پیدا و پنهان انتخابات نخست‌وزیری انگلیس

لیز تراس و ریشی سوناک دو نامزد مسند نخست‌وزیری در انگلیس پس از شرکت در ۱۲ مناظره انتخاباتی به انتهای مسیر تبلیغات رسیده‌اند. آن‌ها در شش هفته گذشته سرگرم تشریح برنامه‌ها خود بوده‌اند و در مجموع به ۶۱۴ پرسش پاسخ دادند تا آرای بیشتری را در سبد خود جمع و سکان قدرت را تصاحب کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخست‌وزیر جدید انگلیس ظهر دوشنبه _چهاردهم شهریورماه_ از سوی رئیس فراکسیون حزب حاکم محافظه‌کار معرفی خواهد شد. طبق برنامه اعلام شده او روز بعد طی مراسم تشریفاتی با الیزابت دیدار خواهد کرد تا حکم انتصاب و دستور تشکیل دولت جدید را دریافت کند.

طبق برآوردهای صورت گرفته، لیز تراس از بخت بیشتری برای تصاحب قدرت در انگلیس برخوردار است اما طرفداران سوناک نسبت به نتیجه انتخابات ناامید نیستند.

نخست‌وزیر آتی انگلیس با چالش‌های سنگینی نظیر بحران انرژی، افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و تورم بی‌سابقه مواجه است.

لیز تراس که خود را دنباله‌روی سیاست‌های بوریس جانسون می‌داند، قصد دارد تا با کاهش مالیات‌ها، اوضاع اقتصادی کشور را سامان‌دهی کند. اما «ریشی سوناک» که دو سال سکان وزارت دارایی انگلیس را برعهده داشت اعتقادی به کاهش مالیات‌ها ندارد و قصد دارد تا با افزایش کمک‌های معیشتی برای اقشار کم‌درآمد بحران را کنترل کند..

سوناک و تراس در حوزه جنگ اوکراین مواضع شبیه به هم دارند و در مناظره‌های انتخاباتی خواستار افزایش کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین برای مقابله با روسیه شدند.

درباره روابط با ایران هم می‌توان ادعا کرد که تفاوت چندانی در مواضع دو طرف وجود ندارد. خانم تراس در آخرین مناظره انتخاباتی ضمن تکرار اتهامات علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و حمایت از رژیم صهیونیستی، ادعا کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، اولویت نخست دولت وی جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است.

ریشی سوناک هم پس از ماجرای حمله به سلمان رشدی، انگشت اتهام را علیه ایران نشانه رفت و این رویداد را زنگ خطری برای غرب توصیف کرد. او هشدار داد که اگر توافق وین حاصل نشود می‌توان نتیجه گرفت که برجام به بن‌بست رسیده است.

از نگاه کمیسیون اسلامی حقوق بشر تفاوتی در برنامه‌های دو نفر برای مقابله با شکاف موجود میان اقشار مختلف جامعه وجود ندارد و در صورت پیروزی هر کدام، معضل اسلام‌هراسی در کشور ادامه خواهد یافت.

مسعود شجره، دبیرکل این سازمان اسلامی با انتشار یک کلیپ ویدئویی گفت که دغدغه اصلی تراس و سوناک این است که انسجام از بین رفته را حزب محافظه‌کار برگردانند به‌جای اینکه انتظارات مردم را برآورده کنند. این درحالی است که به گفته او کشور با خطر خیزش جریان‌های راست افراطی مواجه است و دو طرف برنامه‌ای برای سامان‌دهی به این وضع ندارند.

طبق نظرسنجی مؤسسه «یوگاوو» ۳۱ درصد از اعضای حزب محافظه‌کار قصد دارند به سوناک رأی دهند. این در حالی است که ۴۹ درصد به خانم تراس رأی خواهند داد. ۱۵ درصد دیگر در حال حاضر نمی‌دانند چگونه رأی می‌دهند و شش درصد می‌گویند که رأی ممتنع خواهند داد.

به این ترتیب برآیند آمارها پس از حذف افرادی که مطمئن نیستند یا رأی نمی‌دهند، نشان می‌دهد که ۶۲ درصد به تراس و ۳۸ درصد به سوناک رأی خواهند داد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که سوناک برای پیروزی در انتخابات کار دشواری را پیش‌رو دارد. خیال او می‌تواند از این نظر راحت باشد که از هر پنج نفر یکی در حال حاضر تصمیمی نگرفته یا قصد ندارد رأی بدهد. اما ناظران معتقدند که تکیه بر افراد بلاتکلیف به تنهایی کارساز نخواهد بود و سوناک کارهای زیادی دارد تا حامیان فعلی تراس را متقاعد کند که به جای آن باید به او رأی دهند.

طبق یافته‌های مؤسسه یوگاوو، نیمی از اعضا ۵۰ درصد معتقدند سوناک یک رهبر خوبی برای انگلیس خواهد بود و ۴۲ درصد فکر می‌کنند که او برای این کار مناسب نیست؛ از جمله یک چهارم ۲۳ درصد که فکر می‌کنند او یک رهبر "بسیار ضعیف" خواهد بود. در مقابل، تقریباً دوسوم ۶۲ درصد معتقدند که تراس یک رهبر خوب خواهد بود و ۳۱ درصد خلاف آن را فکر می‌کنند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد چهار نفر از هر ۱۰ عضو حزب محافظه‌کار معتقدند که نمی‌توان به سوناک اعتماد کرد. اما تنها ۱۸ درصد بر این باورند که تراس قابل اعتماد نیست. به این ترتیب وزیر خارجه انگلیس آشکارا از ارزیابی بهتری بین اعضا نسبت به وزیر دارایی سابق انگلیس برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

با این حال ناظران، انتخابات جاری در انگلیس را به‌شدت غیرقابل پیش‌بینی توصیف می‌کنند. برخلاف انتخابات درون‌حزبی سال ۲۰۱۹ که پیروزی بوریس جانسون قابل پیش‌بینی بود، نامزدهای کنونی دارای چهره کاریزماتیک و شاخص برای سکان‌داری دولت نیستند.

طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده، رأی‌گیری در یازدهم شهریورماه به پایان خواهد رسید و نخست‌وزیر جدید انگلیس روز چهاردهم شهریورماه معرفی می‌شود.

کد خبر 602162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.