روند خنثی در بازار سرمایه

بازار در محدوده یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد حمایت جدی دارد و به نظر می‌رسد بتواند این سطح را حفظ کند در صورتی که این محدوده از دست برود شاید روند اصلاحی تا سطح یک میلیون ۳۸۰ هزار واحد نیز تداوم یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس سخنان پیشین وزیر اقتصاد و امور دارایی، قرار بود نرخ بهره بانکی به کمتر از ۲۰ درصد برسد اما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش نرخ بهره بانکی به بیش از ۲۱ درصد بودیم که منجر به ریزش شدیدی در بازار و سپس اعتراض سهامداران شد. با شدت گرفتن اعتراضات نرخ بهره کاهش یافت اما در روز گذشته مجدداً شاهد افزایش آن بودی که شوک منفی جدیدی به بازار وارد کرد.

بازار در محدوده یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد حمایت جدی دارد و به نظر می‌رسد بتواند این سطح را حفظ کند در صورتی که این محدوده از دست برود شاید روند اصلاحی تا سطح یک میلیون ۳۸۰ هزار واحد نیز تداوم یابد.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۲۲ واحدی به سطح یک میلیون ۴۲۶ هزار ۹۱۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۹۵۹ واحدی در سطح ۴۰۸ هزار ۹۳۲ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۹۴

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۸۸

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت رشد ۱۷ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۱۷۷ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۴

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۲۷

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۲۶ هزار ۹۸۹ و ۱۶۷ هزار ۲۰۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۳۳۱ و دو میلیارد ۸۶۰ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. همای

۳. افران

۴. هامرز

۵. کیان

بیشترین حجم معامله

۱. افران

۲. کمند

۳. خساپا

۴. خودرو

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. زمگسا

۲. کاما

۳. ختور

۴. سشمال

۵. شپاکسا

بیشترین کاهش قیمت

۱. غنوش

۲. سکرد

۳. سهرمز

۴. حپترو

۵. کفرا

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

روند خنثی در بازار سرمایه

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۲۰ واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد.

تحلیل: ساختار نمودار کاملاً مشخص است باید دید که در دل این الگو نمودار کدام جهت را انتخاب می‌کند آیا می‌تواند انرژی کافی برای شکستن سقف را به دست بیاورد به سمت بالا حرکت کند و یا اینکه در همین محدوده‌ها درجا خواهد زد و یا اینکه به سمت پایین خواهد شکست، در این نقطه باید نظاره‌گر بود.

پرداخت ۱۳ هزار میلیارد ریال سود سنواتی به سه میلیون سهامدار

شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: در مرداد سال جاری بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال سود سنواتی ناشران از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب بیش از سه میلیون سهامدار واریز شد. در مردادماه سال جاری بیشترین تعداد سهامدارانی که سود سنواتی دریافت کرده‌اند شامل شرکت‌های «لیزینگ پارسیان با یک میلیون و ۹۰۷ هزار و ۶۸۱ سهامدار، پالایش نفت بندرعباس با ۹۶۹ هزار و ۶۲۴ سهامدار و سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین با ۱۶۲ هزار و ۷۷۰ سهامدار» می‌شود.

تغییر حداکثر حجم هر سفارش واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله و اوراق با درآمد ثابت

با عنایت به مصوبه سیصد و چهل و چهارمین جلسه هیئت مدیره محترم شرکت فرابورس ایران مورخ ۱۴۰۱.۶.۱۲ و بر اساس مفاد ماده ۱۹ دستورالعمل اجرایی نحوه‌ی انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، از روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۱.۶.۱۵ حداکثر حجم هر سفارش در واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله(ETF ) به ۱،۰۰۰،۰۰۰ واحد و در اوراق با درآمد ثابت به ۵۰،۰۰۰ ورقه تغییر می‌کند.

دامنه نوسان بازهم افزایش می‌یابد؟

پیمان حدادی، سرپرست اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: اگر گزارش‌های تحلیلی بورس تهران و فرابورس ایران و تصمیم نهایی هیئت مدیره سازمان بورس، در مورد افزایش دامنه نوسان در فصل پاییز مثبت باشد، امکان تغییر دامنه نوسان هم برای بازار اول و هم برای بازار دوم بورس و فرابورس ایران وجود دارد. در این صورت دامنه نوسان بازارهای اول به مثبت / منفی هشت درصد و بازار دوم به مثبت / منفی شش درصد افزایش پیدا می‌کند.

تحلیل بازار جهانی فولاد

تانگشان چین: در هفته جاری، موجودی بیلت فولادی در انبارها و بنادر عمده تانگشان ۷۰۹ هزار و ۷۰۰ تن بوده که نسبت به هفته گذشته ۸۸ هزار و ۶۰۰ تن کاهش داشته است. در طول دوره بررسی، میزان استفاده از ظرفیت کارخانه‌های فولادی و استخراج بیلت افزایش یافته که منجر به کاهش موجودی شده است.

جنوب شرقی آسیا: قیمت‌ها در آسیای جنوب شرقی به طور کلی در این هفته پایین‌تر بود. قیمت در تایلند این هفته به دلیل تأثیر معاملات آتی چین و قیمت‌های قراضه، کاهش یافته است. در حال حاضر هیچ قیمت صادراتی وجود ندارد، اما قیمت معاملات اخیر واردات حدود ۵۲۰ دلار آمریکا است.

کشورهای مستقل مشترک‌المنافع: قیمت فولاد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در این هفته ثابت بود. در حال حاضر قیمت بیلت صادراتی حدود ۵۰۰-۵۱۰ دلار آمریکا / تن فوب دریای سیاه است و قیمت اسلب حدود ۴۳۰-۴۴۰ دلار است که نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده است.

نگرانی خریداران از خطرات تجاری، صادرات بیلت روسی را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین برخی کشورها نظیر کانادا در حال اجتناب از واردات میلگرد تولید شده با استفاده از بیلت روسی هستند. بنابراین ترکیه به عنوان خریدار اصلی بیلت روسی در حال کاهش واردات بیلت خود از روسیه است و به دنبال تأمین منابع برای تولید شمش‌های فولادی از سایر کشورهاست. کارخانه‌های روسی همچنین ابراز نگرانی کردند که اتحادیه اروپا و ایالات متحده اقدامات مشابهی را انجام دهند. علاوه بر این روبل روسیه در برابر دلار ثابت باقی‌مانده و این نیز جذابیت صادرات منابع روسیه را کاهش می‌دهد.

خاورمیانه: این هفته قیمت صادرات بیلت ایران ثابت ماند و قیمت فعلی حدود ۴۵۵ دلار در هر تن فوب است که نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده است. در دو هفته گذشته منابع ایران به آسیای شرقی صادر شده است که پیش از این در اندونزی با قیمت ۵۱۵ دلار به ازای هر تن سی اف آر و در تایلند نیز ۵۲۰ دلار به ازای هر تن سی اف آر معامله می‌شد.

مس، هفته ناامید کننده برای بازارهای کالایی

سفته بازان در بازار مس که به عنوان شاخصی برای سلامت اقتصاد در نظر گرفته می‌شوند، روی رکود اقتصادی در حال شرط بندی هستند. این موضوع بدین مفهوم است که فلزات استفاده شده در صنعت برق و ساخت و ساز علی رغم رشدهای اخیر، احتمالاً در معرض سقوط بیشتری باشند. آخرین آمار در بورس فلزات لندن و کامکس حاکی از آن است که بیشتر صندوق‌ها روی موقعیت‌های فروش بیشتر از موقعیت‌های خرید فعال هستند.

کاهش رشد در بخش مصرف کننده چین و افزایش‌های شدید نرخ بهره، ریسک رکود اقتصادی را بالا برده است. برخی سرمایه گذاران در حال خرید اختیارهای فروش هستند که به آنها این حق را می‌دهد که مس را در یک قیمت مشخص و در یک تاریخ مشخص در آینده بفروشند. تعداد زیادی از سفته بازار در حال استفاده از اختیارهای LME هستند تا ریسک نزول قیمت را پوشش دهند.

مورگان استنلی در گزارشی برآورد کرده که هزینه مستقیم ذوب مس برای ۱۰ درصد تولیدکنندگان با بالاترین هزینه ۵,۰۸۵ دلار بوده که با احتساب هزینه‌های سرمایه‌ای این هزینه به ۶ تا ۶.۴ هزار دلار خواهد رسید. اگر قیمت برای مدت زمان طولانی زیر هزینه نهایی باقی بماند، زیان‌ها برخی از تولیدکنندگان را مجبور به توقف تولید خواهد کرد.

انتظارات نرخ بهره‌ای در مرکز توجه بازارها هستند. انتظارات نرخ بهره‌ای با توجه به داده‌ها و سخنرانی پاول در همایش جکسون هول افزایش پیدا کرده و حدود ۷۵ درصد بازار انتظار افزایش ۰.۷۵ درصد نرخ بهره در سپتامبر را دارند. قرنطینه برخی از شهرهای بزرگ چین نیز زمینه کاهش بیشتر تقاضا را فراهم کرده است. با توجه به این دو موضوع هفته گذشته حال بازارهای جهانی از جمله بازارهای سهام، اوراق قرضه و کامودیتی ها خوب نبود.

نقشه بازار

روند خنثی در بازار سرمایه

کد خبر 602360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.