زیست‌پذیری شهری کلیدی‌ترین مفهوم برنامه‌ریزی برای شهرها

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: زیست‌پذیری شهری تجلی برنامه‌ریزی شهری و رعایت اصول آمایش شهری است و می‌تواند توسعه پایدار شهری و در نهایت آرامش شهروندی را به اشتراک بگذارد.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رشد فزاینده جمعیت به‌خصوص از سه دهه گذشته و گسترش نامتوازن شهری سبب شده است شاهد فضاهای نابرابر در شهرها باشیم، از این‌رو اهمیت و ضرورت و تاکید بر زیست‌پذیری شهر در شهرها و کلانشهرها امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: تعادل بین سه مؤلفه اصلی در آمایش شهر یعنی انسان، فعالیت و محیط که بتواند فرم پایدار زیستی را برای شهروندان فراهم سازد، در مفهوم زیست‌پذیری شهری نمود دارد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه زیست‌پذیری شهری تجلی برنامه‌ریزی و رعایت اصول آمایش شهری است و می‌تواند توسعه پایدار شهری و در نهایت آرامش شهروندی را به اشتراک بگذارد، تصریح کرد: زیست‌پذیری شهری در ارتباط با وظایف جدید برنامه‌ریزی شهری در پاسخ‌دهی به نیازهای جامعه پس از صنعتی شدن است که نیازمند و در جست‌وجوی امکانات، تسهیلات و کیفیت زندگی است و از طرفی در برابر تهدیدها و مخاطرات پیش‌رو در پهنه‌های شهری می‌تواند یک الگوی موفق و پاسخ‌ده جهت رضایت‌مندی شهروندان محسوب شود.

وی ادامه داد: نقش مدیران و برنامه‌ریزان شهری در ارائه این الگوی پایدار زیستی در فضای شهر بسیار حیاتی است، زیرا مدیریت خردمندانه زمین در پهنه‌های شهری و اختصاص کاربری‌ها، همچنین در نظر گرفتن ظرفیت زمین و اختلاط کاربری می‌تواند از فضاهای شهری استفاده کارا و اثربخش را در چیدمان فضایی شهر مطرح سازد.

مطالبی گفت: با ارائه مدیریت یکپارچه واحد شهری در شهرها و کلان‌شهرها می‌توانیم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس اولویت‌ها و نیازهای شهروندان حرکت کنیم و این امر سبب ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه پویایی محیط‌های شهری در گروی فضاهای زیست‌پذیر عملکردی است، اظهار کرد: با انعطاف‌پذیری در سیستم‌های حساس شهری همچون حمل‌ونقل، مدیریت شهری می‌تواند با بهره‌گیری از دانش و اصول مترقی برنامه‌ریزی شهری و بهره‌گیری از فناوری، خدمات‌رسانی به شهروندان را با اثربخشی مطلوب در این حوزه انجام دهد.

وی تاکید کرد: ناهمگونی فضایی باعث کاهش کیفیت محیط زیست شهری می‌شود و در نتیجه زیست‌پذیری را کاهش می‌دهد، لذا با تغییر در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌توان زمینه بهره‌گیری از الگوهای نوین آمایش شهری را به‌منظور همگن‌سازی فضاهای شهری در جهت رسیدن به توسعه پایدار شهری فراهم کرد.

مطالبی گفت: وظیفه مدیران و برنامه‌ریزان شهری در ایجاد زیست‌پذیری شهری این است که بتوانند بستری را در شهر فراهم سازند تا حضور و مشارکت تمام گروه‌ها و شهروندان در امور شهری فراهم و میسر شود، همچنین با تحول در ساختار مدیریت شهری بر پایه اندیشه و دانش به سمت مدیریت یکپارچه واحد پیش رویم تا بتوانیم کارکردها و ساختاری منسجم در ارائه خدمات شهری ایجاد کنیم و در این مسیر، مکانی مناسب برای زیست شهروندان ارائه و تجلی زیست‌پذیری شهری فراهم شود.

کد خبر 601346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.