گردشگری کلید رونق اقتصادی در دوران پساکرونا است

معاون میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور گفت: آنچه که امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نقش توریسم و گردشگری در دیپلماسی عمومی عصر کنونی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اهمیت گردشگری در رشد فراگیر جوامع به‌ویژه مشاغل، سازمان جهانی گردشگری شعار روز جهانی توریسم را با عنوان «گردشگری برای رشد فراگیر» برگزید. همه‌گیری کووید -۱۹ در سراسر جهان تأثیرات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای به همراه داشته است که بر همه کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه تأثیر گذاشته و به آن‌ها آسیب رسانده است. در این میان بیشترین میزان آسیب به گروه‌های در حاشیه و آسیب‌پذیر همچون زنان، جوانان و معلولان وارد شده است. از این رو بازیابی گردشگری به شروع بهبودی و رشد کمک می‌کند، اما آنچه در این امر ضروری است برخورداری عادلانه همه اقشار و فعالان گردشگری از مزایا به‌طور گسترده است.

از طرفی صنعت گردشگری از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین صنایع در بحران‌ها به‌شمار می‌رود. حوادث عمده‌ای همچون بحران‌های طبیعی، اپیدمی‌ها، حملات تروریستی و مدیریت نادرست فشارهایی را به این صنعت تحمیل می‌کند. همچنین صنعت گردشگری همواره تحت تأثیر اجتماع و مبتنی بر تعاملات بین مردم است. شیوع ویروس کرونا بخش گردشگری جهان را با چالشی اساسی مواجه کرده است که نیاز است متولیان این امر حساسیت و سیاستگذاری ویژه‌ای در این حوزه داشته باشند.

ظرفیت‌های گردشگری ایران نسبت به سایر کشورهای جهان

علی دارابی در نشست با اعضای هیئت‌مدیره جامعه تورگردانان اظهار کرد: ایران قدمتی هفت هزارساله دارد و دارای ۳۵ هزار اثر ثبتی است. در دنیا در زمره ۱۰ کشور برتر از نظر میراث‌فرهنگی هستیم، اما از نظر جذب توریسم و گردشگر عقب‌ماندگی زیادی داریم که باید به سرعت این ضعف را جبران کنیم.

وی افزود: زیرساخت‌ها از جمله حمل‌ونقل، هتل‌ها و اماکن اقامتی، تسهیلات و اعتبارات بانکی، معافیت‌های مالیاتی و برداشتن چالش‌ها و موانع دست‌وپاگیر از اولویت‌های گردشگری و توریسم در ایران است و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همه مسئولان وزارتخانه و به‌طور ویژه معاونت گردشگری اهتمام ویژه‌ای برای رفع موانع و برداشتن گام‌های اساسی برای توسعه و گسترش گردشگری دارند.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن قدردانی و تشکر از اعضای هیئت‌مدیره جامعه تورگردانان آمادگی وزارت متبوع را برای همکاری و مشارکت جدی‌تر با آن‌ها را در جهت توسعه گردشگری اعلام کرد.

کد خبر 600635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.