آتش زدن کاه و کلش از مشکلات جدی شهرستان است

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رودسر با بیان اینکه سوزاندن کاه و کلش در مزارع ممنوع است، گفت: کشاورزان و روستائیان به منظور جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی و وقوع حوادث ناگوار، از آتش زدن کاه و کلش در مزارع و خار و خاشاک در مناطق جنگلی و محیط اطراف منازل خودداری کنند.

سعید صابر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل گرما، روستاییان بخش رودسر برای از بین بردن آفات و حشرات موزی زمین‌های کشاورزی، پاک‌سازی باغات و محیط اطراف منازل خود اقدام به سوزاندن کاه و کلش و خار و خاشاک می‌کنند که بخش زیادی از توان نیروهای عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری صرف اطفای حریق این مناطق می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه حوزه مأموریت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رودسر، خدمات‌رسانی در محدوده شهری است، اما بخش زیادی از مأموریت‌ها و عملیات‌های اطفای حریق این سازمان در روستاهای بخش مرکزی انجام می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رودسر با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش و خار و خاشاک یکی از مشکلات و معضلات جدی بخش مرکزی این شهرستان است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، نیروی‌های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رودسر به ۹۴ مورد عملیات اطفای حریق خار و خاشاک، باغ، جنگل و کاه و کلش اعزام شده‌اند که بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده و توسط برخی افراد سودجو با هدف زمین‌خواری ایجاد شده است.

صابر خاطرنشان کرد: گاهی اوقات به طور همزمان چند حادثه آتش‌سوزی در مناطق روستایی و جنگلی و محدود شهری اتفاق می‌افتد و اطفای حریق توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات با دشواری انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس یک باور اشتباه، برخی کشاورزان به دلیل ناآگاهی هنوز مبادرت به سوزندان کاه و کلش برای از بین بردن آفات می‌کنند درحالی‌که نه تنها حاصلخیزی خاک شالیزار را کاهش می‌دهند، بلکه دود ناشی از سوزندان کاه و کلش موجب آلودگی محیط‌زیست، تشدید بیماری‌های قلبی، تنفسی و ریوی می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رودسر، نبود دامداران و رونق نداشتن صنعت دامپروری در روستاهای بخش مرکزی رودسر جهت جمع‌آوری کاه و کلش را علت بسیاری از آتش‌سوزی در این مناطق دانست و گفت: حضور مستمر سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رودسر در روستاها برای اطفای حریق کاه و کلش و خار و خاشاک موجب سوختن و از بین رفتن شلینگ‌ها و فرسوده شدن ماشین‌آلات و تجهیزات این سازمان شده است.

صابر با بیان اینکه براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی ممنوع بوده و مجازات جزای نقدی دو تا هشت میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است، افزود: کشاورزان و روستاییان به منظور جلوگیری گسترش آتش‌سوزی و وقوع حوادث ناگوار، از آتش زدن کاه و کلش در مزارع و خار و خاشاک در مناطق جنگلی و محیط اطراف منازل خودشان خودداری کنند.

به گزارش ایمنا، رودسر در ۷۰ کیلومتری شهر رشت مرکز استان گیلان واقع شده است و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری این شهر با ۳۲ نیروی انسانی، چهار خودروی سنگین اطفای حریق و سه خودروی سبک در دو ایستگاه فعالیت می‌کند.

کد خبر 600819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.