رویکرد جدید سیدنی برای کاهش دمای هوا

شهردار ویلتون، از حومه‌های سیدنی در استرالیا، احداث سازه‌های جدید با بام‌های تیره را ممنوع کرده است و در نظر دارد از این طریق اثرات جزایر گرمایی را در سراسر منطقه به‌حداقل برساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که رنگ تیره نقش مهمی در جذب نور خورشید ایفا می‌کند و همین امر می‌تواند به افزایش دما پیرامون رنگ‌های تیره منجر شود. این واقعیت در مورد زیرساخت‌های شهری نیز صدق می‌کند؛ به این صورت که هرچه چشم‌اندازهای یک منطقه به رنگ تیره‌تر باشد، میزان جذب نور خورشید در آن‌ها نیز بیشتر از سایر مناطق خواهد بود و در نتیجه دمای هوا در آن‌ها نیز بالاتر است. طی یک دهه گذشته، این واقعیت از اهمیت بسزایی میان مدیران بسیاری از شهرهای جهان برخوردار شده و آن‌ها را به اعمال اقداماتی در راستای تغییر رنگ چشم‌اندازهای شهری سوق داده است.

برنامه‌ریزان ویلتون در سپتامبر سال ۲۰۲۱، پس از بررسی علل مختلف متأثر بر افزایش دما در مناطق، به این نتیجه رسیدند که پوشش تیره‌رنگ سراسر شهر نقش مهمی در تغییرات اقلیمی آن ایفا می‌کند که این رویداد به سهم خود، سلامت جسمی و حتی روانی مردم را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده است. در این راستا، مدیران ویلتون قانون جدیدی برای ساخت‌وساز در سراسر منطقه اتخاذ کرده‌اند که بر اساس آن، ایجاد بام‌ها و دیوارهای تیره در سازه‌هایی که از سال ۲۰۲۲ به بعد ساخته می‌شود، ممنوع است. علاوه بر این ساختمان‌های جدید همگی باید از دارای حیاط‌های خلوت باشد تا پوشش گیاهان در آن‌ها به کاهش دمای محیط و در نتیجه به‌حداقل رساندن تغییرات اقلیمی در ویلتون کمک کند. در واقع کاشت درختان در حیاط خانه‌های جدید نیز از قوانین خانه‌سازی منطقه به‌شمار می‌رود که نادیده گرفتن آن پیگرد قانونی را برای معماران در پی خواهد داشت.

رویکرد جدید سیدنی برای کاهش دمای هوا

گزارش‌ها حاکی است که دمای هوای ویلتون طی فصل تابستان به بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که همین امر، مشکلات سلامت زیادی را برای مردم به وجود آورده و حتی گرمازدگی شدید به مرگ برخی از آن‌ها منجر شده است. بنابراین مدیران امیدوار هستند که پس از پیاده‌سازی قوانین جدید خانه‌سازی، ضمن به‌حداقل رساندن ضررهای اقتصادی ناشی از بالا رفتن دمای هوا، نرخ تغییرات اقلیمی را در سراسر منطقه کاهش دهند و از این طریق، رفاه جسمی و روانی را برای ساکنان به‌ارمغان بیاورند.

نقش بام‌های روشن در کاهش اثرات جزایر گرمایی

نتیجه تحقیقات مختلف نشان داده است که دمای هوای استرالیا پس از انقلاب صنعتی به میزان ۱.۴ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و همین امر تغییرات اقلیمی را در سراسر کشور تشدید کرده است. این میزان افزایش گرما حاکی از آن است که دمای هوای استرالیا بسیار بیشتر از میانگین دمای جهان در حال افزایش است و در صورت کنترل نشدن، می‌تواند به وقوع فجایعی در دهه‌های آینده منجر شود. به‌ویژه آن‌که اگر دمای هوا در شهرهایی نظیر سیدنی و ویلتون کاهش پیدا نکند، تا چند دهه آینده زیست‌پذیری در آن‌ها به حداقل خواهد رسید و در نتیجه بسیاری از ساکنان برای ادامه زندگی راهی سایر مناطق کشور و حتی دنیا خواهند شد.

گسترش خانه‌های روشن در ویلتون

مدیران ویلتون مدعی شده‌اند که تا چند سال آینده بیش از ۹ هزار سازه جدید در سراسر شهر احداث خواهند کرد که بام‌ها و دیوارهای هیچ‌یک از آن‌ها تیره نخواهد بود. به‌دنبال این اقدام جذب نور خورشید به فضاهای داخلی این سازه‌ها به‌حداقل خواهد رسید که این امر با کاهش نیاز به استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده همراه است و از طریق کاهش انتشار کربن، دمای محیط را به‌حداقل خواهد رساند.

رویکرد جدید سیدنی برای کاهش دمای هوا

برنامه‌ریزان ویلتون همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰، تعداد ۴۰۰ هزار ساکن جدید در منطقه مستقر شود که سکونت آن‌ها در خانه‌هایی با بام‌های تیره می‌تواند اثرات جزایر گرمایی را در ویلتون افزایش دهد و مشکلات زیادی را برای شهر و شهروندان به‌دنبال داشت. باشد.

نتیجه تحقیقات مختلف نشان داده است که دمای هوا در مناطقی با خانه‌های روشن نسبت به سایر محله‌های میزبان خانه‌های تیره، دو درجه سانتی‌گراد و اثرات جزایر گرمایی در آن‌ها حدود ۲۳ درصد پایین‌تر است. درنتیجه برنامه‌ریزان ویلتون احداث خانه‌هایی با دیوارها و بام‌های سفیدرنگ را به یک قانون تبدیل کرده‌اند و امیدوار هستند این اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی، تبعات مثبتی را برای مردم منطقه به‌ارمغان آورد.

مدیران مدلین، دومین شهر بزرگ کلمبیا نیز در سال ۲۰۱۶ اقدامی شبیه به برنامه‌ریزان ویلتون برای روشن‌سازی شهر پیاده کردند و توانستند به کاهش دو درجه سانتی‌گرادی دما در سراسر شهر کمک کنند.

رویکرد جدید سیدنی برای کاهش دمای هوا

کد خبر 600828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.