انواع آزمون های کنترل کیفی میلگرد بدون آج

داشتن استانداردهای کیفی محصول در تمام صنایع به ‌ویژه صنایع فولادی حرف اول را می‌زند.

روش‌های کنترل کیفیت مقاطع فولادی از جمله کنترل کیفیت میلگردهای ساده که کاربرد گسترده‌ای در صنایع تولیدی مختلف دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این روش‌ها که به عنوان آزمون‌های کنترل کیفی شناخته می‌شوند، فاکتورهایی که روی کیفیت میلگردهای ساده تأثیرگذار هستند، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرند. محصولی که این آزمون‌ها را با موفقیت پشت ‌سر گذاشته باشد، یک میلگرد استاندارد و باکیفیت است. برای آشنایی بیشتر با این آزمون‌ها و انواع تست‌های مقاومت سنجی میلگردهای بدون آج در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت آزمون‌های کنترل کیفیت میلگرد ساده

میلگردها مانند سایر مقاطع فولادی باید از مقاومت تسلیم و مقاومت کششی قابل قبولی برخوردار باشند تا بتوانند در فرایندهای تراش‌کاری و آهنگری مقاومت خود را حفظ کنند. منظور از مقاومت تسلیم، مقاومت میلگرد در برابر نیرویی است که باعث تغییر شکل دائمی آن می‌شود. مقاومت کششی نیز بیشترین نیرویی است که میلگرد قبل از شکستن تحمل می‌کند. تایید این دو پارامتر در یک میلگرد ساده، نشان دهنده کیفیت بالای ساخت این محصول و داشتن استانداردهای لازم برای استفاده در صنایع مختلف است.

مقاومت کششی و مقاومت تسلیم هر دو جزو فاکتورهایی هستند که طی آزمون‌های کنترل کیفی بررسی می‌شوند. شرکت‌های تولید کننده میلگرد بدون آج کلیه این آزمون‌ها را برای بررسی کیفی محصولات خود انجام می‌دهند و نتیجه آن را در برگه‌ای تحت عنوان «برگه آنالیز» در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. ارائه برگه آنالیز نشان ‌می‌دهد که میلگردهای یک کارخانه از نظر آزمون‌های مقاومت سنجی تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده ‌است و می‌توان با اطمینان خاطر از آنها استفاده ‌کرد.

انواع آزمون های کنترل کیفی میلگرد بدون آج

آشنایی با انواع تست‌های کنترل کیفی میلگردهای ساده صنعتی

آزمون‌های کنترل کیفی در شرایط آزمایشگاهی و روی نمونه محصول انجام می‌شوند. این آزمون‌ها که در واقع تست‌های مقاومت سنجی هستند فاکتورهایی را بررسی می‌کنند که نشان می‌دهد یک میلگرد از نظر فیزیکی و ساختاری مطابق با استانداردهای معرفی شده برای این محصول تولید شده است.

تست های کنترل کیفی در دو گروه آزمون‌های مخرب و آزمون‌های غیر مخرب انجام می‌شوند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

  • آزمون‌های مخرب میلگرد

مهم‌ترین آزمونهایی که میلگردهای ساده صنعتی باید از آنها سربلند بیرون بیایند، آزمون‌هایی هستند که استحکام و مقاومت ساختار میلگرد را به چالش می‌کشند. به این آزمون‌ها تست‌های مخرب گفته می‌شود، چون تا مرحله ای ادامه پیدا می‌کنند که محصول کاملاً تخریب شود.

پارامترهایی که میلگرد باید طی این آزمون‌ها در آنها نمره قبولی بگیرد، عبارتند از ارزیابی مقاومت کششی، مقاومت پیچشی، درجه سختی و میزان انعطاف پذیری میلگرد در برابر ضربات. در ادامه آزمون‌های مخربی که این پارامترها را ارزیابی می‌کنند، معرفی می‌کنیم:

  1. آزمون مقاومت کششی میلگرد

مقاومت کششی، حد نهایی مقاومت میلگرد در برابر شکستگی است که توسط دستگاه‌های مکانیکی یا هیدرولیکی مخصوص این آزمون انجام می‌شود. در این آزمایش انعطاف‌پذیری یا قابلیت الاستیسیته میلگرد، حد ارتجاعی، نقطه تسلیم و مقاومت در برابر شکنندگی این محصول سنجیده می‌شود. تست مقاومت کششی میلگرد برای ارزیابی خواص استاتیکی میلگرد و براساس استاندارد DIN 1045 آلمان یا استاندارد ASTM انجام ‌می‌شود.

  1. آزمون تعیین خستگی میلگرد

تست خستگی میلگرد برای ارزیابی بیشینه تنش قابل تحمل میلگرد پیش از شکسته ‌شدن انجام می‌شود. با توجه به اینکه میلگرد ساده ممکن است طی گذر زمان و در اثر ورود فشار ناشی از سازه های اطراف یا مصالح دچار شکستگی شوند، باید آزمون‌های خستگی را هم با موفقیت پشت ‌سر بگذارند. این آزمون در دو مرحله «آزمون خستگی تحت کشش و فشار» و «آزمون با میله چرخان یا میله ارتعاشی» انجام‌ می‌شود.

  1. آزمون خمش سرد میلگرد

آزمون بعدی، تست خمش میلگرد است که مقاومت میلگرد در برابر نیروهای خمشی را مشخص می‌کند. این آزمون روی میلگردی انجام می‌شود که هیچ‌گونه عملیات مکانیکی روی آن انجام نشده باشد و دارای حداقل قطر ۲۵۰ میلی‌متر باشد.

  1. آزمون خمش مجدد میلگرد

آزمایش خمش مجدد مخصوص میلگردهای آجدار است و در موارد معدود روی میلگردهای ساده صنعتی اجرا می‌شود. در این آزمون طی دو مرحله، مقاومت میلگرد در برابر ترک، شکستگی یا گسستگی ارزیابی می‌شود.

  • آزمون‌های غیر مخرب میلگرد

آزمون‌های غیر مخرب برای بررسی مشخصات فیزیکی محصول مانند طول، عرض، وزن و درصد کربن انجام می‌شود. این تست‌ها آسیبی به محصول وارد نمی‌کنند و برای این انجام می‌شوند که مشخص شود میلگرد استانداردهای فیزیکی لازم را دارد یا خیر. این آزمون‌ها عبارتند از:

  1. اندازه گیری ابعاد میلگرد

براساس آیین‌نامه استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ که به استاندارد میلگرد ایران معروف است، انواع میلگرد ساده صنعتی باید دارای قطر سطح مقطع و طول مشخصی باشند. به عنوان ‌مثال سطح مقطع یک میلگرد ساده قطر ۱۰، باید دایره‌ای شکل و دقیقاً ۱۰ میلی‌متر باشد. در آزمون سنجش ابعاد میلگرد صحت این موضوع بررسی می‌شود.

  1. آزمون میلگرد زنگ‌زده

موضوع مقاومت در برابر زنگ‌زدگی یا خوردگی یکی از فاکتورهای مهم استاندارد بودن میلگردهای ساده است. نتیجه این آزمون نشان می‌دهد که در محیط های مرطوب میلگرد چقدر تحت ‌تأثیر زنگ‌زدگی دچار پوسیدگی می‌شود، آیا بعد از زنگ‌زدگی دچار شکست یا ترک می‌شود یا همچنان مقاومت خود را حفظ می‌کند.

  1. تست تعیین ترکیب شیمیایی

میلگردهای بدون آج از جنس شمش فولاد ساخته می‌شوند. ولی نوع فولاد مصرفی کارخانه‌های مختلف با هم متفاوت دارد. نتیجه این آزمون مشخص می‌کند که کارخانه تولید کننده از چه نوع فولادی استفاده کرده است. مثلاً کارخانه آذر گستر سدید برای تولید محصولات خود از شمش فولاد 3sp، 5sp، mo40، st52، st37، 7cr و ck45 استفاده می‌کند.

  1. آزمون کنترل چشمی

این آزمون برای تشخیص نواقصی که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است، انجام می‌شود. ایراداتی مانند تاب‌دار بودن، پیچش شدید، داشتن ترک سطحی یا صاف و صیقلی نبودن در میلگردهای ترانس (کششی) جزو مواردی است که به‌ صورت چشمی و توسط افراد متخصص بررسی می‌شوند.

  1. آزمون مایع نفوذ کننده

این آزمون برای مشخص‌کردن نواقص فیزیکی انجام می‌شود که با چشم غیر مسلح قابل روئیت نیست. در این روش یک مایع مخصوص روی بدنه میلگرد می‌ریزند تا حفرات و ترک‌های سطحی را پر کند. سپس سطح میلگرد را پاک می‌کنند و روی آن پودر آشکارساز می‌ریزند. به این ‌ترتیب تمامی عیوب سطحی میلگرد آشکار می‌شود.

انواع آزمون های کنترل کیفی میلگرد بدون آج

بهترین کارخانه تولید کننده میلگردهای ساده صنعتی

بدون شک یکی از دغدغه های مصرف‌کنندگان میلگردهای ساده صنعتی خرید محصول باکیفیت و مطمئن است؛ محصولی که بتوانند با خیال آسوده در فرایند تولید از آن استفاده کنند. اگر به ‌دنبال یک کارخانه معتبر و با سابقه درخشان در زمینه تولید انواع میلگردهای ساده صنعتی هستید، پیشنهاد ما آذر گستر سدید است.

این شرکت یکی از ۵ تولید کننده انواع میلگردهای ساده صنعتی ۱۲ متری و ۶ متری در کشور و اولین تولیدکننده میلگرد ساده صنعتی به طول ۱۲ متر در استان تهران است. برای استعلام قیمت روز انواع میلگرد و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان آذر گستر سدید فقط کافیست به نشانی http://ahan2.com مراجعه کنید.

کد خبر 600655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.