مقارنه ماه و ستاره ژوبین را از دست ندهید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه _نهم شهریور_ ماه چهار روزه در فاز هلال افزاینده با ۱۸ درصد روشنایی، حدود ساعت ۲۰:۲۱ در موقعیت مقارنه با ستاره «سماک‌اعزل» (ژوبین) با جدایی زاویه‌ای ۵.۴ درجه‌ای قرار می‌گیرد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه چهارشنبه _نهم شهریور_ ماه چهار روزه در فاز هلال افزاینده با ۱۸ درصد روشنایی، حدود ساعت ۲۰:۲۱ در موقعیت مقارنه با ستاره «سماک‌اعزل» (ژوبین) با جدایی زاویه‌ای ۵.۴ درجه‌ای قرار می‌گیرد، اظهار کرد: برای رصد این اجرام کافی است افق غرب را مشاهده کنید. پس از غروب خورشید در شامگاه این روز، هم‌نشینی ماه با ستاره ژوبین قابل مشاهده خواهد بود. ستاره «سماک‌اعزل» (Spica) درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی سنبله و پانزدهمین ستاره پرنور آسمان ما است.

وی افزود: اگر کمانی را که از صورت فلکی دب‌اکبر آغاز می‌شود و به ستاره نگهبان شمال «سماک‌رامح» می‌رسد، ادامه دهیم به ستاره نورانی «سماک‌اعزل» می‌رسیم. ستاره پرنور صورت فلکی سنبله و پانزدهمین ستاره پرنور آسمان، حدود ۲۸۰ سال نوری از ما فاصله دارد و ۲۳۰۰ بار درخشنده‌تر از خورشید است. «سماک‌اعزل» در لاتین به معنای"خوشه گندم" آمده که در دست دوشیزه است. قدر ماه در این وضعیت منفی ۹.۴ و ستاره «سماک‌اعزل» یک است. رصد این پدیده بدون ابزار اپتیکی امکان پذیر است. این پدیده حدوداً تا ساعت ۲۱:۰۰ قابل رصد است.

کد خبر 601076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.