به دنبال حفظ منزلت ایثارگران در حوزه معیشت هستیم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران نهاد انقلابی و برخاسته از ارزش‌های انقلاب است. یکی از وظیفه‌های مهم بنیاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دیگری حفظ منزلت خانواده شهدا و ایثارگران در حوزه معیشت و درمان آنها است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا و امام خمینی (ره) اظهار کرد: شهدا بین ما حضور دارند و اگر از خانواده شهدا، والدین و همسر شهدا سوال کنید، آنها می‌گویند که در طول ۳۰ یا ۴۰ سال که از شهادت این عزیزان گذشته است، آنها در کنار خانواده زندگی می‌کنند و گره‌گشا هستند. شهدا زنده هستند و نزد خدا روزی می‌خورند، شهدا چلچراغ‌هایی هستند که کنار ما زندگی می‌کردند و بین ما قدم می‌زدند و قدم می‌زنند، آن‌ها بین ما حاضر هستند، اما ما شناختی از آنها نداریم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که مقام شهادت اعطایی است و حادثه‌ای نیست و شهدا نزد خدا مقامی ویژه دارند و خدا برای آنها جایگاهی ویژه تعریف کرده است. شهدا الگوهای واقعی زندگی ما هستند، کسانی که در مسیر اهل بیت (ع) هستند در حالی که مقام اهل بیت (ع) دست نیافتنی است. شهدا قله‌های عظیمی هستند، اما خدا این فرصت را برای ما قرار داده است که به درجه‌ای برسیم که همانند شهدا هم‌نشین اهل بیت (ع) باشیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در توصیف مقام شهدا اضافه کرد: زندگی کردن و درک شهدا برای خانواده شهید، اطرافیان، دوستان و هم‌محله‌ای‌ها مهم است. امام رضا (ع) زمانی که به سرزمین ما هجرت کردند، تعداد زیادی از خاندان ایشان نیز آمدند و در ایران امام‌زادگانی داریم که پراکنده هستند و این امام‌زاده‌ها جامعه را با فرهنگ اهل بیت (ع) آشنا کردند. شهدا هم این کار را در جامعه می‌کنند و در همه کشور حتی شهدای گمنام و تازه تفحص شده حضور دارند و از دیگران دستگیری مادی و معنوی می‌کنند و انسان‌ها را بالا می‌برند و ما حاجات مادی و معنوی خود را از آنها طلب می‌کنیم، زیرا شهدا ابدیت را به دنیای امروز ترجیح دادند و امیدوارم ما پیروان خوبی برای شهدا باشیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران نهاد انقلابی و برخاسته از ارزش‌های انقلاب است، یکی از وظیفه‌های مهم بنیاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دیگری حفظ منزلت خانواده شهدا و ایثارگران در حوزه معیشت و درمان آنها است. در گذشته مدیران بنیاد کار و تلاش بسیاری بر اساس بضاعتشان انجام دادند، اما در این دولت، مجلس حمایت جدی از ایثارگران انجام داد و رئیس‌جمهور و مجلس در تصویب اعتبارات بنیاد تلاش زیادی در کمک‌معیشت، سرانه بهداشت و درمان و اشتغال ایثارگران انجام دادند.

وی با اشاره به برنامه‌های بنیاد در حوزه فرهنگی گفت: در حوزه فرهنگی حمایت‌های فراوانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شد. در گذشته در عرصه هنر کار جدی انجام نشده بود، اما در این دوره شاهد افزایش مشارکت برای تولید فیلم، سریال و برگزاری کنگره‌هایی با حمایت تشکل‌های مردمی از جمله کنگره شهید فخری‌زاده و شهید چمران را شاهد بودیم. کار اصلی این بود که بنیاد به نهادی مردمی و معاضدتی تبدیل شود، زیرا همه مؤمنان نسبت به هم مسئول هستند و ما می‌خواهیم بنیاد به جایگاهی تبدیل شود که همه مسئولان را به هم پیوند بزند و از ظرفیت‌های همه نهادها برای خدمت به جامعه ایثارگری استفاده شود.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر نقش مساجد و جایگاه آن برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: مسجد محل حضور شهدا، خانواده شهدا و ایثارگران است و باید خانواده شهدا را شناسایی کرد، زیرا این افراد سمبل منطقه هستند و نسل جوان باید از آنها الگو بردارد تا دیگران الگوی نادرستی برای فرهنگ ایرانی و اسلامی ما تعریف نکنند. اگر این محوریت‌ها در مساجد شکل بگیرد و بنیاد هم پشتیبانی کند، گشایش‌های بسیاری برای حفظ فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه شکل می‌گیرد، زیرا اگر فرهنگ ایثار بمیرد جامعه هم مرده است. فرهنگ ایثار به این معنی است که من به خودم تنها فکر نمی‌کنم و جان برادر مؤمن هم برای من مهم است.

وی با اشاره به رشادت‌ها و فداکاری‌های جوانان در سال‌های دفاع مقدس گفت: در سال‌های دفاع مقدس جوانان ما داوطلبانه به جنگ دشمن رفتند، برای اینکه سرزمین و مکتب اسلام را حفظ کنند. اگر روزی جامعه ما فاقد این جوان‌ها باشد همانند دوران اسکندر و مغول شاهد اشغال این سرزمین خواهیم بود، زیرا در آن دوره هر کسی به فکر و جان خودش بوده است. این حرکت بسیج مردمی را می‌طلبد و ما زیر سایه انقلاب و مکتب اهل بیت (ع) پرچم‌دار امام حسین (ع) هستیم که جوانان در این فضا آماده و تربیت می‌شوند و نباید به جای آن، فرهنگ ابتذال را ترویج داد.

کد خبر 600583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.