رفع اختلاف طبقاتی با لباس فرم یکسان در مدارس

کارشناس آموزشی و تربیتی گفت: لباس فرم مدارس سبب هم‌پوشانی اختلاف طبقاتی بین دانش‌آموزان می‌شود و با افزایش اعتمادبه‌نفس و هویت‌بخشی تأثیر مثبتی روی عزت نفس و بهداشت روانی دانش‌آموزان دارد.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اینکه خرید لباس فرم مدرسه یکی از مسائل مدارس و خانواده‌ها در ابتدای سال تحصیلی است، اظهار کرد: با یک نگاه کلی نمی‌توانیم بگوییم که بحث لباس فرم دانش‌آموزان، موضوعی مناسب یا نامناسب است؛ باید اهداف این طرح را مورد کاوش قرار داد.

وی پیرامون اینکه استفاده از فرم مدرسه و بحث بر سر مفید یا مضر بودن آن تنها مختص کشور ما نیست، افزود: بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهایی در شبه قاره هند با امکانات عالی تحصیلی بر این باور هستند که پوشیدن لباس فرم مدرسه فواید بیشتری نسبت به معایب آن برای دانش‌آموزان دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

لباس فرم سبب هویت بخشیدن به دانش‌آموزان می‌شود

این کارشناس آموزشی و تربیتی، پوشیدن فرم یکسان در مدارس با یک استاندارد منظم را نشانه دانش‌آموز بودن و فرهنگ خاص آموزش دانست و گفت: افزایش اعتماد به نفس از مهم‌ترین مزایای استفاده از لباس فرم در مدارس است.

وی ادامه داد: پوشیدن فرم یکسان تأثیر مثبتی روی عزت نفس دانش‌آموزان دارد. وقتی همه یک‌شکل لباس بپوشند، دیگر کسی لباس خودش را با دیگری مقایسه نمی‌کند چراکه همگی از نظر ظاهری شبیه هم هستند. معتقدم پوشیدن لباس فرم سبب هویت بخشیدن به دانش‌آموزان می‌شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه در تهیه لباس فرم باید نکات تربیتی آن مورد توجه مدارس قرار بگیرد، اظهار کرد: لباس متحدالشکل سبب هم‌پوشانی اختلاف طبقاتی بین دانش‌آموزان می‌شود، اما مدیران مدارس باید رنگ، کیفیت و نوع دوخت لباس را به والدین اعلام کنند تا قدرت انتخاب جنس مرغوب و مدیریت هزینه را داشته باشند؛ چراکه فرم‌های مناسب و زیبا با علایق دانش‌آموزان انگیزه آن‌ها را در پوشیدن یونیفرم‌ها بیشتر می‌کند.

تهیه فرم مدارس برای یک سال صرفه اقتصادی بیشتری دارد

وی با بیان اینکه در شرایطی که تنگناهای مالی در بعضی خانواده‌ها وجود دارد تهیه فرم مدرسه در آغاز سال تحصیلی اجباری غیرمنطقی است، افزود: امروز مباحث اقتصادی تنها مختص مسائل آموزش و پرورش نیست که بگویم مدیران مدارس یا وزارتخانه با لباس یونیفرم مدرسه، مافیایی درست کرده‌اند به‌هیچ‌وجه این موضوع صحیح نیست. البته در این میان برخی به صورت خرد سودهایی کسب می‌کنند که این مباحث جای صحبت دارد.

این کارشناس آموزشی و تربیتی اظهار کرد: معتقدم تهیه فرم مدارس برای خانواده‌ها طی یک‌سال تحصیلی در بلندمدت صرفه اقتصادی بیشتری دارد، چراکه با نبود لباس یونیفرم باید در طول سال حداقل دو تا سه لباس برای رفتن فرزندان به مدرسه خریداری کنند که با شرایط فعلی فقط خرید یک شلوار جین برای دانش‌آموزان ابتدایی بیش از ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد اما باوجود تنگناهای مالی و اقتصاد ناسالم، مدیران مدارس می‌توانند با تمهیدات لازم وضعیت پرداخت‌ها را برای والدین راحت‌تر کنند.

کد خبر 601493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.