جاهای دیدنی جاده هراز + تاریخچه، موقعیت مسیر، جنگل، آبگرم، ساحل

مسافران برای رسیدن به شمال کشور ایران از جاده های هراز، چالوس و فیروزکوه استفاده می کنند. این جاده دارای جاذبه های گردشگری و همچنین سواحل زیادی است.

به گزارش ایمنا، ایران در مناطق مختلف خود دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب کرده است. در بیشتر ایام سال مردم برای تفریح به شمال کشور می‌روند. آنها برای رفتن به این مقصد، بیشتر از جاده‌های هراز و چالوس استفاده می‌کنند که جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی زیادی دارند.

جاده هراز کجاست؟

جاده هراز به عنوان تاریخی‌ترین جاده جهان شناخته می‌شود. علاوه بر این، این جاده در سال ۸۹ در رأی گیری انجام گرفته توسط مردم، زیباترین جاده ایران نام گرفت. مسافرانی که از تهران به سمت آمل می‌روند، این جاده را انتخاب می‌کنند چراکه کوتاه‌ترین مسیر تردد بین این دو شهر شناخته می‌شود.

تاریخچه جاده هراز

ساخت جاده هراز از سال ۱۳۴۲ آغاز شده و حدود ۲۳ سال طول کشیده است. این جاده دارای طبیعت بکر و همچنین جاذبه‌های گردشگری مذهبی، تفریحی و تاریخی زیادی است. مسیر این جاده تا سال ۸۹ چهار بانده شده است. آثار تاریخی زیادی در کنار رودخانه هراز وجود دارد. در این جاده می‌توانید قلعه‌هایی را تماشا کنید که قدمتی چند صد ساله دارند. این قلعه‌ها به دوران قبل از اسلام بر می‌گردند.

موقعیت مسیر جاده هراز

محل انشعاب این جاده از حد فاصل رودهن و بومهن از جاده دماوند به فیروزکوه است و پس از عبور از شمال شهر دماوند بالادست دره مشاء، گردنه امامزاده هاشم، آبعلی، آب اسک، پلور، لاریجان و رینه، نهایتاً به شهر آمل منتهی می‌شود.

جاهای دیدنی جاده هراز + تاریخچه، موقعیت مسیر، جنگل، آبگرم، ساحل

تونل‌های جاده هراز

یکی از عواملی که مسافران را ترغیب می‌کند تا جاده هراز را برای سفر خود انتخاب کنند، وجود تونل‌های آن است. آنها هنگام عبور از این تونل‌ها به بوق زدن، جیغ کشیدن و روشن و خاموش کردن چراغ‌های ماشین می‌پردازند. این جاده ۱۵ تونل دارد که مجموع طول آنها حدود ۵۷۰۰ متر است. تونل وانا طولانی‌ترین تونل جاده هراز است که طولی حدود ۱۵۴۰ متر دارد.

جاذبه‌های گردشگری جاده هراز

از جمله مکان‌های دیدنی و بکر جاده هراز می‌توان به جنگل الیمستان، پلور، آبشار شاهان دشت، دشت لار، آب معدنی لاریجان، غار گل زرد، امامزاده هاشم، روستای نوا، روستای فیلبند، دریاچه‌های تار و هویر و آبگرم لاویج اشاره کرد.

جنگل الیمستان

این جنگل در کیلومتر ۲۰ جاده هراز قرار دارد. برای رسیدن به این جنگل باید از یک مسیر پرپیچ و خم و دشت‌های پرگل عبور کرد. الیما نوعی گیاه شبیه پیازچه است که در کنار جوی آب وجود دارد. زمان روئیدن آن اردیبهشت ماه است. از الیما در خورشت استفاده می‌کنند.

آبشار شاهان دشت

این آبشار در ۶۵ کیلومتر شهر آمل است. دهکده شاهان دشت در کنار قلعه ملک بهمن قرار دارد.

پلور

پلور از روستاهای آمل مازندران است و در ۸۰ کیلومتری تهران قرار داد. آب معدنی این روستا بسیار معروف است. طبیعت اطراف پلور بسیار تماشایی است و رودخانه باصفایی از بین آن می‌گذرد.

دشت لار

سد لار روی رودخانه هراز قرار گرفته است. این سد در بخش لاریجان و در کنار دشت لار قرار گرفته است. در این دشت می‌توانید تنوع گیاهی و جانوری بسیاری را ببینید.

امامزاده هاشم

این امامزاده بر بالای بلندی قرار گرفته است. در مسیر امامزاده هاشم به سمت پلور به آبشار قلعه دختر می‌رسید.

ساحل بابلسر

در شرق جاده هراز، بابلسر و اسکله ساحلی آن قرار دارد. جلوی این اسکله، تکه سنگ‌های بزرگی وجود دارد که از آن به عنوان موج شکن یاد می‌شود. هنگامی که موج‌های دریا با آنها برخورد می‌کنند، منظره‌ای زیبا و تماشایی را به وجود می‌آورند.

دریاچه‌های تار و هویر

دریاچه‌های تار و هویر بسیار بزرگ و پرآب هستند به همین علت مسافران در فصول مختلف سال برای قایق سواری، شنا و ماهیگیری به آنجا سفر می‌کنند و به تفریح می‌پردازند.

روستای نوا

این روستا چشمه‌های فراوان و پرآبی دارد به همین دلیل به نام چهارصد چشمه شناخته می‌شود. در جنوب این روستا، قله چهار هزار متری پاشوره قرار گرفته است که به علت دارا بودن سنگ‌های خاص به سنگ پا معروف است. آبشار نوا هم در این روستا قرار دارد و بیشتر مواقع سال یخ زده است.

آبگرم لاویج

آبگرم لاویج به علت داشتن گوگرد برای رفع مشکلات پوستی و مفصلی مفید است. لاویج از دهستان‌های چمستان نور در استان مازندران است.

جاهای دیدنی جاده هراز + تاریخچه، موقعیت مسیر، جنگل، آبگرم، ساحل

روستای فیلبند

این روستا بسیار سرسبز است و در نزدیکی جاده هراز قرار دارد. این روستا بسیار مرتفع است به همین دلیل به بام شرقی مازندران شناخته می‌شود. روستای فیلبند بیشتر ایام سال پوشیده از برف است.

کد خبر 601827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.