معامله ارز و مشتقات در بزرگ‌ترین بورس روسیه

روبل روسیه با ۶۰ واحد کاهش در برابر دلار سقوط کرد و ارزش آن افزایش یافت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روبل روسیه بهترین ارز جهان در سال جاری بوده که با کنترل سرمایه اضطراری که توسط بانک مرکزی در تلاش برای توقف فروش انبوه انجام شده است، تقویت شد. در اواخر هفته گذشته تضعیف روبل در برابر دلار از مرز ۶۰ واحد گذشت چراکه حمایت از پرداخت‌های مالیاتی در پایان ماه کاهش یافته و ارزش سهام‌ها بالاتر رفته است. به‌این‌ترتیب واحد پول روسیه در برابر دلار ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ارزش ۶۰.۵۰ رسید. این ارزش در طول ماه آگوست محدود بود و با کاهش ۱.۲ درصدی در برابر یورو به ۶۰.۶۵ سقوط کرد که ضعیف‌ترین ارزش آن از هجدهم آگوست سال جاری محسوب می‌شود.

نوسانات روبل پس از نوسانات شدیدی که طی ماه مارس منجر به رسیدن آن به پایین‌ترین سطح در برابر دلار (۱۲۱.۵۳) در تجارت مسکو شده بود، با آغاز عملیات نظامی کشور کاهش یافت و پس از آن در ماه ژوئن با سطح ۵۰.۰۱ به قوی‌ترین حالت خود در هفت سال گذشته رسید. این نوسانات به احتمال زیاد دوباره افزایش خواهد یافت به‌ویژه آن‌که در معاملات اولیه بورس مسکو (MOEX.MM) مشخص شد بزرگترین بورس روسیه قصد دارد در ماه سپتامبر دوباره راه‌اندازی شود، معاملات ارزها و مشتقات را در اولین روز ماه سپتامبر از سر بگیرد و ساعات معاملات یوان چین را تا قبل از پایان سال افزایش دهد.

تقاضا برای یوان در روسیه از بیست‌وچهارم فوریه و اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو افزایش یافت که دسترسی این کشور به بازارهای دلار و یورو را محدود کرد. استفاده از دلار و یورو در اقتصاد روسیه زیاد است اما کشور شاهد افزایش تدریجی علاقه به یوان بوده و اکنون سهم آن در معاملات نقطه‌ای از ۱۰ درصد فراتر رفته است.

بورس مسکو همچنین قصد دارد به تدریج به برنامه معاملاتی استاندارد خود بازگردد. تعلیق تجارت و تصمیم روسیه برای جلوگیری از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازارهای خود، بخش مالی این کشور را به‌شدت مختل کرد. به گفته تحلیل‌گران، از سرگیری معاملات ارز از صبح موجب افزایش نقدینگی می‌شود اما با توجه به کاهش حجم نسبت به جلسه بعد از ظهر نمی‌توان احتمال افزایش نوسانات را در ساعات اضافی رد کرد.

پرداخت‌های مالیاتی پایان ماه که معمولاً باعث می‌شود صادرکنندگان روسیه درآمدهای ارز خارجی خود را برای پرداخت به خزانه‌داری به روبل تبدیل کنند، از روبل حمایت کرده و با حرکت بیشتر شاخص‌های سهام روسیه همراه بوده است به طوری که شاخص RTS بر اساس دلار، در انتهای روز به مقدار ثابت ۱۱۸۳.۱ رسید و شاخص روبل MOEX روسیه با یک درصد افزایش به ۲۲۶۸.۹ واحد افزایش داشت.

تحلیلگر کارگزاری فینام مستقر در مسکو تصریح کرد که محرک‌های کمی برای حرکت پول روسیه یا سهام در پایان هفته گذشته وجود داشت و حجم معاملات به دلیل فصل تعطیلات بسیار کم است. در همین حال، پس‌زمینه خارجی چندان بد نیست و در بازارهای ایالات‌متحده و اروپا خوش‌بینی حاکم است.

رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز اظهار کرد با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای مبارزه با تورم بالا، آمریکایی‌ها به سمت یک دوره دردناک رشد اقتصادی کند و احتمالاً افزایش بیکاری پیش می‌روند.

وی افزود: اقتصاد ایالات‌متحده قبل از کنترل تورم برای مدتی به سیاست پولی سخت‌گیرانه نیاز دارد و نسبت به رشد آهسته‌تر، بازار کار ضعیف‌تر و مقداری سختی برای خانوارها و مشاغل هشدار داد.

رئیس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که فدرال رزرو برای محدود کردن رشد، نرخ‌ها را تا جایی که لازم است افزایش می‌دهد و آن‌ها را برای مدتی در آنجا نگه می‌دارد تا تورمی را کاهش دهد که بیش از سه برابر هدف دو درصدی فدرال رزرو است.

کد خبر 600672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.