مجله انگلیسی‌زبان در زمینه مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن کریم منتشر شد

نخستین مجله علمی بین‌المللی به زبان انگلیسی در زمینه مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن کریم با همکاری مشترک علمی دانشگاه شهیدبهشتی و موسسه مطالعات معاصر اسلامی در لندن منتشر شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، مجله علمی بین‌المللی در زمینه مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن کریم، در لندن تهیه، منتشر و روانه بخش مطالعات قرآنی و اسلامی دانشگاه‌های انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی شده است.

علیرضا طالب‌پور در آئین رونمایی از نخستین مجله علمی مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن کریم که نخستین تجربه انتشار مجله علمی معتبر قرآنی در عرصه بین‌المللی نیز است، اظهار کرد: اندیشمندان و پژوهشگران برای ارائه مقالات علمی قرآنی خود می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی این فصلنامه تخصصی، مقاله خود را بارگذاری کنند تا در صورت موفقیت در ارزیابی و داوری‌های علمی در شماره‌های بعدی این فصلنامه قرآنی منتشر شود.

سردبیر فصلنامه مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن کریم و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی، افزود: در ۱۰۰ سال اخیر کتاب‌های زیادی درباره اسلام و علوم در قرآن به محافل مختلف غربی راه یافته است، اما تاکنون به صورت مجله و یافتن پایه‌های تئوری‌های جدید علمی در قرآن نبوده است.

حجت‌السلام‌والمسلمین سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس نیز در این مراسم گفت: قرآن کریم کتاب هدایت انسان است؛ انسان‌ها برای هدایت به سوی سعادت، ذائقه‌های مختلفی دارند و قرآن کریم برای آن بخش از آحاد جامعه که در این باره ذائقه علمی صرف دارند نیز حرف برای گفتن دارد و ما برای اینکه بخش وسیعی از جامعه به ویژه افرادی که از مسیرهای علمی در جست‌وجوی راه سعادت هستند باید تلاش کنیم و انتشار این مجله در همین راستا است.

وی با بیان اینکه مطالب متعددی در قرآن کریم آمده است، خاطرنشان کرد: وقتی مطالب این کتاب آسمانی که هزار و چهارصد سال پیش نازل شد، با مؤلفه‌های علمی امروز آن‌هم به زبان انگلیسی که زبانی آشنا در محافل علمی جهان به ویژه در غرب است، تشریح می‌شود برای بخش وسیعی از نخبگان جذابیت ایجاد می‌کند.

نماینده ولی فقیه و رئیس مرکز اسلامی انگلیس ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که یکی از راهکارهای دعوت مردم به سوی هدایت، رستگاری و قرآن کریم این است که از موضوعات جذاب برای آنان استفاده شود و موضوع مطالعات میان‌رشته‌های مختلف علمی با قرآن کریم از جمله مواردی است که نظر جامعه نخبگانی را به خود جلب می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید سبحانی، استاد حوزه و کالج اسلامی لندن در این باره گفت: اینکه در غرب کتاب‌هایی نوشته و عنوان می‌شود که قرآن با برخی علوم در تعارض است وظیفه محققان دینی را برای اثبات نادرست بودن این دیدگاه سنگین‌تر می‌کند.

وی افزود: اندیشمندان مسلمان باید با تولید محتوا و عرضه معارف قرآنی در جامعه به ویژه جوامع غربی، آحاد جامعه را با ژرفای قرآن کریم آشنا کنند.

سعید الشهابی، مدیر اندیشکده ابرار در لندن هم در این مراسم گفت: به طور قطع این مجله نظر دانشمندان، روشنفکران، محققان و دانشگاهیان را از هر دو گروه موافقان و منتقدان که دوست دارند این مطالب را به چالش بکشند به خود جلب می‌کند زیرا از منظر علمی به مسائل منحصر به فرد می‌پردازد.

وی افزود: از تضارب دیدگاه‌های اندیشمندان موافق و منتقد، نظرهای جدیدی حاصل می‌شود که می‌تواند مفید باشد.

مدیر اندیشکده ابرار خاطرنشان کرد: افزایش روزافزون گرایش به اسلام و شمار مسلمانان در غرب موجب شده بخش مطالعات اسلامی و قرآنی در بیش از ۱۰۰ دانشگاه اروپایی از جمله در انگلیس شکل بگیرد که نیازمند تغذیه علمی و مقالات اندیشمندان اسلامی است.

کد خبر 600595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.