سناریوهای غربی در عراق

کارشناس مسائل غرب آسیا راه برون‌رفت از بحران سیاسی عراق را همفکری و گفتمان بین گروه‌های مختلف دانست و گفت: با توجه به پیش رو بودن مراسم اربعین به‌عنوان نماد و رژه سیاسی عقیدتی، کنشگران فعال در تحولات اخیر به دنبال حداکثر سوءاستفاده از این وضعیت هستند تا مراسم شیعیان را تحت‌الشعاع قرار دهند.

سیدرسول شبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تحولات عراق و بن‌بست سیاسی در این کشور اظهار کرد: پس از بیانیه مرجعیت شیعه سید کاظم حائری، مقتدی صدر به‌طور رسمی کناره‌گیری خود را از جهان سیاست اعلام کرد اگرچه این موضوع درباره مقتدی صدر تازگی ندارد و پیش از آن بارها تکرار شده بود.

وی افزود: همین موضوع سبب شده بود که برخی از هواداران مقتدی صدر که در ماه گذشته با اشغال پارلمان و محدوده منطقه سبز سعی می‌کردند که خواسته‌های خود را ابراز کنند، بار دیگر به خیابان بیایند و این بار مقرهای مربوط به کاخ ریاست جمهوری و نخست وزیری را اشغال کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ورود بازیگران مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به بحران عراق خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در گذشته نیز دیدیم، برخی کشورهای مرتجع عربی همچنین رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها سعی کردند که با مدیریت افکار عمومی و مردم عادی عراق و تلاش برای فتنه‌انگیزی سبب بی‌ثباتی وضعیت سیاسی عراق شوند.

وی انتخابات ۱۰ ماه پیش را آغاز بحران اخیر در عراق دانست و گفت: مطرح شدن موضوع نارضایتی از نتیجه انتخابات، تشکیل دولت را با چالش‌های فراوانی همراه کرد و تنشی که اکنون در عرصه سیاسی عراق و کف خیابان‌ها شاهد آن هستیم را می‌توان ادامه تلاش و فتنه‌انگیزی برخی از بازیگران با استفاده از احساسات پاک مردم عراق به شمار آورد.

شبیبی راه حل این بحران را از طریق مذاکره و گفتمان سران احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی عراق دانست و ادامه داد: این نشست و برخاست‌ها مانع از آن می‌شود که فتنه و تنش کنونی عراق مورد سوءاستفاده قرار گیرد و راهکاری برای خنثی کردن اهدافی است که طراحان این مسئله آن‌را دنبال می‌کنند.

بهره‌برداری از بحران برای تحت‌الشعاع قرار دادن اربعین

وی درباره احتمال بازگشت آرامش به عراق اظهار کرد: وضعیت عراق چندوجهی است، این تصور نابجایی است که تنها یک بعد را بررسی کنیم و انتظار داشته باشیم که همه مشکلات از این طریق حل شوند، چالش‌های مختلفی که سر راه تشکیل دولت قرار دارد، در کنار مطالبات انباشته شده مردم و ورود برخی از کنشگران خارجی به ویژه کشورهای مرتجع، رژیم صهیونیستی و حتی سعودی‌ها سبب شده است که خواسته‌های مردم در قالب‌های به ظاهر سیاسی سبب چالش شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر لزوم همفکری و گفتمان بین گروه‌های مختلف برای برون‌رفت از این وضعیت، افزود: با توجه به پیش رو بودن مراسم اربعین به‌عنوان یک نماد، ارزش و رژه سیاسی عقیدتی و دینی که می‌تواند اثرات مختلف نفوذ افکار تکفیری و افراط‌گرایان را خنثی کند طبیعی است که کنشگران فعال در تحولات اخیر به دنبال حداکثر سوءاستفاده از این وضعیت هستند تا مراسم شیعیان را تحت‌الشعاع قرار دهند.

وی نخستین راهکار مقابله با این شرایط را رایزنی‌های مسالمت‌آمیز دانست و گفت: به نظر می‌رسد که اثرات منفی این گونه اقدامات دولت، حاکمیت و وضعیت کشور را دچار چالش‌های جدی‌تری خواهد کرد بنابراین مقتدی صدر نیز در این رویه تجدید نظر خواهد کرد همان‌گونه که اعتصاب غذای او نشان دهنده مخالفت با این وضعیت بود.

تخلیه کارکنان سفارتخانه‌های غربی به بهانه ناامنی

شبیبی اظهار امیدواری کرد: گفت‌وگوی بین سران چهارگانه حاکمیت در عراق شامل نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان و رئیس شورای عالی قضائی منجر به نتایج مثبت شود و یادآور شد: تنش‌های داخلی در عراق می‌تواند مورد سوءاستفاده‌های فراوانی قرار گیرد از جمله اینکه بلافاصله پس از تظاهرات هواداران مقتدی صدر در منطقه سبز شاهد تخلیه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارتخانه‌های غربی و در رأس آنها آمریکا بودیم.

وی خروج کارکنان سفارت‌های خارجی در عراق را گامی برای ناامن نشان دادن عراق دانست و ادامه داد: غربی‌ها تلاش می‌کنند با ناامن نشان دادن فضای عراق، زمینه مداخله و نفوذ برای ادامه سیاست‌های قبلی خود را در این کشور فراهم کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: گروه‌های مختلف سیاسی عراق، در رأس آنها شیعیان چهارچوب هماهنگی و حتی هواداران مقتدی صدر باید مراقب باشند که این فضا سبب سوءاستفاده فتنه‌گران و برخی دولت‌های غربی به بهانه تنش و تهدید نشود که زمینه مداخلات طولانی‌مدت را در عراق از سوی این دولت‌ها فراهم خواهد کرد.

کد خبر 601840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.