افراد مبتلا به آبله میمون بدون علامت ناقل بیماری هستند؟

متخصصان اعلام کرده‌اند که افراد مبتلا به آبله میمون بدون علامت نیز می‌توانند ناقل بیماری باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده که تعداد مبتلایان به بیماری آبله میمون از اوایل ماه می ۲۰۲۲ به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. این بیماری در چندین کشور دنیا شیوع پیدا کرده است. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که تعدادی از افراد درگیر آبله میمون بدون علامت می‌شوند.

آبله میمون بدون علامت چیست؟

ممکن است افراد درگیر ویروس آبله میمون شوند، اما هیچ علائم خاصی را تجربه نکنند. متخصصان اعلام کرده‌اند که افراد مبتلا به آبله میمون بدون علامت نیز می‌توانند ناقل بیماری باشند. متأسفانه تشخیص افراد مبتلا به نوع بدون علامت بیماری دشوار است.

اگر فرد سیستم ایمنی قوی داشته باشد، مقدار ویروسی که وارد بدن وی می‌شود، کم است و باعث بروز علائم خاصی نمی‌شود، اما این اتفاق بدان معنا نیست که فرد ناقل بیماری نیست. حتی افرادی که چند دقیقه در معرض ویروس آبله میمون قرار دارند، می‌توانند ناقل بیماری باشند، حتی اگر درگیر نوع بدون علامت آن شوند.

آیا ویروس آبله میمون جدید است؟

بیماری آبله میمون بیش از ۵۰ سال پیش شناسایی شده و بیشترین تعداد مبتلایان در اروپا و آمریکا یافت شده است. بنابراین آبله میمون یک بیماری جدید نیست، اما نحوه و سرعت شیوع آن کارشناسان و متخصصان را متعجب کرده است.

افراد مبتلا به آبله میمون بدون علامت باید چه اقداماتی انجام دهند؟

به گفته متخصصان، افرادی که در معرض ویروس آبله میمون قرار گرفته‌اند و ممکن است درگیر بیماری بدون علامت شده باشند، نباید خون یا اعضای بدن خود را اهدا کنند، مادران مبتلا به نوع بدون علامت آبله میمون نیز نباید به نوزادان خود شیر دهند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است افرادی که در معرض ویروس آبله میمون قرار گرفته‌اند، اما علائم خاصی را تجربه نکرده‌اند، می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود مانند رفتن سرکار و حضور در مدرسه یا دانشگاه را ادامه دهند.

لازم است این افراد به صورت مرتب دمای بدن خود را اندازه‌گیری و در صورت بروز علائم مرتبط خود را ایزوله کنند تا خطر انتقال بیماری به افراد سالم کاهش یابد. توصیه شده است افرادی که در معرض ویروس آبله میمون قرار گرفته‌اند به مدت ۲۱ روز دمای بدن خود را روزانه دو بار اندازه‌گیری کنند.

آیا افراد مبتلا به آبله میمون بدون علامت به دوران قرنطینه نیاز دارند؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در آخرین بیانیه اعلام کرده است که لازم نیست افراد تا زمانی که هیچ علائمی از بیماری آبله میمون ندارند، خود را قرنطینه کنند، البته تماس با موارد مشکوک به بیماری باید به مدت ۲۱ روز کنترل شود. در این دوره زمانی افراد باید قوانین پیشگیرانه را رعایت کنند تا خطر انتقال بیماری به دیگران کاهش پیدا کند. برای نمونه، توصیه شده است که دست‌های خود را به صورت مرتب بشوید و از تماس با کودکان و زنان باردار خودداری کند.

کد خبر 601728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.