کاهش ۸۰ تا ۹۰ درصدی قیمت داروهای خاص و صعب‌العلاج با اجرای طرح دارویاری

رئیس سازمان غذاودارو با بیان اینکه با اجرای طرح دارویاری، هیچ دارویی نسبت به قبل برای مردم گران نشده است، گفت: با اجرای این طرح ممکن است هزینه کمتری برای برخی از بیماری‌ها، توسط مردم پرداخت شود. در داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج تا ۸۰ و ۹۰ درصد کاهش قیمت داریم.

به گزارش ایمنا، بهرام دارایی در یک برنامه رادیویی با اشاره به اجرای «طرح دارویاری» اظهار کرد: این طرح با این هدف انجام می‌شود که یارانه دارو را در جای درست به کار بگیریم. قبلاً یارانه به تأمین‌کننده، واردکننده یا تولیدکننده داده می‌شد تا مواد اولیه را با نرخ ارز دولتی یا همان ترجیحی وارد کند و در سطح بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها توزیع می‌شد تا مردم داروی ارزان را تحویل بگیرند.

وی سیاست پیشین یعنی اعطای یارانه به تأمین‌کننده و تولیدکننده را اشتباه دانست و افزود: در آن سیاست، شاهد هدررفت منابع بودیم که ناشی از سوءاستفاده یا قاچاق معکوس بود. در سیاست سابق از هر ۱۰ تومانی که به یک واحد کالا دارو اختصاص می‌دادیم، بخش زیادی از آن مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت یا دارو از کشور خارج می‌شد.

معاون وزیر بهداشت به دیگر چالش‌های سیاست اعطای ارز ترجیحی در حوزه دارو اشاره و اضافه کرد: اعطای ارز ترجیحی، پروسه خاصی داشت و باید در مجلس مصوب می‌شد که این مسئله سبب می‌شد گاهی ارز مورد نیاز به موقع تأمین نشود؛ این مسئله منجر به وقفه در تأمین کننده و کمبود دارو می‌شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح دارویار، زیرساخت‌های لازم ازجمله بیمه‌ها و سامانه‌های الکترونیکی را آماده کردیم، ادامه داد: با اجرای این طرح، هیچ دارویی نسبت به قبل برای مردم گران نشده است. با اجرای این طرح ممکن است برای برخی از بیماری‌ها هزینه کمتری توسط مردم پرداخت شود که در داروی بیماران خاص و صعب العلاج تا ۸۰ و ۹۰ درصد کاهش قیمت داریم.

دارایی با اشاره به سیستم نظارتی واحد و یکپارچه بر قیمت‌گذاری دارو در کشور، خاطرنشان کرد: این سیستم واحد و در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. با توجه به اینکه همه داروخانه‌های بیمارستان‌ها متصل به این سامانه‌ها هستند و فاکتور صادر می‌کنند، اساساً قیمت دستی یا دل‌بخواهی وجود ندارد؛ در حقیقت چه در تهران و چه در جزیره ابوموسی قیمت دارو فرقی نداردف زیرا کد رهگیری و اصالت‌سنجی برقرار است.

منبع: ایسنا

کد خبر 600908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.