ضرورت اجرای طرح‌ پیرایش شهری در اصفهان

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیرایش شهری باید به ساده‌ترین شکل ممکن محقق تا عوامل نازیبای شهر رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول میرباقری امروز _یکشنبه سیزدهم شهریورماه_ در نطق میان دستور پنجاه‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه حضور پرشور مردم اصفهان برای برگزاری باشکوه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله ناصری قابل تقدیر است، اظهار کرد: از خانواده این عالم ربانی نیز تشکر می‌کنیم که این برکت را از شهر بیرون نبردند و اجازه دادند این معنویت در اصفهان بماند و مردم از حضور این استاد اخلاق بعد از رحلت نیز فیض ببرند.

وی با اشاره به سالروز رحلت سلمان فارسی، گفت: به رغم اینکه در مستندات تاریخی سلمان به اصفهان منسوب شده، اما هیچ رویدادی در این خصوص برگزار نشده است. هفته گذشته نیز روز ولادت ابن‌سینا بود که رویدادی را در این خصوص شاهد نبودیم، بنابراین از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درخواست می‌شود که رویدادهایی برای این دو روز در اصفهان در نظر بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ۱۴ سال از مهم‌ترین سال‌های زندگی ابن‌سینا در اصفهان بوده است، اما ۹۹ درصد از مردم از وجود مدرس ابن‌سینا در این شهر خبر ندارند.

وی با بیان اینکه سلمان فارسی نیز یکی از افتخارات عالم اسلام است، گفت: بنا به روایتی از امام صادق (ع)، سلمان فارسی خواست امیرالمومنین (ع) را بر خواست خود ارجح می‌دانست، فقرا را دوست داشت و آن‌ها را بر ثروتمندان ترجیح می‌داد، همچنین به دانش و دانشمند علاقه بسیاری داشت. مسئولان نیز باید این سه موضوع را در عملکرد خود مورد توجه قرار دهند، ا باید خواست امام زمان را بر خواست خود ترجیح دهیم و فقرا و دانشمندان را دوست بداریم.

میرباقری تصریح کرد: شهر امروز با آشفتگی‌های بصری، سیمای ناموزون و نبود برخورداری از فضای متناسب با هویت شهری روبه‌رو است، از این‌رو نظم و یکپارچگی در مدیریت شهری ضروری است.

وی با بیان اینکه ایجاد زیبایی‌های محیطی موجب ارتقای کیفیت زندگی در شهر می‌شود، خاطرنشان کرد: بدنه‌های شهری که در دوره‌های مختلف شکل گرفته مورد غفلت واقع شده است؛ این بدنه‌ها در واقع نمایان‌گر شخصیت شهر و حامل ارزش‌های فرهنگی و محیطی جامعه است؛ امروز احساس نگرانی شدیدی نسبت به کیفیت کالبدی شهر وجود دارد و این تأثیر نیز از کمیت و کیفیت بدنه شهر ناشی می‌شود.

وصله‌های ناجور کالبد شهری ساماندهی شود

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های شهر توجه به مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی در نماها و تابلوهای شهری است؛ در سال‌های اخیر تعداد زیادی ساختمان ساخته شده که وصله ناجور کالبد شهری است و باید آن‌ها را با فرهنگ و ریشه شهر هماهنگ کرد.

وی گفت: این سوال مطرح است که چرا مصالح غیربومی و ناآشنا و برگرفته از فرهنگ معماری غرب در چهره شهرها باعث آشفتگی شده است؟، بنابراین ضوابط کنترلی تا زمانی که مردم اعتقاد راسخ نیابند، عملی نخواهد شد. سیمای شهری در حال حاضر در پوشش تبلیغات، لباسی بر تن دارد که مجموعه خیابان‌هایی که هویت شهر است در این نابسامانی دچار بحران هویت شده است.

میرباقری خاطرنشان کرد: اگر به نمای ساختمان واحدی بدون در نظر گرفتن دیگر ساختمان‌ها فکر شود، در نهایت همگونی ساختمان‌ها از بین می‌رود؛ در واقع نما مهم‌ترین عامل در شکل‌دهی مجموعه شهری است.

وی با بیان اینکه اگر در نما، نظم نباشد پیوستگی و زیبایی شهر از بین می‌رود، اظهار کرد: پیرایش شهری در واقع به معنای حذف عناصر بدمنظر، پاک‌سازی عناصر فیزیکی و آلودگی بصری، حذف دیوارنوشته‌ها و بهسازی سیمای شهری است، بنابراین امیدواریم با اجرای طرح پیرایش شهری حس تعلق به مکان و حس رضایت شهروندان افزایش یابد و شاهد کاهش خروج سکنه، رونق کسب و کار و تردد در این مکان‌ها باشیم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: معاونت شهرسازی در دوره قبل جلسات مستمری را در مناطق داشت؛ لازم است این جلسات را ادامه دهد تا پیرایش شهری به ساده‌ترین شکل ممکن محقق و عوامل نازیبای شهر رفع شود.

وی اضافه کرد: ورودی‌ها و خیابان‌های اطراف میدان امام (ره) نیز مورد توجه است که در این خصوص جلساتی برگزار شده است، بنابراین امیدواریم پیرایش شهری با قوت آغاز شود تا شاهد شهری زیبا باشیم.

کد خبر 602265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.