باید از صنعت لوازم خانگی حمایت شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: سهم ارزش افزوده صنعت لوازم‌خانگی ۱.۳ درصد و سهم بخش صنعت در اقتصاد کشور ۲۴ درصد است؛ دولت باید با سیاست‌های مختلف برای توسعه سهم لوازم‌خانگی از این صنعت حمایت کند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کشورهای پیشرفته به ویژه اروپاییان ۳۰۰ سال از صنعت خودشان حمایت کردند و به قله‌های پیشرفت رسیدند، اما اکنون که نوبت کشورهای در حال توسعه شده، برایشان نسخه‌ای برخلاف روندی که خودشان دنبال کردند، می‌پیچند.

وی افزود: اروپاییان با حذف الگوهایی که خود آن‌ها به وسیله آن پیشرفت کردند، درصدند از پیشرفت کشورهای دیگر جلوگیری کنند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بشر در عمل، اصل برابری شرایط پایه در رقابت برابر را رعایت می‌کند، همان‌طورکه هیچ‌وقت کشتی‌گیر ۱۲۰ کیلویی با ۷۵ کیلویی مسابقه نمی‌دهد؛ در اقتصاد نیز نمی‌توان با شرایط نابرابر صحبت از رقابت کرد. در شرایط نابرابر، رقابت گذاشتن ظلم به ضعیف است، باید مواظب شعارهای بی‌اساس غرب‌زدگان بود.

شیخی با بیان اینکه در دولت‌های قبل به دروغ به مردم گفته شد که شرایط تحریم مانع بازگشایی روابط ایران با کشورهای خارجی است، گفت: این اظهارات باطل باعث شد در بخش‌هایی مانند صنعت، صدور خدمات فنی و صدور فراورده‌های نفتی با مشکل روبه‌رو شویم.

وی ادامه داد: سهم ارزش افزوده صنعت در اقتصاد کشور نزدیک به ۲۴ درصد است، وقتی سهمی قابل توجه مانند این وجود دارد، هرگونه توسعه می‌تواند اثر بسیار خوبی در اقتصاد و ارزش افزوده ملی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به جای ایجاد رقابت بین محصولات خارجی و داخلی در بازار داخلی، باید رقابت کالاهای باکیفیت و ارتقا یافته ایرانی را به بازارهای خارجی منتقل کنیم و میدان رقابت را بیرون از مرزها منتقل کرد، گفت: کره جنوبی ۲۵ سال به مردم خود ریاضت اقتصادی داد تا به جایگاه فعلی در تولید لوازم خانگی و خودرو دست یابد.

شیخی تصریح کرد: سهم ارزش افزوده صنعت در اقتصاد کشور نزدیک به ۲۴ درصد است، وقتی چنین سهمی قابل توجه وجود دارد، هرگونه توسعه می‌تواند اثر بسیار خوبی در اقتصاد و ارزش افزوده ملی داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بین انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی ایجاد شود، گفت: ایجاد این صندوق باعث می‌شود تا در زمینه توسعه صنعت تولید لوازم خانگی به طور مشترک سرمایه‌گذاری شود تا با ایجاد منافع مشترک، هم‌افزایی میان تولید و توزیع تسهیل شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نباید اجازه داد در هیچ صنعتی انحصار شکل بگیرد، گفت: وزارت صمت باید به دنبال افزایش تعداد مجوز باشد. برای مثال اگر دو تولیدکننده مطرح در یک صنعت برای یک کالا در کشور وجود داشته باشد، وزارتخانه صمت باید امکان ورود دیگر تولیدکنندگان این صنعت را فراهم کند تا انحصار در این بازار شکسته شود. با شکستن انحصار و تکثر تولیدکننده، تولید افزایش می‌یابد؛ برای افزایش شعاع بازار، تولیدکنندگان در افزایش کیفیت، کمیت و کاهش هزینه تمام شده رقابت خواهند کرد و در اینجا رقابت معنای واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

شیخی افزود: در صورتی که انحصار از بین برود تولیدکنندگان یک صنعت ناچار به رقابت و تولید باکیفیت هستند؛ در صورتی که اگر بازار انحصاری باشد، انحصارگر احساس خطری در تولید نمی‌کند و از طریق حاشیه سود غیرمتعارف سود هنگفتی به دست می‌آورد؛ اگر تکّثر در تولید و عرضه به وجود بیاید، حاشیه سود و قیمت تمام شده کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر بیش از ۷۰ درصد منابع بانکی صرف فعالیت‌های دلالی و غیرمولد می‌شود، گفت: یکی از موانع اقتصاد کشور، بانک‌های خصوصی هستند. این بانک‌ها منابع پولی کشور را صرف فعالیت‌های غیرمولد می‌کنند که دولت باید جلوی این خراب‌کاری را بگیرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: بانک‌ها باید مکلف باشند منطبق با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، تمام منابع پولی خودشان را به بخش مولد اقتصاد تزریق کنند.

کد خبر 601149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.