ضرورت معافیت مالیاتی مواد اولیه داروهای وارداتی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر از صنعت دارویی حمایت نشود و مواد اولیه به موقع در اختیار آنها قرار نگیرد، در نهایت برای تامین بسیاری از داروها مجبور به پرداخت ارز برای واردات هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی در نشست علنی امروز _چهارشنبه نهم شهریورماه_ مجلس شورای اسلامی، در قالب تذکری با اشاره به لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: تفاوت نرخ ارز و اجرای طرح دارویاری منجر شده است تا در چند مرحله قیمت دارو به سمت واقعی شدن برود. با اجرای این طرح مابه‌التفاوت قیمت دارو توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود تا به مردم فشار وارد نشود، اگر برای صنایع داخلی تولید دارو به صرفه نباشد، از مدار تولید خارج می‌شود. افزایش قیمت یک طرف و کمبود مواد اولیه از سوی دیگر می‌تواند مشکل آفرین باشد.

وی با بیان اینکه مواد اولیه بعضی از داروها در گمرک رسوب کرده است، افزود: اکنون یک نوع قرص قند که دارویی عادی است و در سال میلیاردها مصرف دارد دهها تن از مواد اولیه آن در گمرک مانده است و اکنون تولیدکننده باید پول بیشتری نسبت به آنچه که برای مواد اولیه داده است برای ترخیص آن از گمرک بپردازد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر به سرعت به این مسئله رسیدگی نکنیم، مشکلات مردم در این حوزه دو چندان می‌شود. اگر ما اقدامات لازم را برای ترخیص مواد اولیه از گمرک انجام ندهیم بعضی از داروهای ساده مثل سرم و قطره‌ها که توان کامل تولید آنها در داخل وجود دارد، به خاطر کمبود مواد اولیه در لیست داروهای کمیاب قرار می‌گیرد. مواد اولیه باید به موقع در اختیار تولید کنندگان دارو قرار گیرد.

روح‌الامینی یادآور شد: اگر از صنعت دارویی حمایت نشود، در نهایت برای تامین بسیاری از داروها باید ارز پرداخت کرد تا واردات صورت گیرد. قرار بود سران قوا به موضوع ترخیص مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک‌ها اقدام کنند که گویا فراموش شده است. حال دولت با آوردن لایحه‌ای قصد جبران دارد، انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی نیز در این مسیر همراهی لازم را داشته باشد.

وی در تذکری به استناد ماده (۲۲) آیین‌نامه داخلی و با اشاره به لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: قیمت داروها بعد از اجرای طرح دارویار به سمت واقعی شدن رفت، مجلس هم برای این طرح اعتبارات مناسبی را در نظر گرفت اما واقعیت این است که اگر تولید برای تولیدکنندگان داخلی صرفه اقتصادی نداشته باشد، شاهد کمبود خواهیم بود.

روح‌الامینی با تأکید بر حفظ شأن مجلس در حمایت از مردم ادامه داد: به عنوان مثال ده‌ها تن مواد اولیه قرص متفورمین که یکی از داروهای پرمصرف در کشور است، در گمرک مانده است؛ چرا که منابع بیش از تولید برای آزادسازی آن از گمرک نیاز دارد.

وی با اشاره به آمار داروخانه ۱۳ آبان، گفت: این داروخانه به عنوان یکی از داروخانه‌های مرجع و پرفروش دارو اعلام کرده که ۳۰۰ قلم کسری یا کمبود دارو دارد و اگر ما این مسئله را به سرعت حل نکنیم، مشکلات مضاعف خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در اثر کمبود داروهای ساده‌، مشکلات بسیاری برای مردم به وجود می‌آید؛ دولت و سران قوا قرار بود مانند مسئله نان و آرد به این موضوع نیز بپردازند که فراموش کرده‌اند؛ لذا این لایحه برای جبران به مجلس ارسال شده است.

کد خبر 601221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.