جایگاه صدر در سیاست عراق کاهش یافته است

یک کارشناس مسائل بین‌المللی تحولات سیاسی عراق در ماه‌های گذشته را زمینه‌ساز این آشوب دانست و گفت: هیچ نگرانی در رابطه با برگزاری راهپیمایی اربعین وجود ندارد و مردم مسلمان عراق و علاقه‌مندان برپایی این راهپیمایی بزرگ قطعاً بهترین میزبانان برای زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین خواهند بود.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تحولات عراق اظهار کرد: تحولات اخیر عراق باید با یک روندشناسی در طول ۱۰ ماه گذشته مورد توجه قرار گیرد زمینه شرایط شکل گرفته تا ۲۴ ساعت قبل از استعفا و درگیری‌ها از آنجا آغاز شد که جریان مقتدی صدر نمی‌خواست به قوانین موجود در عراق گردن نهد.

وی تحولات سیاسی عراق در ماه‌های گذشته را زمینه‌ساز این آشوب دانست و افزود: همه کسانی که مسائل عراق را از نزدیک پیگیری می‌کردند، آشوب و درگیری‌های اخیر را پیش‌بینی کردند و تذکرات مستقیم و غیر مستقیم نیز در این رابطه داده شده بود اما مورد توجه قرار نگرفت.

این کارشناس مسائل بین‌المللی دلیل اصلی عذرخواهی مقتدی صدر از مدیریت بحران و آشوب را اقدام شجاعانه آیت الله سید کاظم حائری اعلام کرد و گفت: مقتدی صدر با این اقدامات مشروعیت خود را از دست داد و مجبور به عذرخواهی و دعوت هم حزبی‌های خود به سکوت و بازگشت به خانه شد البته این اقدام بی هنگام اما باز هم قابل تقدیر بود.

وی با اشاره به شرایط آینده این کشور اظهار کرد: به نظر می‌رسد که جایگاه مقتدی صدر در اتمسفر سیاسی عراق کاهش یافته است، با اقدام شجاعانه مرجعیت جریان صدر و اهاله آنان به مقام معظم رهبری ریزش قابل توجهی نیز در جریان صدر و پیروی آنها از شخص مقتدی صدر به وجود خواهد آمد اما این نکته نیز مهم است که رابطه دو ملت ایران و عراق مستحکم‌تر از گذشته ادامه می‌یابد و در جریان مقاومت با نظام سلطه نقش‌آفرینی خواهند کرد.

صدرالحسینی درباره در پیش بودن راهپیمایی اربعین و لزوم تأمین امنیت زائران ادامه داد: هیچ نگرانی در رابطه با برگزاری راهپیمایی اربعین وجود ندارد و مردم مسلمان عراق و علاقه‌مندان برپایی این راهپیمایی بزرگ قطعاً بهترین میزبانان برای زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین خواهند بود.

وی با اشاره به واگذاری مأموریت مهم تأمین امنیت زائران اربعین به حشدالشعبی گفت: با توجه به تجربیات فشرده و گسترده حشدالشعبی این مأموریت مهم را بر عهده گرفته است که با توجه به تجربیات سال‌های گذشته و انگیزه‌های الهی این مجموعه اطمینان داریم که هیچ اقدام تروریستی در راهپیمایی بزرگ و دشمن شکن اربعین به وجود نخواهد آمد و این مراسم در کمال امنیت و آرامش برگزار خواهد شد.

کد خبر 601295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.