کرد: یخچال‌های طبیعی که در کوه‌های مرتفع قرار دارد به عنوان منابع تأمین کننده آب شیرین مناطق و کشورهای مختلف محسوب می‌شود.

وی افزود: این نوع از یخچال‌ها در قسمت‌های مرتفع منطقه زاگرس نیز قابل مشاهده است و هنگامی که هوا گرم می‌شود و میزان ذوب شدن این یخچال‌ها از حد طبیعی خود افزایش می‌یابد به مرور زمان منابع تامین‌کننده‌ای مانند آب‌های زیرزمینی در هر منطقه از بین می‌رود.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: در مناطقی مانند البرز و زاگرس چنین یخچال‌های طبیعی مشاهده می‌شود که در حالت طبیعی طی فصل تابستان به دلیل شرایط آب و هوایی کمی ذوب شده و به مرور زمان آب به‌دست آمده در قسمت‌های زیرین زمین ذخیره می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: هنگامی که هوا بیش از حد طبیعی گرم می‌شود به مرور زمان فرآیند ذوب شدن یخچال‌های طبیعی به طور غیرعادی افزایش می‌یابد و با گذشت زمان این منابع آبی از بین می‌رود.

نصراصفهانی تاکید کرد: اگر منابع یخچالی جایگزین نشود، فاجعه بسیار بزرگی در تأمین آب مصرفی در مناطق پایین دست کوهستان‌ها به‌وجود می‌آید؛ زیرا هنگامی که منابع را از دست می‌دهیم به دلیل اینکه شش ماه از سال هوا گرم است، آب مصرفی نیز تبخیر می‌شود و دیگر ذخایر یخچالی نیز وجود نخواهد داشت.

وی افزود: متأسفانه در صورتی که این فاجعه ادامه پیدا کند، شاهد خشکسالی و نابودی مناطق پایین دست و نواحی مرتبط با یخچال‌ها خواهیم بود که این بحران بر اثر گرمایش جو زمین ایجاد می‌شود.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: هنگامی که منابع آبی از بین می‌رود، قادر به تأمین آب مصرفی نخواهیم بود که به موجب این مسئله و به مرور زمان، محیط‌زیست و موجودات زنده از بین می‌روند.

کد خبر 602471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.