کاهش ۴۰ درصدی قیمت برنج

دبیرکل بنکداران مواد غذایی گفت: عواملی مانند آزاد شدن واردات برنج خارجی و موجود بودن برنج‌های پارسال در انبارها، همچنین تولید ۳۰ درصد بیشتر برنج داخلی و افت تقاضا، موجب شده که برنج ایرانی کاهش قیمت ۴۰ درصدی را تجربه کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از صداوسیما، قاسمعلی حسنی با حضور در برنامه «روی خط» رادیو اقتصاد، با بیان اینکه امسال افزایش قیمت برنج ایرانی در یک‌صد سال اخیر بی‌سابقه، غیرمنطقی، غیرقانونی و سودجوگرایانه بوده است، اظهار کرد: ظرف یک سال گذشته نه برنج کم داشتیم و نه انبارها خالی بود، هم‌اکنون برنج‌های کهنه در انبارهای تهران و شهرستان‌ها و حتی در شمال موجود است، ولی هر سال بخشنامه‌ای داشتیم که بلای جان بعضی از کالاها شده بود.

وی افزود: از یکم مرداد تا یکم دی‌ماه برای حمایت از کشاورز ایرانی، ورود برنج خارجی ممنوع شد؛ این پنج ماهه فرصتی بود برای سودجویی و ثروت‌اندوزی بعضی‌ها، با درخواست‌هایی که از دولت کردیم و آن‌ها هم قبول کردند، امسال واردات برنج کماکان ادامه پیدا می‌کند.

دبیرکل بنکداران مواد غذایی گفت: از طرف دیگر با توجه به بارش‌های اخیر و براساس گزارش‌هایی که به ما دادند، امسال ۳۰ درصد افزایش تولید برنج داخلی را داریم، پس آزاد شدن واردات برنج خارجی و موجود بودن برنج‌های پارسال در انبارها و تولید ۳۰ درصد بیشتر برنج داخلی و افت تقاضا، همچنین مجموعه‌ای از عوامل باعث شده که برنج ایرانی کاهش قیمت ۴۰ درصدی را تجربه کند.

حسنی افزود: قیمت‌های فعلی در بازار ناشی از مقاومت فروشندگان به دلیل خریدهای قبلی با قیمت بالا است و به مرور زمان شاهد تعادل در بازار برنج خواهیم بود.

وی گفت: حدود شش میلیون ایرانی در بیش از ۶۰ کشور جهان سکونت دارند که مایل به خرید و استفاده از برنج مرغوب ایرانی هستند، اما با توجه به سیاست دولت برای متعادل نگه داشتن بازار داخلی، فعلاً صادرات برنج ایرانی ممنوع است؛ اما از دولت تقاضا کرده‌ایم تا برای حمایت از کشاورز داخلی اجازه صادرات برنج داده شود، تا هم کشاورز ایرانی متضرر نشود و هم بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشیم.

دبیرکل بنکداران مواد غذایی افزود: فعلاً صادرات ممنوع است. با توجه به آغاز فصل برداشت در بخش حبوبات، برنج و سایر مواد غذایی، کاهش قیمت‌های جهانی و امیدوار بودن به بحث برجام، انتظار داریم با تقویت پول ملی، روزهای خوب در پیش باشد و شاهد کاهش قیمت در حوزه مواد غذایی باشیم.

کد خبر 602237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.