۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
گسترش بی‌کیفیت

امروزه بخش اعظم جامعه از طریق اینترنت کسب درآمد می‌کنند و عملاً کیفیت اینترنت، میزان بهره‌وری و کسب درآمد را مشخص می‌کند؛ به همین دلیل درصورتی‌که افت سرعت گسترده‌ای رخ‌ دهد مشاغل بسیاری تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کیفیت شبکه حق مردم است. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری به این موضوع معتقد است که اینترنت بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی است و کسب‌وکار و زندگی روزمره تمام مردم به این فناوری گره خورده است. اینترنت پرسرعت و باکیفیت حق مردم است و وزارت ارتباطات سعی دارد این حق را برآورده کند.

طی ماه‌های اخیر اینترنت کشور با اختلال و افت سرعت مواجه شده که این مسئله موجب ناراحتی بسیاری از کسب‌وکارها شده است، از طرفی افت سرعت اینترنت به بسیاری از مشاغل نیز لطمه وارد می‌کند و موجب نارضایتی مشتریان می‌شود.

افت سرعت اینترنت موجب اختلال در کار می‌شود

ماهان، مدیر یکی از دفاتر فنی معتبر استان اصفهان در رابطه با کیفیت اینترنت به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: متأسفانه کیفیت اینترنت طی چند وقت اخیر با افت سرعت مواجه شده و قطعی زیادی داشته است.

وی می‌افزاید: اینترنت به تازگی با افت سرعت مواجه شده، اما مقدار دفعات این اتفاق کم بوده است.

این مدیر دفتر فنی ادامه می‌دهد: یکی از خدمات و فعالیت‌هایی که در دفاتر فنی ارائه می‌شود، پرینت فایل‌ها و تصاویری است که از طریق اینترنت در نرم‌افزارهای پیام‌رسانی مانند واتس‌اپ ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: قاعدتاً افت سرعت اینترنت موجب می‌شود، دفاتر فنی در دریافت فایل‌هایی مانند نقشه‌های مهندسی، طرح‌های گرافیکی و تصاویر مدارک که از طریق نرم‌افزارهای پیام‌رسان ارسال می‌شود، با اختلال مواجه شوند.

این مدیر دفتر فنی می‌افزاید: از طرفی دفاتر فنی برای طراحی لوگو، پوستر یا آگهی ترحیم نیاز به فایل‌ها و المان‌های گرافیکی دارند که تنها می‌توان از طریق اینترنت به آن‌ها دست‌یافت و افت سرعت در این حوزه نیز اختلال ایجاد می‌کند.

سرعت اینترنت؛ عاملی برای کسب رضایت مشتری

ابوالفضل، مدیر یکی دیگر از دفاتر فنی معتبر استان اصفهان در رابطه با کیفیت اینترنت به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: خوشبختانه این مرکز تاکنون با افت سرعت مواجه نشده است و کیفیت مطلوبی داشته است.

وی می‌افزاید: سرعت اینترنت برای این دفتر فنی بسیار راضی‌کننده بوده و از کیفیت خوبی برخوردار است.

این مدیر دفتر فنی در رابطه با تأثیر سرعت اینترنت فرآیند کار می‌گوید: هنگامی که سرعت اینترنت مطلوب باشد، وقت مشتری برای ارسال و پرینت فایل گرفته نخواهد شد و به موجب این مسئله کسب‌وکار رونق می‌یابد.

کیفیت اینترنت ADSL راضی‌کننده نیست

امید، مدیر یکی از کافی‌نت‌های معتبر استان اصفهان با اشاره به اینکه از اینترنت پرسرعت VDSL بهره‌مند است در رابطه با مشکلات اینترنت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه این مرکز از اینترنت VDSL استفاده می‌کند، خیلی با کندی مواجه نمی‌شود.

وی می‌افزاید: با این وجود، مشکلات و اختلالاتی در کیفیت اینترنت وجود دارد؛ صبح و در نخستین ساعات وقت اداری به دلیل ترافیک زیاد، شبکه گاهاً با قطعی و افت سرعت اینترنت مواجه می‌شود.

این مدیر کافی‌نت ادامه می‌دهد: سرعت اینترنت VDSL در اواسط روز نسبت به ساعات اولیه وقت اداری بهبود می‌یابد و راضی‌کننده است؛ البته سرعتی که در قرارداد اینترنت VDSL ذکر شده ۵۰ مگابیت است، اما سرعت فعلی حدود ۲۰ الی ۳۰ مگابیت است.

وی در رابطه با مشکلات اینترنت ADSL می‌گوید: اینترنت VDSL با وجود مشکلات و اختلالاتی که دارد، راضی‌کننده است، اما اینترنت خانگی ADSL مشکلات بسیاری دارد.

این مدیر کافی‌نت تصریح می‌کند: مخابرات تنها تعداد محدودی پورت آزاد برای ارائه اینترنت VDSL دارند و به همین دلیل مجبور هستند برای اینترنت خانگی بستر ADSL را ارائه دهند که این گونه از اینترنت خاصیت و کیفیت VDSL را ندارد.

وی می‌افزاید: اینترنت ADSL با قطعی‌های مکرری روبه‌رو می‌شود و در هنگامی که با پیک مصرف مواجه می‌شویم، سرعت اینترنت به‌قدری کاهش می‌یابد که حتی نمی‌توانیم به صفحات مجازی مراجعه کنیم.

اهمیت کیفیت اینترنت در توسعه مشاغل اینترنتی

علی، یکی از فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی در رابطه با اهمیت کیفیت اینترنت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مشاغل اینترنتی همان‌طورکه از نامش مشخص است، ارتباط بسیاری با کیفیت اینترنت دارد و عملاً بازدهی کار به کیفیت اینترنت بستگی دارد.

وی می‌افزاید: اینترنت درحال‌حاضر تبدیل به بستری برای کسب درآمد بسیاری از مهندسان، طراحان و تولیدکنندگان محتوا شده است و از این جهت کیفیت اینترنت نیز راندمان کار را مشخص می‌کند.

این فعال حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه می‌دهد: هنگامی که سرعت اینترنت مطلوب و راضی‌کننده باشد، فعالان حوزه رسانه بهتر می‌توانند به مشتریان پاسخ‌دهند و خدمات لازمه را ارائه کنند، اما زمانی که کیفیت اینترنت با اختلال مواجه می‌شود، کسب‌وکارهای اینترنتی نیز مختل می‌شود.

وی تاکید می‌کند: امروزه بخش بسیاری از جامعه به‌واسطه اینترنت کسب درآمد می‌کنند و عملاً کیفیت اینترنت، میزان بهره‌وری و کسب درآمد را مشخص می‌کند به همین دلیل در صورتی که افت سرعت گسترده‌ای رخ‌دهد، مشاغل بسیاری تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

این فعال حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌افزاید: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که امروزه بسیار مورد توجه است، استفاده از بسترهای اینترنتی برای تبلیغات و جلب مشتری است که اختلال در کیفیت اینترنت عملاً در این حوزه نیست مشکلاتی ایجاد می‌کند.

عوامل مؤثر در افت سرعت اینترنت

بهروز شاهقلی، دکترای مهندسی رایانه در رابطه با عوامل مؤثر در افت سرعت اینترنت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سرویس‌های مختلفی در مسیر اتصال به اینترنت نقش دارند و نخستین مسئله‌ای که بر سرعت اینترنت تأثیر می‌گذارد کیفیت اپراتور است.

وی می‌افزاید: تکنولوژی و تجهیزاتی که شما برای دریافت یا اپراتور برای ارائه اینترنت از آن استفاده می‌کند در سرعت آن مؤثر است به طور مثال اگر دستگاه شما از اینترنت 3G پشتیبانی می‌کند قطعاً نمی‌توان انتظار سرعتی در مقیاس 4G را داشت. در رابطه با خطوط ADSL نیز نسل‌های مختلف و ارتقای آن مطرح است.

این دکترای مهندسی رایانه ادامه می‌دهد: این سرعت در واقع اسمی است و با سرعت واقعی می‌تواند متفاوت باشد زیرا در طول این زنجیره عوامل دیگر و اپراتورهای بعدی نیز نقش دارد؛ در واقع عملکرد سرویس‌هایی که در این مسیر فعالیت می‌کند، مهم است.

وی خاطر نشان می‌کند: معمولاً اپراتورها در ازای سرویس‌دهی به یکدیگر متعهد هستند و کیفیت مدنظر در یک سطح مشخص توافق می‌شود؛ طبق SLA که میان دو اپراتور امضا می‌شود هر دو موظف به اجرای آن هستند؛ هنگامی که شبکه داخلی ایران از کشورهای همسایه هاب اینترنت بخواهد قطعاً به تعهداتی نیاز دارد، اما برخی مواقع شرایطی رخ می‌دهد که این تعهدات نقض می‌شود.

شاهقلی در همین رابطه اضافه می‌کند: در این مسیر مسائل مختلفی از جمله پهنای باند، تجهیزات و زیرساخت شبکه برای اپراتورها مطرح است و گاهی عوامل فیزیکی نیز باعث افت سرعت می‌شود؛ گاهی اوقات به دلیل ایجاد مشکل در فیبرهای انتقال دیتا بستر خلیج‌فارس با کشورهای حاشیه آن افت سرعت اینترنت رخ داده است.

وی ادامه می‌دهد: در مواقعی اختلال، خرابی و ایجاد مشکل در مسیریابی اپراتور نیز باعث کاهش یافتن سرعت اینترنت خواهد شد؛ به طور کلی این عوامل بسیار است و حتی گاهی ممکن است این مشکل به دلیل تراکم جمعیت در سایت مدنظر رخ دهد.

این دکترای مهندسی رایانه تاکید می‌کند: به طور کلی هنگامی که بحث سرعت اینترنت مطرح است عوامل مختلفی از تکنولوژی و تأثیرات فیزیکی تا محدودیت‌های منابع و تجهیزات در آن دخیل است که این عوامل در یک زنجیره تأثیر خود را می‌گذارد و بسته به شرایط تغییر می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: این مسائل نیازمند به یک مدیریت هوشمند است تا در حد امکان با شرایط مقابله و از افت اینترنت جلوگیری کرد؛ البته زمانی که محدودیت در امکانات، تجهیزات، منابع و طرح‌ها وجود داشته باشد، راهی وجود ندارد اما به طور کلی می‌توان با مدیریت هوشمند این مشکل را تا حدی رفع کرد.

کد خبر 602392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.