۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
اهمیت رصد ماده تاریک چیست؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: درصورتی‌که بتوانیم ماده تاریک را رصد و ساختار جهان هستی را درک کنیم، خواهیم توانست وضعیت ماده تاریک و نحوه توزیع آن را در دنیای کنونی نیز تشخیص دهیم و عملاً معمای ماده تاریک را حل کنیم.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت رصد ماده تاریک در دوران اولیه کیهان، اظهار کرد: هنگامی که می‌خواهیم اثرات گرانشی ماده تاریک را در کهکشان‌های دوردست رصد کنیم، شرایط سخت خواهد شد و آشکارسازی این اثرات نیز دشوار می‌شود.

وی افزود: نخستین پرسشی که برای مردم در این رابطه پیش می‌آید، این است که چرا باید اثرات لنز گرانشی ماده تاریک را بررسی کنیم و این کار چه اهمیتی دارد؛ درواقع با استفاده از این راه ما می‌توانیم وضعیت ماده تاریک را در دوران نوزادی خلقت و آغاز جهان بررسی کنیم.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: با استفاده از بررسی اثرات گرانشی ماده تاریک، می‌توانیم وضعیت این ماده را در جهان نخستین متوجه شویم که ماده تاریک چگونه توزیع و به چه صورت پراکنده شده است.

وی تاکید کرد: طبق این مسائل، یافتن اینکه ماه تاریک در آغاز خلقت چه وضعیتی داشته است، نه تنها به شناختن بهتر این ماده کمک خواهد کرد، بلکه باعث می‌شود ساختار کنونی جهان هستی را نیز بهتر تشخیص دهیم.

مرادی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که بتوانیم ماده تاریک را رصد و ساختار جهان هستی را درک کنیم، خواهیم توانست وضعیت ماده تاریک و نحوه توزیع آن در دنیای کنونی را نیز تشخیص دهیم و عملاً معمای ماده تاریک را حل کنیم.

وی در رابطه با اهمیت رصد کهکشان‌های دور دست گفت: به دلیل همین مسائل رصد ماده تاریک در کهکشان‌های دوردست بسیار حائز اهمیت است؛ هنگامی که به این کهکشان‌ها نگاه می‌کنیم، درواقع گذشته کیهان را مشاهده کرده‌ایم.

این پژوهشگر علوم فضایی تصریح کرد: هنگامی که به کهکشان‌های دور دستی نگاه می‌کنیم که میلیاردها سال نوری با سیاره زمین فاصله دارد، درواقع به میلیاردها سال گذشته نگاه کرده‌ایم؛ بنابراین با بررسی این کهکشان‌ها عملاً خواهیم توانست که گذشته کیهان را بررسی کنیم.

کد خبر 600877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.