طرز تهیه مربا هویج مجلسی و خوش رنگ + نکات مهم پخت، علت و رفع شکرک زدن مربا

مربای هویج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین مرباها با خواص بالا است که دستور پخت ساده ای دارد و میتوان آن را در وعده صبحانه یا عصرانه به همراه خامه، کره و یا پنکیک سرو کرد.

به گزارش ایمنا، مربای هویج با توجه به دارا بودن میزان قابل توجهی از ویتامین A و بتوکاروتن برای تصفیه صدا، پاکسازی ریه، برطرف کردن ضعف معده و کبد، بهبود سیستم گوارش، تقویت بینایی و… مفید است. اگر این مربا را در خانه درست کنید به علت نداشتن مواد نگهدارنده و افزودنی‌ها، سالم‌تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود. شما می‌توانید این مربای خوش طعم را به روش‌های مختلف و در همه فصل‌ها درست کنید.

مواد لازم برای تهیه مربا هویج خوشمزه و خانگی

هویج ۱کیلوگرم
شکر ۱کیلوگرم
آب ۴لیوان
هل سبز ۵ عدد
گلاب (اختیاری) ۴ قاشق غذاخوری
زعفران ۳ قاشق غذاخوری دم کرده یا ۱/۸ قاشق چای‌خوری خشک
خلال پسته و بادام (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
وانیل (اختیاری) یک چهارم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه مربا هویج خوش رنگ و حرفه‌ای

طرز تهیه مربا هویج مجلسی و خوش رنگ + نکات مهم پخت، علت و رفع شکرک زدن مربا

مرحله اول

ابتدا هویج‌ها را به خوبی شسته و آبکش کنید. سپس آنها را پوست کنده و سر و ته آنها را بزنید. متناسب با سلیقه خود می‌توانید هویج‌ها را با چاقو، کاتر، چرخ گوشت، رنده ریز یا درشت خرد کنید.

مرحله دوم

در این مرحله هویج‌های خرد شده را در یک قابلمه گود با اندازه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. به مدت ۵ دقیقه بدون اضافه کردن آب یا روغن هویج‌ها را تفت دهید تا رنگ آن عوض شده و کمی نرم شود. سپس آب را به قابلمه اضافه کرده و حرارت را بالا ببرید تا آب به جوش بیاید. در حین جوش آمدن آب شکر را کم کم اضافه کرده و هم بزنید تا شکر بهتر حل شود. توجه داشته باشید قاشقی که از آن استفاده می‌کنید باید کاملاً تمیز باشد.

مرحله سوم

پس از جوش آمدن مخلوط، کف‌های روی آن را به دقت جمع آوری کرده و دور بریزید. این کار باعث می‌شود مربای شفاف‌تری داشته باشید. سپس حرارت را کم کرده و از شعله پخش کن استفاده کنید. بعد از نیم ساعت زعفران و هل را اضافه کرده و بگذارید مربا به مدت یک ساعت پخته شده و قوام بیاید. دقت کنید نباید شکرهای روی دیواره قابلمه را با مربا هم بزنید و مخلوط کنید.

مرحله چهارم

برای آنکه مطمئن شوید مربا قوام آمده است می‌توانید یک قطره از آن را در آب سرد بریزید قطره باید ته نشین شود و در آب متلاشی و پخش نشود یا اینکه یک قطره سرد شده آن را بین دو انگشت شصت و اشاره خود بریزید و انگشت‌ها را از هم فاصله بدهید، اگر قطره کش بیاید و آبکی نباشد، نشان دهنده این است که مربا قوام آمده است. در صورتی که مربا جانیوفتاده باشد باید اجازه دهید تا مربا روی حرارت به غلظت مناسب برسد.

مرحله پنجم

در این مرحله خلال بادام و پسته، وانیل یا گلاب را اضافه کرده، هم بزنید و نیم ساعت دیگر اجازه دهید تا طعم مواد افزوده شده روی حرارت ملایم به خورد مربا برود. بعد از آن گاز را خاموش کنید و بگذارید مربا به مدت ۲۴ ساعت خنک شود. اکنون مربا آماده شده است می‌توانید آن را در شیشه ریخته، با خلال پسته یا بادام تزیین کنید و در یخچال قرار دهید.

نکات مهم برای پخت مربای هویج مجلسی

می‌توانید به جای شکر سفید از مواد دیگری مانند شکر قهوه‌ای، شیره و یا عسل استفاده کنید تا مربای سالم‌تری داشته باشید. به این منظور می‌توانید در دستور بالا به جای شکر، شیرین کننده دلخواه خود را به کار ببرید.

اگر مربا را قبل از جا افتادن از روی گاز بردارید یا اینکه کمتر از حد مورد نیاز به آن شکر بزنید کپک می‌زند اما می‌توانید بر حسب ذائقه‌تان میزان شکر را کمی بیشتر یا کمتر کنید.

بهتر است هل را درسته در مربا بریزید و پس از سرد شدن آنها را خارج کنید.

برای آنکه مربای شما عطر و طعم بهتری داشته باشد می‌توانید بعد از گذشت نیم ساعت از پخت، نصف لیوان پوست پرتقال خشک شده یا نارنج به آن اضافه کنید. اما باید توجه داشته باشید که قبل از استفاده از پوست پرتقال یا نارنج باید اول آن را جداگانه بجوشانید بعد برای چند ساعت در آب سرد قرار دهید و چند بار آب آن را عوض کنید.

برای آنکه مربای بهتری داشته باشید بهتر است آن را در ظرف لعابی و یا مسی بپزید و از قاشق چوبی استفاده کنید. استفاده از قابلمه آلومینیومی یا رویی باعث تیرگی مربا می‌شود.

باید هم وزن هویج، شکر بریزید.

قاشقی که با آن مربا را می پزید باید کاملاً تمیز باشد و ظرفی که از آن برای نگهداری مربا استفاده می‌کنید باید تمیز و فاقد رطوبت باشد تا مربا کپک نزند.

برای نگهداری طولانی مدت می‌توانید از فریزر برای نگهداری مربا استفاده کنید.

موقع خرید هویج توجه داشته باشید بهتر است هویج‌های تر و باریک را انتخاب کنید چون هویج‌های پلاسیده ویتامین C خود را از دست داده‌اند و مناسب مربا نیستند.

طرز تهیه مربا هویج مجلسی و خوش رنگ + نکات مهم پخت، علت و رفع شکرک زدن مربا

علت شکرک زدن مربا و روش رفع آن

اگر مربا را روی حرارت زیاد بپزید شکرها به خوبی حل نشده و شهد آن سریع غلیظ می‌شود، اما هویج به خوبی پخته نشده و درنتیجه مربا پس از سرد شدن شکرک می‌زند. برای جلوگیری از این مشکل حتماً برای پخت آن از حرارت ملایم استفاده کنید و مطمئن شوید شکر کاملاً حل شده است. جوشاندن بیش از حد مربا نیز می‌تواند باعث شکرک زدن بشود. در صورت شکرک زدن مربا می‌توانید به آن کمی آب و گلاب اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بجوشد و در حین جوشیدن به آن کمی آب‌لیمو اضافه کنید بعد اجازه دهید کاملاً خنک شود.

کد خبر 600797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.