نگاه تهران محور را قبول ندارم/شورای عالی سینما پس از ۱۱ سال تشکیل می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که نگاه تهران‌محور را قبول ندارم، گفت: دولت سیزدهم با نگاهی عدالت‌محور به دنبال توزیع عادلانه خدمات و زیرساخت‌های فرهنگی در سراسر کشور است.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر جمعه – یازدهم شهریور- در جلسه با فعالان فرهنگی و هنری مازندران که با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه با اهالی فرهنگ و هنر را یک جلسه هم‌اندیشی و تعامل برای پیشرفت امور فرهنگی کشور می‌دانم. در یک سال اخیر که مسؤولیت وزارتخانه را بر عهده دارم بیش از ۵۰ سفر شهرستانی و استانی داشتم. در اغلب این سفرها تلاش کردم تا از معاضدت فکری همکاران‌مان در اقصی‌نقاط کشور استفاده کنیم.

وی افزود: دولت مردمی چند شعار مهم را برای خودش سرلوحه قرار داده است. این دولت تلاش کرده با یک برنامه کامل کارش را آغاز کند. در دولت سند تحولی با ۳۷ سرفصل داریم که از این تعداد سرفصل، هفت سرفصل در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه است.

وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: این سند برش موضوعی دارد و در هر موضوع تکالیف و اقدامات مشخص و دستگاه‌های مجری معلوم شده‌اند. زمان انجام اقدامات هم پیش‌بینی شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۶۸ موضوع دستگاه مجری و در بیش از ۱۰۰ موضوع دستگاه همکار است.

اسماعیلی گفت: در وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی ذیل این سند تحول، سند تحول فرهنگ و هنر و رسانه را نوشتیم که ۱۲۰ برنامه اقدام دارد. همه این برنامه‌ها اقدام زمان‌بندی روشن دارد و هر ماه گزارش اجرای آن دریافت می‌شود. فصل به فصل با همه معاونت‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات و شوراهای مختلف زیرمجموعه گزارش ارزیابی عملکرد مدیران مختلف را بررسی می‌کنیم.

اقدامات حمایتی از اهالی رسانه

وی گفت: بسیاری از پروژه‌های در دست اقدام ما دقیقاً متناسب با همین دغدغه‌های مطرح شده توسط اهالی فرهنگ و هنر و رسانه مازندران است. در حوزه مسکن اهالی رسانه ابتدا یک قرارداد ۱۴ هزار واحدی با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم و بعد آن را به ۲۴ هزار واحد افزایش دادیم. در حوزه بیمه از مجموع خبرنگاران کشور که نهایتاً ۱۷ هزار نفر هستند اکنون هفت هزار نفر از پوشش بیمه‌ای صندوق اعتباری هنر برخوردارند. در موضوع اینترنت رایگان خبرنگاری تا کنون ۱۲ هزار نفر مشمول شدند و اعلام کردیم تا آخرین نفری که حق استفاده دارد از این طرح بهره‌مند شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: طی مذاکره با وزیر اقتصاد یک‌هزار وام ۵۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه‌ای به اصحاب رسانه پرداخت شد. با وزیر صمت هم رایزنی کردیم که ۱۷ هزار کارت خرید کالا با سود ۱۸ درصد و پنج درصد تخفیف به همه خبرنگاران اختصاص یافت.

اسماعیلی از تصویب نخستین لایحه جامع روزنامه‌نگاری در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد و اظهار کرد: چهار دهه بود که این امر محقق نشد و در این دولت آن را به سرانجام رساندیم. چهار لایحه در حوزه ساماندهی نظام رسانه‌ای کشور هم آماده کردیم تا کارهای اساسی و ریل‌گذاری انجام شود.

عدالت فرهنگی

وزیر فرهنگ با تأکید بر این‌که دولت سیزدهم دولتِ عدالت فرهنگی است، تصریح کرد: نگاه تهران محور را قبول ندارم و معتقدم حتماً باید به استعدادهای شهرستان‌ها توجه کنیم. ما آمدیم که نگاه متمرکز از تهران را برداریم و به همه نقاط کشور گسترش دهیم.

وی افزود: من همواره با بسیاری از هنرمندان خوب کشور دیدار می‌کنم و از آن دیدارها حتی یک عکس منتشر نمی‌کنیم. اما به دورترین نقاط کشور که می‌رویم و با هنرمندان و اهالی کمتر شناخته شده فرهنگ دیدار داریم، خبر و عکس دیدارها را منتشر می‌کنیم تا بگوییم که این گروه از اهالی فرهنگ و هنر برای ما اهمیت زیادی دارند.

اسماعیلی از تدوین سند مهندسی فرهنگی برای استان‌ها خبر داد و گفت: برای اجرای سند مهندسی فرهنگی هر استان بودجه مستقلی اختصاص دادیم. تا کنون سند مهندسی ۱۲ استان رونمایی شد و سند مهندسی فرهنگی مازندران هم به زودی رونمایی می‌شود.

شعار نمی‌دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که ما اهل اعلام کردن نیستیم، اظهار کرد: برخی مواردی که خودم پیگیری می‌کنم را به همکاران نزدیک هم نمی‌گویم. حضرت آقا هم تاکید کردند «کاری که شک دارید اجرا شود را اعلام نکنید؛ کاری را بگویید که مطمئن باشید انجام می‌شود و صادق‌الوعد باشید.» با همین نگاه نیز توانستیم تالار مرکزی ساری را امروز به بهره‌برداری برسانیم. در حالی که پارسال وقتی از این تالار بازدید کردم برخی قسمت‌هایش فرسوده شده بود.

اسماعیلی گفت: برای تالار مرکزی ساری از سال ۱۳۸۶ تا ابتدای دولت سیزدهم ۷۲ میلیارد تومان هزینه شد، اما از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز ۸۹ میلیارد تومان هزینه کردیم. آن هم در شرایطی که دولت با مشکلات اقتصادی مواجه است. برای این دولت عدالت فرهنگی مهم است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ تالار که ساخت‌شان بیش از ۱۵ سال طول کشیده را با همین نگاه و عزمی جدی در حال تکمیل داریم. برای تالار مرکزی ارومیه طی ۱۸ سال ۸۰ میلیارد تومان هزینه شد و ما در ۶ ماه ۸۵ میلیارد تومان هزینه کردیم و افتتاح شد. در کرمان نیز اکنون یک تالار بی‌نظیر در حال ساخت است. در همه بخش‌ها کار دارد انجام می‌شود. البته ما ادعا نداریم کارها بدون نقص است و حتماً نیازمند نقد هستیم. کسی که فکر کند کارش اشکال ندارد روز سقوطش است.

تبیین اقدامات دولت توسط اهالی فرهنگ، هنر و رسانه

وزیر فرهنگ خطاب به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه گفت: انتظار داریم اهالی فرهنگ و هنر رسانه، گزارش واقعی از مسائل کف میدان کشور بدهند. مثلاً رئیس‌جمهور خوزستانی را تحویل گرفت که در بسیاری از نقاطش مردم ناراضی بودند. کمتر از یک سال طرح غدیر افتتاح شد تا مشکل آب آشامیدنی خوزستان برطرف شود.

اسماعیلی افزود: ما معجزه نمی‌کنیم؛ بلکه تصمیم گرفتیم کارها با دقت و کوشش با اتکا به منابع درون و بدون نیاز به بیرون انجام دهیم. ما در سنت خودمان اعتقاد به امداد الهی و نصرت داریم. این‌ها جزو فرهنگ ماست و شعار نمی‌دهیم. معتقدیم باید کار کنیم و خداوند متعال هم اگر نیات و حرکات ما برای رضای خدا باشد در آن برکت و خیر قرار می‌دهد.

پیگیری برای آزادسازی کاغذهای گمرک

وی درباره باقی ماندن کاغذ در انبارهای گمرک از جمله گمرک نوشهر که یکی از فعالان رسانه‌ای حاضر در این جلسه مطرح کرده بود، گفت: اکنون بیش از چهار هزار و ۴۰۰ تن کاغذ فقط در نوشهر داریم. اما در این زمینه مشکل گمرکی یا بانکی نداریم. بلکه مشکل قیمت‌گذاری در ستاد تنظیم بازار است.

اسماعیلی افزود: پس از گشایش ارزی که از آذر انجام شد، قیمت کاغذ از ۸۲۰ یورو به ۹۲۰ یورو رسید و چالش کنونی را ایجاد کرد. در این زمینه لازم است اصلاح قیمت کنیم. دو هفته پیش در ستاد تنظیم بازار همراه با معاون اول و وزیر صمت در این زمینه تصمیم گرفتیم و به نظر می‌رسد این هفته کارش انجام می‌شود.

وی با اشاره به احیای نقش مازندران در تولید کاغذ کشور، اظهار کرد: روزی که تحویل گرفتیم بیش از ۹۰ درصد کاغذ مصرفی ما خارجی بود. با تلاش مجموعه چوب و کاغذ مازندران امسال ۷۰ درصد کتاب‌های درسی ما با کاغذ ایرانی چاپ شد. شعار ما این بود که در سال ۱۴۰۲ کاغذ ملی خواهد شد. کارخانه‌های زاگرس و خوزستان که فعال شوند سال آینده هم خودکفا می‌شویم و هم به صادرات می‌رسیم.

تشکیل شورای عالی سینما

وزیر فرهنگ اشاره‌ای هم به حوزه سینما کرد و گفت: در حوزه سینما این هفته شورای عالی سینما پس از ۱۱ سال تشکیل می‌شود که هفت دستور کار بسیار خوب برای آن آماده شد و واقعاً یک تحول بزرگ در صنعت سینما رخ خواهد داد.

وی افزود: شورای هنری کشور به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی هر دو هفته یک بار تشکیل می‌دهد. بسیاری از گره‌هایی که چهار دهه بود در حوزه فرهنگ و هنر باز نشده بود در حال باز شدن است.

انسجام کابینه دولت مردمی

اسماعیلی هماهنگی و انسجام میان‌بخشی را یکی از امتیازات کابینه دولت سیزدهم بیان کرد و افزود: خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی بین وزارتخانه‌ها وجود دارد. همه دستگاه‌های دولت پای کار هستند و ارتباط خوبی برای حل مشکلات بین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها وجود دارد.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: امروز در دولت هیچ طرح و آئین‌نامه‌ای در هیچ کمیسیون دولت نمی‌رود مگر این‌که برای پیوست فرهنگی به وزارت فرهنگ ارجاع داده شود.

وی خاطرنشان کرد: برکت کارهای بزرگ در انجام کارهای جزئی است. ما خودمان را مسؤول حل مسائل مردم می‌دانیم. جملاتی مانند به ما ربطی ندارد، «به ما اختیارات ندادند» و «نمی‌گذارند کار کنیم» را کسی از ما نشنید و انشاالله نخواهد شنید. سعی می‌کنیم کارمان را به نحو احسن انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز جمعه با دعوت استاندار برای پیگیری مطالبات هنرمندان و افتتاح تالار مرکزی ساری به استان مازندران سفر کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 601826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.