شاهد مقارنه سیاره زهره و ستاره قلب‌السد باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره خواهر دوقلوی زمین دوشنبه _چهاردهم شهریورماه_ سپیده دم در وضعیت مقارنه با ستاره قلب الاسد قرار می‌گیرد که در این موقعیت فاصله زاویه‌ای این دو جرم درخشان آسمان ما به ۰.۸ درجه می‌رسد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دوشنبه _چهاردهم شهریورماه_ سیاره زهره در مدار ۲۲۵ روزه خود به دور خورشید به نزدیک‌ترین نقطه (حضیض) در فاصله ۰.۷۲ واحد نجومی از خورشید می‌رسد. مدار گردش زهره بسیار نزدیک به دایره است. فاصله این سیاره از خورشید تنها حدود ۱.۵ درصد بین حضیض و اوج متفاوت است؛ در نتیجه، سطح آن تقریباً مقدار یکسانی از انرژی خورشید را در حضیض (نزدیک‌ترین نزدیک به خورشید) و اوج (دورترین فاصله از خورشید) دریافت می‌کند.

از مختصات رصدخانه لارستان، سیاره همسایه ما در آسمان سپیده‌دم به سختی قابل مشاهده خواهد بود، بدین صورت که ساعت ۰۵:۳۴ _۵۷ دقیقه قبل از خورشید_ طلوع می‌کند و به ارتفاع هشت درجه بالاتر از افق شرقی می‌رسد و تا قبل از روشن شدن کامل آسمان حدود ساعت ۰۶:۱۷ قابل رصد است.

وی افزود: سیاره زهره در این وضعیت حدود ۹۸ درصد روشنایی دارد و در آسمان صبحگاهی با قدر منفی ۳.۸۷ در صورت فلکی اسد با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است البته به علت نزدیکی به افق تا لحظه روشن شدن آسمان قبل طلوع خورشید به افقی باز و آسمانی بدون غبار نیاز دارید و در صورت استفاده از ابزار اپتیکی باید نهایت دقت را به کار ببرید که به سمت خورشید نباشد.

مقارنه سیاره زهره و ستاره قلب‌الاسد

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سیاره خواهر دوقلوی زمین، دوشنبه _چهاردهم شهریورماه_ سپیده دم در وضعیت مقارنه با ستاره «قلب‌الاسد» قرار می‌گیرد که در این موقعیت فاصله زاویه‌ای این دو جرم درخشان آسمان ما به درجه می‌رسد. البته به علت نزدیکی به افق و فاصله کم اجرام تا لحظه طلوع خورشید رصد این پدیده فقط در صورت دسترسی به افقی باز و بدون غبار امکان پذیر است. قدر سیاره زهره منفی ۳.۸۷ و ستاره «قلب الاسد» ۱.۳۶ است.

وی تصریح کرد: آلفای صورت فلکی اسد ساعت ۵:۴۰ طلوع می‌کند. «قلب الاسد»، آلفا و پرنورترین ستاره صورت فلکی اسد است که در قسمت سر شیر قرار گرفته است. فاصله این ستاره تا زمین ۷۰ سال نوری است و یک ستاره پر نور به رنگ آبی سفید است. «قلب الاسد» ۱۴۰ برابر نورانی‌تر از خورشید است و قدر ظاهری آن در آسمان شب ۱.۴ است. دمای سطح «قلب الاسد» ۱۲۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است که سه برابر از خورشید ما گرم‌تر است. قطر این ستاره چهار میلیون کیلومتر است که سه برابر قطر خورشید است.

کد خبر 602312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.