تداوم فرونشست زمین در مدارس اصفهان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: تداوم و روند فرونشست زمین در مدارس اصفهان همچنان رشد دارد؛ براساس آمار و ارقام اداره نوسازی حدود ۳۴مدرسه و طبق گزارشات استانداری، صد مدرسه آسیب‌دیده در اثر فرونشست در استان شناسایی شده‌ است.

بهرام نادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره بحران فرونشست مدارس اصفهان اظهار کرد: مطابق با مشاهدات میدانی اکنون بر اثر فرونشست زمین، برخی از مدارس در دولت‌آباد و نیز مدرسه شهید آیت در خانه اصفهان، همچنین دبستانی در کنار آن، بدون هیچ‌گونه ثبت‌نام برای سال تحصیلی جدید، تخلیه شدند که متأسفانه روند آثار این پدیده رو به افزایش است.

وی با اشاره به تعداد مدارس آسیب‌دیده براثر فرونشست در اصفهان، افزود: براساس آمار و ارقام اداره نوسازی حدود ۳۴ مدرسه و برطبق گزارشات استانداری اصفهان، صد مدرسه آسیب‌دیده در اثر فرونشست در استان اصفهان شناسایی شده‌اند.

عضو کارگروه تخصصی فرونشست استان اصفهان ادامه داد: در هر حال تداوم و روند فرونشست زمین در مدارس اصفهان صعودی است، چراکه آثار ترک و فرونشست طی سال گذشته در مدرسه شهید آیت خانه اصفهان مشاهده نشده بود اما با تداوم رشد این پدیده امسال حکم تخلیه آن صادر شده است.

باید منتظر نتایج آزمایشات سازمان زمین‌شناسی از ورزشگاه نقش جهان باشیم

وی با اشاره به تأثیر فرونشست زمین بر ورزشگاه نقش جهان، تاکید کرد: هم‌اکنون نمی‌توانیم درباره آخرین وضعیت فرونشست زمین در ورزشگاه نقش‌جهان اظهارنظر کنیم، چراکه در این ورزشگاه، آزمایش مقاومت الکتریکی و دیگر آزمایشات لازم توسط سازمان زمین‌شناسی با تیم متخصص درحال انجام است که این آزمایش‌ها موقعیت ترک‌ها و لایه‌های خاک را نشان خواهد داد.

نادی درباره اینکه آیا فرونشست، بازی‌های ورزشگاه نقش جهان را به تعطیلی می‌کشاند، گفت: از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم، هرگونه اظهارنظر درحال‌حاضر پیش‌داوری است، باید منتظر نتایج آزمایشات سازمان زمین‌شناسی از ورزشگاه نقش‌جهان باشیم؛ در شرایط فعلی ترک‌های اطراف ورزشگاه قابل مشاهده است اما داخل آن تا این لحظه ترک دیده نشده است بنابراین نتایج نهایی این سازه پس از ارائه گزارشات از آزمایشات تخصصی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: براساس اندازه‌گیری‌ها از خردادماه سال گذشته تا مردادماه امسال، عدد و ارقام شش ماهه بررسی‌ها نشان می‌دهد با برون‌یابی‌ها، تقریباً حداکثر نرخ فرونشست زمین در برخی از مناطق اصفهان ۱۰ تا ۱۸.۵ سانتی‌متر است، در بازه یک ساله هنوز نتایج خروجی‌ها به صورت رسمی از سوی سازمان زمین شناسی ارائه نشده است، بنابراین اکنون پیش‌آوری اطلاعات برمبنای نتایج گزارش جلسات مختلف عنوان می‌شود.

در نرخ فرونشست رخداد تازه و ویژه‌ای صورت نگرفته است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اضافه کرد: بنابراین ۱۸.۵ سانتی‌متر نرخ سالیانه فرونشست زمین در بعضی از نقاط اصفهان و دشت‌ها با ارقام حاصل از نتایج نقشه‌برداری زمین‌شناسی و سنجش از راه دور یا ماهواره‌ای کاملاً انطباق دارد و اکنون در نرخ فرونشست رخداد تازه و ویژه‌ای صورت نگرفته که بگوییم روند کاهشی داشته است.

نادی در رابطه با راهکارهای کنترل فرونشست زمین در اصفهان، افزود: به‌صورت منطقی باید برنامه‌ریزی‌های لازم اجرایی شود تا بیش از این به شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان آسیب وارد نشود؛ چراکه با فقدان تصمیمات قانونی و پیگیری برنامه‌ها، چنان‌چه سفره‌های آبخوان تخلیه و ساختمان‌های تاریخی ترک بخورند با آسیب‌های بیشتر و برگشت‌ناپذیری روبه‌رو خواهیم شد، بنابراین خیلی زودتر باید به فریاد بی‌صدای فرونشست نصف‌جهان رسید.

کد خبر 601474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.