فرزندخواندگی زنان مجرد/ تسهیل ضمانت وام‌ اشتغال بانوان

فرزندخواندگی دختران بالای ۷ سال توسط زنان مجرد، برگزاری کارگاه آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه زنان، می‌توان زمان دقیق یائسگی زنان را پیش‌بینی کرد؟، سلامت قلب زنان با هفت توصیه غذایی و موافقت دولت با طرح تسهیل ضمانت وام‌های اشتغال خُرد زنان را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید بابایی، اظهار کرد: زنان مجرد اولویت دوم فرزندخواندگی هستند که می‌توانند نگهداری فرزندان دختر فاقد سرپرست مؤثر تحت پوشش سازمان بهزیستی را بر عهده بگیرند. البته با توجه به اینکه اولویت نخست بهزیستی با خانواده‌های بدون فرزند است، معمولاً کودکان دختر با سن بالای هفت سال، تحت سرپرستی بانوان مجرد قرار می‌گیرند.

وی افزود: مسیر پذیرش کودکان نیازمند پیگیری درمان در همه سنین نیز برای این بانوان گشوده است و در طول سال‌های اخیر چندین مورد از پذیرش این کودکان در استان‌های مختلف ثبت شده است. بعد از ثبت درخواست، سازمان بهزیستی وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آمادگی متقاضیان را برای سرپرستی از کودکان تحت پوشش را بررسی خواهد کرد.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در این بررسی، شرایط سنی، تحصیلی، درآمد، سلامت جسمی و روانی و تناسب کودک موردتقاضا با خانواده‌ها ارزیابی خواهد شد و بهزیستی نظر خود را جهت صدور حکم به دادگاه اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه تعداد متقاضیان فرزندپذیری بسیار بالا است، گفت: برای سرعت در تحویل کودک، متقاضیان می‌توانند کودک با سن بالای پنج سال یا کودکان دارای معلولیت یا نیازمند پیگیری درمان را نیز بپذیرند. در تحویل کودک همواره اولویت با زوجین فاقد فرزند است. کودک تحویلی باید از نظر شرایط سنی با متقاضیان تناسب داشته باشد. به طور مثال متقاضیان ۳۰ الی ۴۴ ساله می‌توانند متقاضی کودکان کمتر از پنج سال باشند مگر اینکه متقاضی کودک دارای معلولیت یا نیازمند پیگیری درمان باشند.

برگزاری کارگاه آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه زنان

عاطفه‌السادات مدبرنژاد سرپرست امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: مسائل زنان نباید نادیده گرفته شود اما حضور نداشتن مدیران به منزله بی‌توجهی به مسائل زنان است اشتغال زنان می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد خانوار داشته باشد و کارگروه اشتغال زنان به ریاست یکی از دستگاه‌ها و دبیری استانداری کهگیلویه و بویراحمد تشکیل می‌شود.

وی افزود: در راستای سلامت بانوان نیز، دوره‌های غربالگری بیماری‌های دیابت، سرطان دهانه رحم و سرطان سینه برگزار می‌شود. ارتقای دانش ازدواج جوانان و نحوه رفتار با همسر و فرزندان از برنامه‌های مهم در راستای تحکیم روابط زوجین است.

زنان؛ مهم‌ترین عنصر تحقق سبک زندگی اسلامی

حجت‌الاسلام عباسعلی گرزین مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان، اظهار کرد: زنان مهم‌ترین عنصر حل مسائل خانواده و عامل گسترش سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند. رهبر انقلاب در یک سال اخیر تاکید ویژه‌ای بر جهاد تبیین داشتند، ضرورت جهاد مختص قشر خاصی نیست و همه مردم باید نسبت به این امر مهم اهتمام داشته باشند.

وی افزود: «مهرواره بانور» دو رویکرد اساسی دارد که محوریت اصلی آن حل مسائل خانواده، سبک زندگی اسلامی و نقش آفرینی بانوان و زنان برای حل این مشکلات است. به اعتقاد ما زن مهم‌ترین عنصر برطرف کننده مشکلات به وجود آمده در حوزه خانواده، بانوان و سبک زندگی است و به همین دلیل در مهرواره بانور از تمام بانوان فعال فرهنگی و مذهبی دعوت کردیم به این مهرواره بپیوندند و برای حل مسائل محله و خانواده‌های ایرانی تجارب، خاطرات و نظرات خود را ارائه کنند تا بتوانیم، الگویی برای حل مشکلات مطرح و در اختیار همگان قرار دهیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان از همه بانوان دغدغه‌مند درخواست کرد عدد یک را به سامانه ۵۰۰۰۱۷۵ ارسال کنند تا به عضویت «مهرواره بانور» در آیند و طرح‌های خود را برای حل مسائل ارائه کنند.

آیا می‌توان زمان دقیق یائسگی زنان را پیش‌بینی کرد؟

در سال‌های اخیر، عوامل مؤثر بر سن تأثیرگذار در آغاز یائسگی یکی از موضوعات بر بحث بوده است، از نظر علم تنظیم خانواده، تعیین پایان سال‌های باروری یک زن بسیار مهم است. چنین بینشی در شناسایی زنانی که بیشتر از سایر زنان مستعد یائسگی زودرس هستند و در معرض مشکلاتی مانند بیماری قلبی، افسردگی و حتی پوکی استخوان قرار دارند، ارزشمند است.

یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی، مدت زمان خونریزی ناخوشایند است که نحوه مدیریت علائم را تعیین می‌کند. روند یائسگی سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. تفاوت‌های فردی در طول عمر باروری زنان، علاوه بر طولانی شدن مدت دوره‌گذار یائسگی، تعیین سن شروع یائسگی طبیعی را دشوار می‌کند. تحقیقات قبلی انجام شده در این زمینه بر روی تعداد کمی از نشانگرهای زیستی از پیش تعریف شده متمرکز شده است.

از سوی دیگر، محققان این مطالعه فعلی از طیف گسترده‌ای از عوامل پیش‌بینی کننده ممکن برای کشف ویژگی‌های مؤثر بر سن در آغاز یائسگی طبیعی و ساخت مدل‌هایی برای شناسایی آن استفاده کردند. طبق یافته‌های این مطالعه، افزایش سطح هورمون محرکه فولیکولی(FSH) و استرادیول، دوره‌های قائدگی غیرطبیعی و علائم یائسگی، نشانه‌های مهمی هستند که نشان می‌دهد یک زن به دوران یائسگی نزدیک می‌شود.

محققان این مطالعه هنگام محاسبه سن یائسگی طبیعی، رفتارهای زندگی و ویژگی‌های اجتماعی _ اقتصادی را نیز در نظر گرفتند. این موارد شامل مصرف الکل، استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی، عادات سیگار کشیدن، وضعیت رابطه و آمادگی جسمانی است؛ اگرچه هنوز به تحقیقات گسترده‌تر و عمیق‌تری نیاز است، اما دانستن این ویژگی‌ها و سطح خطر کلی یک زن ممکن است به پزشکان در انتخاب گزینه‌های پیشگیری از بارداری و درمان علائم یائسگی کمک کند.

دکتر استفانی فاوبیون (Stephanie Faubion)، مدیر انجمن یائسگی آمریکای شمالی گفت: این مطالعه اگرچه بر روی تعداد کمی از زنان انجام شده است، اما به دانش ما در مورد اینکه چه عواملی در مدل پیش‌بینی سنی که یک زن وارد یائسگی می‌شود، می‌افزاید. پیش‌بینی دقیق سن در یائسگی طبیعی، نحوه مشاوره زنان در مورد مسائل متعدد از جمله خطرات قلبی عروقی، برنامه‌ریزی خانواده و پیشگیری از بارداری و مدیریت مسائل قبل از یائسگی مانند خونریزی‌های نامنظم یا شدید قاعدگی، علائم کنترل کننده رگ‌ها و تغییرات خلقی را بهتر نشان می‌دهد.

سلامت قلب زنان با هفت توصیه غذایی

بنابر بررسی محققان، بیماری‌های قلبی، یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ زن‌ها است اما با پیروی از سبک زندگی سالم، ورزش و مصرف غذاهای مناسب می‌توان از بیماری‌های قلبی و در نتیجه مرگ زودرس پیشگیری کرد. برای اینکه بتوانید قلبی سالم و پرتوان داشته باشید، باید در انتخاب غذایتان هوشمندانه عمل کنید. مواد غذایی متعددی وجود دارند که دوستدار قلب‌تان هستند.

میوه‌ها و سبزیجات مختلف نه‌تنها سرشار از فیبر رژیمی و آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون هستند، بلکه فشار خون را در سطح متعادل نگه می‌دارند. فشار خون بالا، یکی از عوامل خطر ابتلاء به سکته‌های قلبی و مغزی است. این مواد خوراکی حاوی پتاسیم‌اند که در مطالعات بالینی مشخص شده، این ماده معدنی از فشار خون بالا می‌کاهد.

نوع چربی مصرفی، تفاوت مهمی در سلامت یا بیماری قلب ایجاد می‌کند. در رژیم غذایی سالم، مصرف چربی‌های اشباع‌شده کمتر از ۱۰ درصد تمام کالری روز فرد است. خوراکی‌هایی چون سوسیس، گوشت‌های چرب، کره، بستنی و دیگر محصولات لبنی پرچرب حاوی چربی‌های اشباع‌شده فراوانی هستند. مصرف کم چربی‌های اشباع‌شده باید از همان دو سالگی شروع شود.

به‌جای چربی‌های اشباع‌شده و همینطور ترانس باید چربی‌های اشباع‌نشده‌ای مانند روغن زیتون، کانولا، آووکادو، آجیل و دانه‌ها جایگزین کرد. همچنین اسیدهای چرب امگا ۳، نوع خاصی از چربی‌های اشباع‌نشده هستند که در بیشتر ماهی‌های چرب، مانند سالمون، خال‌مخالی، تن و شاه‌ماهی و البته گردو و دانه کتان وجود دارند.

مصرف نمک زیاد فشار خون را افزایش داده و قلب را در خطر ابتلاء به بیماری قرار می‌دهد. تمام غذاهای فرآوری‌شده در بازار، مانند کنسروها و مواد غذایی آماده، حاوی نمک فراوان هستند. تا جایی‌که می‌توانید از مصرف این مواد خوراکی اجتناب کنید. درضمن برای اینکه بتوانید از نمک کمتری در غذایتان استفاده کنید، از ادویه‌ها و گیاهان مانند پودر نعناع استفاده کنید. این ادویه‌ها طعم غذایتان را بهبود می‌بخشند و کمتر به نمک نیاز پیدا می‌کنید.

بررسی‌های محققان نشان داده که مصرف بیش از حد پروتئین حاصل از گوشت قرمز، به قلب صدمه می‌رساند اما پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا، نخود، عدس، آجیل و دانه‌ها، برای قلب مفید بوده و از خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند. ماهی، دریاهای غذایی، مرغ و تخم‌مرغ هم حاوی پروتئین‌های مناسب قلب هستند؛ بنابراین تا جایی‌که امکان دارد، پروتئین مورد نیاز خود را از این مواد خوراکی دریافت کنید. همچنین مصرف گوشت قرمز را به یک تا سه بار در هفته محدود کنید.

از آنجایی که محصولات لبنی حاوی کلسیم، پروتئین و دیگر مواد معدنی هستند، باید در رژیم غذایی‌تان گنجانده شوند اما از لبنیاتی که فرآوری‌نشده و کم‌چرب هستند استفاده کنید. غذاهای بسیار فرآوری‌شده، مانند انواع کیک، بیسکوئیت و شیرینی‌ها، شکلات، چیپس، نوشیدنی‌های پرشکر مانند آبمیوه‌ها و نوشابه‌های ورزشی و انواع فست‌فودها به دلیل اینکه حاوی شکر افزوده، نمک فراوان و چربی‌های اشباع‌شده و ترانس هستند، برای قلب مضرند.

پرخوری نیز به قلب فشار می‌آورد. مقدار غذای مصرفی معمولاً به نوع غذا بستگی دارد. مواد خوراکی سالم مانند سبزی‌ها خیلی زود احساس سیری به فرد می‌دهند اما از آنجایی‌که غذاهای سرخ‌کرده و فست‌فودها ارزش غذایی کمی دارند، موجب پرخوری می‌شوند؛ بنابراین با انتخاب مواد غذایی سالم، مقدار غذای مصرفی‌تان را در حد متعادل تنظیم کنید.

موافقت دولت با طرح تسهیل ضمانت وام‌های اشتغال خُرد زنان سرپرست خانوار

علی بهادری جهرمی روز یکشنبه در توئیتی نوشت: دولت با پیشنهاد معاونت امور زنان و خانواده مبنی بر تسهیل ضمانت وام اشتغال خرد زنان سرپرست خانوار (دهک‌های یک تا پنج درآمدی) با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، موافقت کرد.

هیئت وزیران در جلسه امروز یکشنبه ششم شهریورماه خود به موجب تکلیف مقرر در آئین‌نامه ستاد ملی زن و خانواده و در راستای اجرای مصوبات این ستاد، پیشنهاد معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مبنی بر تسهیل ضمانت وام‌های اشتغال خرد زنان سرپرست خانوار (دهک‌های یک تا پنج درآمدی) با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون را به تصویب رساند. جزئیات طرح مصوب دولت طی روزهای آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.

کد خبر 601059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.