افزایش دامنه نوسان منجر به نقدشوندگی بورس می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش دامنه نوسان می‌تواند به گردش بهتر معاملات و بهبود نقدشوندگی سهام شرکت‌ها کمک کند و موجب کم‌شدن تشکیل صف‌های فروش پایدار در بازار شود. البته افزایش دامنه نوسان می‌تواند شامل بخش بزرگ‌تری از بازار شود و به بازار اول بورس و فرابورس محدود نباشد.

احسان رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: افزایش دامنه نوسان می‌تواند به گردش بهتر معاملات و بهبود نقدشوندگی سهام شرکت‌ها کمک کند و باعث شود کمتر شاهد تشکیل صف‌های فروش پایدار در بازار باشیم.

وی افزود: موضوع افزایش دامنه نوسان که در هفته گذشته کلید خورد، به بازار اول بورس و فرابورس محدود شده و حتی در نوبت پیشین نیز، افزایش نوسان در همین بازارها اجرا شد؛ این در حالی است که گروه زیادی از سهام شرکت‌ها که با مشکل نقدشوندگی مواجهند، خارج از این دو بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بنابراین به نظر می‌رسد اگر این امکان وجود داشت که با درنظرگرفتن شرایط و شاخص‌هایی همچون شناوری سهام یا ارزش بازار شرکت‌ها، افزایش دامنه نوسان به سایر بازارها نیز تسری یابد، شاهد نتایج مثبتی از این تصمیم بودیم.

رضاپور اضافه کرد: افزایش دامنه نوسان سرعت رسیدن سهام شرکت‌ها به ارزش مورد نظر بازار با توجه به تحولات محیطی و تغییر خبرها را سریع‌تر کرده که منجر به حفظ نشاط و جذابیت‌های بورس می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر در سال ۹۹ دامنه نوسان بیشتر بود، سهام شرکت‌ها بدون گرفتار شدن در صف‌های خرید یا فروش، رشد و یا ریزش‌های هیجانی بیش از حد را تجربه نمی‌کردند و منابع بزرگی که به سمت بازار سرمایه میل داشت، به سرعت با جذاب شدن بازار، مجدد خریداری می‌شد و بورس ایران رشدهای هیجانی آن زمان و ریزش‌های کنونی را تجربه نمی‌کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بنابراین بازار می‌توانست با حجم ارزش معاملاتی خوبی دو سال گذشته را پشت سر گذاشته و منافع بیشتری برای دولت داشته و منجر می‌شد منابع به سمت سایر بازارها نرود.

رضاپور اضافه کرد: به نظر می‌رسد با برخی فاکتورها و ملاحظات، افزایش دامنه نوسان می‌تواند شامل بخش بزرگ‌تری از بازار شده و به بازار اول بورس و فرابورس محدود نباشد. هرچند مسئولان بازار سرمایه اعلام کرده‌اند که قرار است تغییراتی در سایر تابلوها نیز اعمال شود اما نباید موضوع نقدشوندگی و دامنه نوسان را به تغییراتی که شاید ماه‌ها برای اعمال آن زمان نیاز است، گره زد.

کد خبر 601540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.