بحران نیرو در سیچوان چین و چرایی اهمیت آن

بحران نیرو در استان سیچوان به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع تأمین برق سراسر چین، این کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و دولت را به فکر راه چاره انداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بزرگ‌ترین تولیدکننده برق‌آبی چین، استان «سیچوان» در جنوب غربی این کشور، به‌دلیل خشکسالی طولانی‌مدت در حوضه رودخانه یانگ‌تسه، ظرفیت عرضه خود را کاهش داده و این نگرانی را ایجاد کرده است که کشور احتمالاً دچار کمبود ویرانگر برق شود.

سیچوان ۳۰ درصد از کل تولید برق‌آبی چین را برعهده دارد و به‌طور معمول مازاد برق عظیمی را به سراسر کشور می‌رساند اما در حال حاضر پس از این‌که برای هفته‌های متوالی شاهد حداقل میزان بارندگی و دمای شدید بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد بوده است، برق مورد نیاز خود را از استان‌های دیگر دریافت می‌کند.

بحران نیرو در سیچوان چین و چرایی اهمیت آن

علل کمبود برق در سیچوان

نیروگاه برق‌آبی بزرگ‌ترین منبع تأمین برق در سیچوان است که بیش از ۸۰ درصد از کل تولید برق چین را به خود اختصاص داده است. فاصله ماه‌های می تا اکتبر معمولاً فصل بارانی سیچوان است که به نیروگاه‌های برق‌آبی اجازه می‌دهد تا تولید خود را برای پاسخ‌گویی به اوج تقاضا در تابستان به حداکثر برسانند، بااین‌حال بارندگی این استان در مقایسه با میانگین فصلی ۳۰ درصد در جولای و ۶۰ درصد طی آگوست کاهش داشته که به‌شدت ظرفیت تولید برق‌آبی آن را کاهش داده است.

سیچوان دارای ذخایر فراوان زغال‌سنگ نیز هست، بااین‌وجود نیروی زغال‌سنگ تنها ۱۶ درصد از کل ظرفیت انرژی آن را تشکیل می‌دهد که این میزان برای پاسخ‌گویی به شکاف عرضه و تقاضا در چین کافی نیست. استفاده زیاد از تهویه مطبوع نیز باعث افزایش ۲۵ درصدی اوج بار قدرت در سیچوان نسبت به سال گذشته شده است. درعین‌حال مصرف کاربران صنعتی نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است چراکه صنایع پرانرژی از جمله آلومینیوم و سیلیکون در حال حرکت به منطقه برای استفاده از هزینه‌های انرژی ارزان‌تر هستند.

سیچوان معمولاً نزدیک به یک‌سوم برق تولیدی خود را از طریق خطوط انتقال ولتاژ فوق‌العاده قوی (UHV) به مناطق ساحلی شرقی مانند شانگهای، ژجیانگ (Zhejiang) و جیانگ‌سو (Jiangsu) صادر می‌کند که به‌رغم کمبودهای محلی هنوز باید بخشی از قراردادهای انتقال برق بین استانی خود را که شبکه معمولاً به‌عنوان یک اولویت در نظر می‌گیرد، انجام دهد. تمام این موارد باعث می‌شود استان سیچوان با کمبود برق مواجه باشد.

تأثیر کمبود برق سیچوان بر شرکت‌ها

تشدید کمبود برق و خاموشی‌ها در چین به کاربران مسکونی ضربه وارد کرده است. از سوی دیگر از اماکن تجاری خواسته شده است تا ساعات کاری خود را برای صرفه‌جویی در مصرف برق کاهش دهند. کارخانه‌های صنعتی بخش‌های مختلف سیچوان و چانگ‌کینگ، ازجمله نام‌های شناخته‌شده‌ای هم‌چون فاکس‌کان تایوان و غول باتری‌سازی CATL نیز به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف برق در راستای منفعت مصرف‌کنندگان خانگی از اواسط آگوست ملزم به تعطیلی یا کاهش تولید شده‌اند. ده‌ها شرکتی که در این فهرست قرار گرفته‌اند هشدار داده‌اند که سهمیه‌بندی برق برای آن‌ها با تأخیری چشمگیر در تحویل محموله‌های در دست تولید و وارد آمدن میلیاردها یوان ضرر به آن‌ها همراه خواهد بود.

بحران نیرو در سیچوان چین و چرایی اهمیت آن

گستردگی کمبود برق در چین و راهکارهای دولت

سیچوان تنها تأمین‌کننده برق چین نیست که با بحران نیرو مواجه شده است. چندین منطقه در مرکز و شرق این کشور نیز نسبت به تأمین برق ضعیف هشدار داده‌اند و به تعریف سهمیه‌بندی برق برای کاربران صنعتی اقدام کرده‌اند. بااین‌وجود انتظار می‌رود سهمیه‌بندی برق منطقه‌ای در ماه‌های سپتامبر و اکتبر با کاهش دما کاهش یابد.

تحلیل‌گران بر این باور هستند که بحران برق چین در سال جاری نسبت به سپتامبر و اکتبر سال گذشته که قیمت بالای زغال‌سنگ و کمبود عرضه بیش از ۲۷ استان و منطقه این کشور را تحت‌تأثیر قرار داد، شدیدتر باشد. درحال‌حاضر شرکت‌های برق چین تولید نیرو را افزایش داده‌اند و برق تولیدی خود را از مناطق شمال‌شرقی و شمال‌غربی به سیچوان و شرق چین ارسال می‌کنند. «شرکت برق دولتی گرید» روزانه ۱۳۰ میلیون کیلووات‌ساعت برق به سیچوان می‌فرستند، بااین‌حال تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند هرچند شرایط فعلی کنترل‌شده به‌نظر می‌رسد، خطر کمبود برق که بار دیگر و به‌دنبال افزایش نیازهای گرمایشی در زمستان پیش رو بالا می‌رود همچنان مشکلی بزرگ و حل‌نشده برای چین است.

اداره ملی انرژی چین (NEA) در واکنش به کمبود برق به تعدیل برنامه‌های توسعه انرژی خود در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ پرداخته و ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی جدید، همچنین تصویب نیروگاه‌های هسته‌ای و پروژه‌های انتقال نیرو را تسریع کرده است. مناطق اصلی صادرکننده برق چین ازجمله یوننان (Yunnan) و گوئیژو (Guizhou)، همچنین سیچوان، عمدتاً برق مورد نیاز خود را از منابع برق‌آبی تأمین می‌کنند که به‌دنبال تغییرات آب‌وهوایی ناپایدارتر می‌شود.

شرکت‌های برق وابسته به شبکه استانی سیچوان در سال ۲۰۲۱ صادرات برق را ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داده‌اند و نیروگاه‌های متصل به این شبکه در سطح دولتی همان سطح انتقال قبلی را حفظ کردند. بااین‌وجود شبکه برق چین نیازمند انعطاف‌پذیری بیشتر است؛ چراکه چین سعی دارد با ایجاد بازار برق به استان‌ها کمک کند به تغییرات عرضه و تقاضا سریع‌تر واکنش نشان دهند. به همین دلیل این کشور شبکه‌های بزرگ‌تر و هوشمندتر را در اولویت قرار داده‌اند.

چین همچنین در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد سریع، به شبکه نیاز دارد تا در ذخیره‌سازی انرژی سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد و برای سازگاری با انرژی‌های خورشیدی و بادی متناوب سیستم خود را ارتقا دهد. در عین حال انتظار می‌رود که زغال‌سنگ همچنان نقشی محوری در تولید نیروی چین داشته باشد که این امر شرایط کشور را برای خارج کردن سوخت فسیلی از سیستم انرژی و دستیابی به اهداف کم‌کربن خود دشوارتر می‌کند.

بحران نیرو در سیچوان چین و چرایی اهمیت آن

کد خبر 600792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.