پالایشگاه اصفهان از مازوت استفاده نمی‌کند

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه تا سه سال آینده، مشعل‌های پالایشگاه خاموش خواهد شد، گفت: پالایشگاه اصفهان به هیچ وجه نمی‌تواند از مازوت استفاده کند، زیرا همه کوره‌های عملیاتی به مشعل‌های جدید Enviromix مجهز شده و گازسوز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن قدیری امروز _چهارشنبه نهم شهریورماه_ در نشستی با حضور اصحاب رسانه، اظهار کرد: چشم‌انداز پالایشگاه نفت اصفهان تا افق ۱۴۰۱، توسعه پایدار و متوازن، تبدیل شدن به هلدینگ موفق پتروپالایشی و تحقق بالاترین ضریب پیچیدگی در منطقه است.

وی افزود: پالایشگاه اصفهان وظیفه تأمین سوخت ۱۷ استان کشور را برعهده دارد. تکمیل طرح جامع زیست‌محیطی بهبود فرایند و بهینه‌سازی، اصلاح و بهبود زیرساخت آب و انرژی و رفع تنگناهای عملیاتی و افزایش ایمنی ازجمله مهم‌ترین طرح‌های پالایشگاه اصفهان بوده و توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی سر لوحه کار قرار گرفته است.

صیانت از منابع ملی با تولید بهینه نفت

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۵ در نظر دارد که ظرفیت پالایشی نفت خام را به ظرفیت بهینه و پایدار ۳۶۰ هزار بشکه در روز رسانده و از منابع ملی صیانت کند. احداث واحد جدید گوگردزدایی در راستای رعایت الزامات بهبود کیفیت محصولات تا دستیابی به استانداردهای یورو نیز از جمله اهدافی است که در افق ۱۴۰۵ تعیین شده است.

قدیری اضافه کرد: برای طرح جامع زیست‌محیطی بهبود و بهینه‌سازی فرایند پالایشگاه اصفهان پروژه‌هایی تاکنون اجرایی شده که هزینه آن بیش از ۸۳ هزار میلیارد ریال است. تا پایان شهریورماه با احداث دو واحد آمین، یک واحد آب ترش، دو واحد تصفیه گازوئیل، یک واحد هیدروژن و بازیافت و جامدسازی گوگرد راه‌اندازی خواهد شد. بیش از یک میلیارد یورو تا کنون در پالایشگاه اصفهان برای اجرای این پروژه‌ها هزینه شده است.

احداث واحد تصفیه گازوئیل در پالایشگاه اصفهان

وی ادامه داد: در واحد تصفیه گازوئیل و یوتیلیتی و افسایت، روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل تصفیه و به استاندارد یورو ۵ می‌رسد، ۵۱۱ میلیون یورو برای احداث این واحد هزینه شده است. این واحد با وجود تشدید تحریم‌ها در حال راه‌اندازی بوده و بیش از ۹۰ درصد از مراحل آن در کشور و توسط مهندسان ایرانی انجام شده است. ۴۰ میلیون نفر ساعت در مدت زمان انجام این پروژه مشغول به کار شدند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: همچنین احداث واحدگوگردزدایی ته مانده برج‌های تقطیر برای حذف ناخالصی‌ها و کاهش گوگرد موجود در ته‌مانده برج‌های تقطیر با هزینه ۶۴۲ میلیون دلار در حال انجام است. واحد شکست مولکولی محصولات سنگین و تبدیل آن به پروپیلن نیز در حال احداث است که در سال ۱۴۰۵ راه‌اندازی خواهد شد.

مدیریت بهینه آب در پالایشگاه اصفهان

قدیری اضافه کرد: احداث تصفیه‌خانه و انتقال پساب تصفیه‌خانه شاهین شهر به پالایشگاه، سرمایه‌گذاری در تأمین آب پایدار از منابع خاکستری و غیر شرب و خرید پساب نگین، سرمایه‌گذاری در طرح انتقال آب از خلیج فارس، احداث واحد بازیابی آب‌های فوق شور، حمایت سرمایه‌گذاری در تکنولوژی آب، تعویض خط لوله انتقال آب درچه، احداث کولینگ‌های هیبریدی شمالی و جنوبی برای صرفه‌جویی ۳۳۵ مترمکعب آب و نصب آنالایزر برخط سنجش پارامترهای کیفی پساب بهداشتی از جمله طرح‌هایی است که در زمینه حفاظت از آب تا سال ۱۴۰۵ اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: پنج دستگاه آنالایزر برخط ترکیبات آلی فرار در شعاع تأثیرگذار هوای اصفهان در روز آتی توسط پالایشگاه اصفهان نصب می‌شود. همه دودکش‌های پالایشگاه اکنون به آنالایزر برخط مجهز شده است.

مشعل‌های پالایشگاه تا سه سال آینده خاموش می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: تا سه سال آینده، مشعل‌های پالایشگاه خاموش خواهد شد و گاز خروجی آن تصفیه به سیستم بازمی‌گردد. پالایشگاه اصفهان به هیچ وجه نمی‌تواند از مازوت استفاده کند زیرا همه کوره‌های عملیاتی به مشعل‌های جدید Enviromix مجهز شده و گازسوز است. میزان آلاینده‌های گاز خروجی از کوره‌های پالایشگاه دائماً توسط سازمان محیط‌زیست بررسی می‌شود و این گاز آلایندگی ندارد.

قدیری اضافه کرد: برای حفاظت از خاک، خاک‌های آلوده به مواد نفتی باقی‌مانده از زمان جنگ تحمیلی در حال انجام است. پالایشگاه اصفهان آلایندگی خاک ندارد و آزمایشگاه‌های معتبر محیط‌زیست، دائماً پالایش خاک در پالایشگاه را انجام می‌دهند. همچنین واحد گرانول‌سازی گوگرد در پالایشگاه راه‌اندازی شده است که ۳۰۰ تن ظرفیت دارد و معضل گوگردهای کلوخه‌ای دپوشده در محوطه باز را رفع می‌کند.

وی ادامه داد: در راستای اتصال پالایشگاه به شبکه ریلی سراسری کشور، احداث خط ریلی به طول تقریبی ۷۸ کیلومتر تا ایستگاه ورتون، ایجاد تأسیسات تخلیه، بارگیری و باراندازی در یکی از بنادر جنوبی کشور در دستور کار قرار گرفته که بازگشت سرمایه بالایی دارد.

افزایش پنج برابری سود پالایشگاه در سه ماهه ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: احداث سیستم بازیابی گاز ال پی‌جی، احداث پکیج PSA برای بازیابی و اولید هیدروژن با خلوص بالا، به‌روزرسانی سیستم‌های کنترلی، بهینه‌سازی کوره‌های واحد تبدیل کاتالیستی و حذف مرکاپتان نیز از جمله پروژه‌هایی است که در دست اقدام است. در سه ماهه، ۱۴۰۱، سود تحصیل شده پالایشگاه پنج برابر شده است. پالایشگاه اصفهان امسال بالاترین سود را در بین شرکت‌های پالایشی بورسی داشته است. این افزایش سود ناشی از بازنگری سیستم برنامه‌ریزی تولید برای یافتن ترکیب بهینه محصولات بوده است.

قدیری اضافه کرد: مدل‌های مالی پالایشگاه اصلاح شده است تا بسترهای لازم برای اخذ تسهیلات از بانک، انتشار اوراق، اخذ وام از صندوق توسعه ملی و اجرای خدمات فایننس فراهم شود.

تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی از دستاوردهای پالایشگاه است

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: بهبود و ارتقای چارت سازمانی، جاری‌سازی عدالت محوری در خدمات‌رسانی و توسعه امکانات خدماتی و رفاهی، برگزاری دوره کارآفرینی برای فرزندان کارکنان با همکاری دانشگاه شریف، برگزاری دوره‌های جانشین‌پروری و شناسایی نفرات توانمند، برگزاری جلسات طوفان فکری و همفکری با همه کارکنان، تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی، تعدیل مدرک کارکنان، اختصاص منازل شهرک منتظری به کارکنان، بهبود حقوق و دستمزد کارکنان و توسعه برنامه‌های فرهنگی از جمله دست‌آوردهای پالایشگاه در حوزه منابع انسانی است.

صرف درآمد بازیافت پسماند در روستاهای اطراف پالایشگاه

قدیری اضافه کرد: تا پیش از این، زباله‌های پالایشگاه اصفهان به یک پیمانکار سپرده می‌شد، اما اکنون سیستم جمع‌آوری زباله تغییر کرده و در پالایشگاه به گرانول تبدیل می‌شود. همچنین به دنبال احداث واحد تولید ورمی کمپوست هستیم. همه ضایعات پالایشگاه ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. درآمد حاصل از بازیافت پسماند در راستای مسئولیت اجتماعی در روستاهای اطراف پالایشگاه هزینه خواهد شد.

وی تصریح کرد: با اعتماد به علم جوانان ایرانی در پالایشگاه، حدود ۹۰ درصد از قطعاتی که در پالایشگاه استفاده می‌شود توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان‌ها تولید می‌شود و پالایشگاه در نظر دارد این موضوع را به تولید تجهیزات برساند.

کد خبر 601237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.