راه نجات منابع آبی کشت فراسرزمینی است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان گفت: به تازگی اقدام خوبی برای کشت فراسرزمینی آغاز شده است تا بعضی از معضلات بحران آب در زمینه کشاورزی رفع شود.

سعید نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات سازمان کشاورزی ملل متحد "فائو"، ایران رکورددار تولید محصولات کشاورزی آب‌بر در جهان است.

وی ادامه داد: بیشترین محصولات از این دست در استان‌های کم آب و مواجه با خشکسالی، کشت می‌شود. ایران رتبه چهارم تولید هندوانه در جهان را دارد در صورتی که یکی از چهار کشور دنیا در معرض تهدید کم‌آبی و خشکی کامل است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: برای تولید هر عدد هندوانه حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که در نهایت باید به قیمت بسیار نازل فروخته شود. سیاست‌های غلط و مدیریت ناصحیح در گذشته باعث نابودی منابع آبی و خاکی استان شده است، لذا ضروری است که به حوزه کشاورزی و صنعت که بخش اعظم آب، صرف آن‌ها می‌شود، توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با ارائه راهکارهای علمی و پژوهشی مصرف آب در این دو حوزه را به حداقل برسانیم.

وی اضافه کرد: کمبود شدید منابع آبی، از موضوعات مهم و مورد توجه است و ضرورت دارد کشت دیم و تولید محصولات کشاورزی متناسب با اقلیم نیمه‌خشک و کم‌آب‌بر مانند زعفران و کلزا جایگزین محصولاتی همچون هندوانه، گندم، سیب‌زمینی، چغندرقند و برنج شود. با توجه به مطالعات سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۲۵ موضوع جنگ در خاورمیانه بر سر آب خواهد بود و ایران از بین ۳۰ کشور رو به خشکسالی، وضعیت بحرانی‌تری دارد که باید از اکنون چاره‌اندیشی شود.

نظری ادامه داد: به تازگی اقدام خوبی برای کشت فراسرزمینی آغاز شده که در آن محصولات کشاورزی مورد نیاز و آب‌بر به دلیل کمبود منابع آبی، توسط کشاورزان ایرانی در زمین‌های اجاره‌ای کشورهای دیگر کشت می‌شود و محصول پس از برداشت به داخل کشور منتقل می‌شود. در طول سال‌های متمادی، سود آنی کشت محصولات کشاورزی پراّب‌بر اقلیم همدان را به شدت تحت تأثیر قرار داده و این موضوع در کنار خشکسالی ۱۰ ساله اخیر منجر به نابودی منابع عظیم آبی استان شده و بی‌آبی امروز همدان نتیجه همین اقدامات است.

وی افزود: استخراج آب‌های موجود در عمق زمین در سال‌های اخیر برای کشت محصولات پرآب مانند هندوانه، سیب‌زمینی، یونجه و سایر محصولات کشاورزی آب‌بَر در بسیاری از نقاط کشور به ویژه استان همدان به هیچ‌وجه منطقی نیست، باید در این زمینه پژوهش علمی، چاره‌اندیشی و اقدام جدی انجام شود، کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور و استان باید اصلاح شود که اگر این اقدام انجام شود، از لحاظ اقتصادی در درازمدت باصرفه‌تر خواهد بود. وضعیت منابع آبی بحرانی است که باید کشاورزان اقدام به کشت دیم یا محصولات کم‌آب‌بر کنند تا با چالش جدی روبه‌رو نشویم.

کد خبر 601185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.