مبارزه با فرار مالیاتی یکی از برنامه‌های اصلی است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مبارزه با فرار مالیاتی از برنامه‌های اصلی سازمان است، گفت: در راستای اجرای این برنامه، شناسایی ذی‌نفعان اصلی شرکت‌های صوری جهت وصول معوقات مالیاتی با همکاری نهادهای مرتبط در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان مالیاتی ایران، داوود منظور در نشست ارزیابی عملکرد اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان که با حضور معاونان و مدیران کل ذی‌ربط سازمان و مدیران و رؤسای امور مالیاتی این استان برگزار شد، با اشاره به اینکه در سند مردمی دولت سیزدهم، موضوع مبارزه با فرار مالیاتی و شفاف‌سازی اقتصاد مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار کرد: در راستای تحقق این برنامه، طبیعتاً نظام مالیاتی باید به سمتی برود که عمده درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی فرارهای مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید تأمین شده و فشار بر مؤدیان منضبط که به تکالیف خود عمل کرده و حساب و کتاب شفاف دارند، به حداقل برسد.

وی افزود: فرار مالیاتی عموماً به دو شکل اساسی یعنی کتمان درآمد و ثبت هزینه‌های غیرواقعی صورت می‌پذیرد و با توجه به گسترده بودن فرار مالیاتی در کشور، سازمان مالیاتی برای برخورد با جرایم اقتصادی و فساد اداری و پیشگیری از زمینه‌های وقوع این پدیده، عزم جدی و قاطع دارد که با همکاری خوب نهادهای نظارتی و قوه قضائیه در حال سرعت گرفتن است.

رئیس سازمان امور مالیاتی، به ایجاد کارگروه‌های مشترک با پلیس امنیت اقتصادی اشاره کرد و گفت: در حال طراحی و تدوین برنامه جامعی هستیم که هم بتوان با شرکت‌های صوری که در گذشته وجود داشته و دارای پرونده مالیاتی هستند، مقابله کرد و هم از ایجاد و تشکیل این نوع شرکت‌ها تا حد ممکن جلوگیری شود و در این راستا، نیازمند همکاری بیش‌ازپیش قوه قضائیه و اداره ثبت شرکت‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط هستیم.

منظور، بر ضرورت پرداخت مالیات به‌عنوان یک تکلیف شهروندی و واجب اجتماعی تأکید کرد و گفت: در بحث مبارزه با فرار مالیاتی و فساد باید تمرکز بر شرکت‌ها و اشخاصی باشد که تأثیر بسیاری در شکل‌گیری این جرایم و مفاسد دارند و طبیعتاً با تکیه بر اصل اهمیت، باید سراغ افرادی برویم که اغلب فرار مالیاتی را شکل می‌دهند.

وی در ادامه به مسئله کارت‌خوان‌های مؤسسات قرض‌الحسنه نیز اشاره کرد و گفت: مطالبه سازمان امور مالیاتی در خصوص این موضوع، دریافت اطلاعات اشخاص در اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم از دستگاه‌های ذی‌ربط است.

رئیس سازمان امور مالیاتی به موضوع استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده نیز پرداخت و گفت: با رویکرد جدید نظام مالیاتی و پس از اصلاحاتی که در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده صورت گرفت، استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده به‌شدت سرعت گرفته و جهش خوبی داریم.

منظور خاطرنشان کرد: از آنجایی که موضوع استرداد، در زمره شاخص‌های عدالت مالیاتی تلقی می‌شود، لذا باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ضمن احقاق‌حقوق مؤدیان در موعد مقرر قانونی، از مستندسازی و ارائه فاکتورهای غیرواقعی نیز تا حد امکان، جلوگیری شود.

عباس مزیکی، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در این نشست، ضمن تشریح اقدامات و ارائه گزارش عملکرد استانی، به همراه معاونان و رؤسای امور مالیاتی استان به بیان برخی مسائل، مشکلات، دغدغه‌ها و نیازهای اساسی این اداره کل پرداخت که مشکلات و سوالات مطرح‌شده، توسط رئیس‌کل سازمان، معاونان و مدیران کل ستادی ذی‌ربط پاسخ داده شد و راهکارهای لازم ارائه شده است.

کد خبر 602319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.