احساس گیجی جزو علائم بیماری کبد است؟

متخصصان معتقدند که احساس سردرگمی و گیجی می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت بیماری کبد چرب باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کبد عضو مهمی از بدن است و وظایف مختلفی مانند کنترل سطح چربی و قند خون، مبارزه با عفونت‌ها و از بین بردن هرگونه سموم در بدن را برعهده دارد. بیماری کبد چرب معمولاً به دلیل ذخیره بیش از حد چربی در کبد رخ می‌دهد، به همین دلیل لازم است افراد درمورد علائم بیماری‌های کبدی اطلاعات لازم را کسب کنند تا بتوانند به درمان به موقع آن کمک کنند.

علائم رایج بیماری کبدی

بیماری‌های کبدی معمولاً باعث زردی چشم و پوست بدن خواهد شد، علاوه بر آن درد و گرفتگی شکم نیز جزو علائم این بیماری محسوب می‌شود، همچنین متخصصان معتقدند که یکی از علائم رایج بیماری کبد چرب خستگی زیاد است.

علائم کمتر شناخته‌شده بیماری کبدی

احساس سردرگمی و گیجی می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت بیماری کبد چرب باشد، زمانی که این بیماری پیشرفت کند فرد دچار سیروز کبدی می‌شود. احساس گیجی یکی از علائم سیروز کبدی است که به دلیل تجمع سموم در مغز رخ می‌دهد، زیرا کبد نمی‌تواند این سموم را از خون تصفیه کند. سیروز، چهارمین و آخرین مرحله بیماری کبد چرب به‌شمار می‌رود که پس از سال‌ها التهاب کبد ایجاد می‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد سیروز کبدی

سیروز کبدی، چهارمین و آخرین مرحله بیماری کبد چرب است و می‌تواند باعث بروز نارسایی و سرطان کبد شود. در این مرحله از بیماری، بافت سالم کبد با بافت اسکار جایگزین می‌شود و به همین دلیل کبد نمی‌تواند به درستی عمل کند. سیروز کبدی در مراحل پایانی می‌تواند زندگی افراد را نیز تهدید کند. افراد می‌توانند به منظور پیشگیری از بروز هرگونه بیماری کبدی، سبک زندگی خود را تغییر دهند.

عوامل خطر بیماری کبد چرب

طیف گسترده‌ای از عوامل می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری کبد چرب غیرالکلی را افزایش دهد. این موارد شامل کلسترول بالا، سطوح بالای تری‌گلیسیرید خون، چاقی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، آپنه انسدادی خواب، دیابت نوع دوم، تیروئید کم‌کار و کم‌کاری غده هیپوفیز می‌‎شود.

پیشگیری از بروز بیماری کبدی

به منظور محافظت از سلامت کبد، وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن موضوع مهمی برای پیشگیری از بروز بیماری کبد چرب است. توصیه شده است که بدین منظور از رژیم غذایی سالم حاوی میوه، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم پیروی کنید. بهتر است روزانه کمی ورزش کنید و روزهایی که فعالیت کمتری دارید، پرخوری نکنید و کالری کمتری مصرف کنید، علاوه بر آن کاهش استرس خطر بروز بیماری کبدی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

کد خبر 600785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.