قاچاق ۳۰درصدی دارو به‌دلیل ارزانی/استان اصفهان سومین تولیدکننده دارو در کشور

معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به علت ارزانی دارو، ۳۰ درصد داروها از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شد، گفت: استان اصفهان سومین تولیدکننده دارو در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود اعتباری پیش‌ازظهر امروز _سه‌شنبه هشتم شهریورماه_ در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: در یک سال گذشته با مواردی روبه‌رو بودیم که مهم‌ترین آن جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی به روسیه بود. این امر برای استان اصفهان حائز اهمیت بود؛ چراکه اصفهان بیش از ۵۰ درصد تولید محصولات گلخانه‌ای کشور را برعهده دارد.

وی افزود: با عقد تفاهمنامه میان جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو، آزمون اندازه‌گیری ترکیبات و آنالیز وجود یا نبود سموم، بر عهده غذا و دارو قرار گرفت. کارشناسان وزارت بهداشت روسیه آزمایشگاه‌های ما را تأیید کردند و سپس صادرات به روسیه از سر گرفته شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: طرح «دارویار» در راستای حذف یارانه‌هایی که منجر به اختلال در تولید می‌شد، از تاریخ بیست‌وچهارم تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شد. با اجرای این طرح یارانه دارو حذف نشد بلکه از تولیدکننده به مصرف کننده منتقل شد.

اصفهان سومین تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور

وی با بیان اینکه به علت ارزانی دارو، ۳۰ درصد داروها از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شد، تصریح کرد: طرح دارویاری، کمک به تولید داخلی است. استان اصفهان سومین تولیدکننده دارو در کشور است و فرآورده‌های دارویی مکمل و طبیعی در اصفهان وجود دارد؛ همچنین تولید تجهیزات پزشکی نیز جزو وظایف ما محسوب می‌شود که در این راستا سومین تولیدکننده تجهیزات پزشکی نیز هستیم.

اعتباری با بیان اینکه اصلاح قیمت داروها تبعات مثبتی داشته و اقلام مختلف در دست تولید است، اضافه کرد: در طرح دارویار اگرچه افزایش قیمت وجود داشت اما بیمار هیچ افزایش قیمتی را پرداخت نمی‌کند. ۳۶۶ قلم از داروهای بیماری‌های مزمن و دیابتی تحت پوشش بیمه نبودند و از طریق نسخه پزشک دریافت می‌شدند که اینگونه افزایش قیمت‌ها لحاظ نمی‌شود و برخی داروهای پرمصرف مانند مسکن‌ها که قبلاً تحت پوشش بیمه نبودند نیز، امروز تحت پوشش بیمه هستند.

وی افزود: شش میلیون نفر از سه دهک اول جامعه در کشور در طرح دارویار بیمه شدند که می‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند و سهم استان اصفهان ۱۱ درصد از شش میلیون نفر مذکور است.

مصرف منطقی دارو درپی اجرای طرح دارویاری

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هنگام بیماری نباید خود درمانی صورت گیرد بلکه باید به پزشک مراجعه شود، گفت: طرح دارویار با نسخه‌نویسی الکترونیک برقرار است و افراد باید به پزشک مراجعه کنند که این اقدام منجر به مصرف منطقی دارو می‌شود و بیمار درگیر با بیماری‌های مادام‌العمر با یک بار مراجعه به پزشک، سه بار می‌تواند داروی خود را به طور مجدد دریافت کند.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تا پایان تیرماه به شرکت‌های دارویی بدهکار بودیم که نیمی از این مبلغ پرداخت شده است، اضافه کرد: به طور کلی بیمار در طرح دارویار افزایش قیمتی را احساس نمی‌کند، بیمه این سهم را پرداخت می‌کند، کمبودها با تولید داخلی و واردات پیگیری می‌شود و ارز ترجیحی نیز به داروهای وارداتی پرداخت می‌شود.

اعتباری اظهار کرد: برخی کمبودها با برندهای مختلف، مرتفع می‌شود اما بازهم باید به نقطه ایده‌آل برسیم و ذخیره دارویی مناسب را در کشور و استان ایجاد کنیم. با توجه به اینکه با توافق تولیدکنندگان اصلاح قیمت انجام شد، وضعیت قیمت‌ها برای تولیدکننده مطلوب‌تر شده و این موضوع از مزیت‌های اجرای این طرح است.

۹۷ درصد نیاز کشور به دارو، در کشور تولید می‌شود

وی افزود: بخشی از تجویز داروهای خارجی موضوعات فرهنگی است؛ اگرچه داروهای داخلی بدون مشکل نیست اما داروهای خارجی نیز دارای عوارض است و برای برخی بیماران، داروهای خارجی نیز عوارضی به همراه دارد. اجازه واردات دارو داده شده است و بیماران می‌توانند از داروهای خارجی هم استفاده کنند. برای برخی داروهای تحت لیسانس در سال قبل فراخوان و اجازه مصرف داده نشد؛ چراکه روی این موارد نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: واحد پایش داروها و پایش سلامت تجهیزات پزشکی در غذا و دارو پیگیری، مشکلات آن گزارش و از تولیدکنندگان برای تولید فرآورده سالم نظارت و بازخواست می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۹۷ درصد نیاز کشور به دارو در کشور تولید می‌شود و تنها سه درصد به صورت داروی فرموله و مواد اولیه وارد می‌شود. کارخانه‌های دارویی در واقع به اقتصاد کشور کمک می‌کنند. امروز سامانه‌های اصالت‌سنجی داریم که از ابتدای تولید تا مصرف پایش دارو پایش می‌شود و سامانه تیتک در تأیید اصالت و کیفیت تولید و نگهداری فرآورده به ما کمک می‌کند.

کد خبر 600943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.