بحران انرژی در لهستان/ ایجاد صف‌های طولانی تهیه سوخت

مردم لهستان _کشوری که زغال‌سنگ سوخت رایج آن است_، چند روز در صف‌های تهیه سوخت برای خانه‌ها و ماشین‌های خود می‌ایستند!

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سوخت اصلی لهستان زغال‌سنگ است؛ اما در شرایط فعلی با کمبود واردات این عنصر، ده‌ها خودرو و کامیون طی روزهای گرم پایانی تابستان در برابر معدن زغال‌سنگ لوبلسکی وگیل بوگدانکا (Lubelski Wegiel Bogdanka) صف می‌کشند تا سوخت مورد نیاز خود را تهیه کنند. ساکنانی که از کمبود سوخت گرمایشی در طول زمستان وحشت دارند، به‌صورت شبانه‌روزی با ماشین در این صف‌ها می‌ایستند تا برای فصل سرد زغال‌سنگ ذخیره داشته باشند. ۳.۸ میلیون نفر در لهستان برای گرم کردن خانه‌های خود به زغال‌سنگ متکی و اکنون با کمبود آن و افزایش قیمت‌ها مواجه هستند.

مصرف زغال‌سنگ در لهستان طی سالیان طولانی به‌طور عمده ثابت بوده و باعث افزایش تدریجی واردات شده است. در سال ۲۰۲۱ این کشور ۱۲ میلیون تن زغال‌سنگ وارد کرد که مورد استفاده خانوارها و کارخانه‌های کوچک گرمایش قرار گرفت. در ماه جولای سال جاری، لهستان به دو شرکت واردات زغال‌سنگ تحت کنترل دولتی خود دستور داد تا چندین میلیون تن سوخت از اندونزی، کلمبیا و آفریقا وارد کشور کنند و یارانه‌هایی را برای ساکنانی از شهر وضع کرد که با دو یا سه برابر شدن قیمت زغال‌سنگ نسبت به زمستان گذشته روبه‌رو هستند، چراکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰ درصد از کسانی که از زغال‌سنگ برای گرمایش خانه‌های خود استفاده می‌کنند تحت تأثیر فقر انرژی قرار گیرند.

لهستان همواره سرسخت‌ترین منتقد سیاست آب‌وهوایی اتحادیه اروپا و مدافع سرسخت زغال‌سنگ بوده است و ۸۰ درصد برق آن با بهره‌گیری از زغال‌سنگ تولید می‌شود. مقامات دولتی این کشور بارها اعلام کرده‌اند که لهستان سوخت کافی برای پاسخ‌گویی به تقاضا خواهد داشت، بااین‌حال مردم آن با توجه به این‌که با افزایش هزینه‌های استخراج در سطوح عمیق‌تر، تولید زغال‌سنگ در کشور به‌طور پیوسته کاهش یافته است، با نگرانی‌های روزافزونی در زمینه تهیه سوخت لازم برای سیستم گرمایش خانه‌های خود در طول زمستان مواجه هستند.

مردمی که در صف‌ها ایستاده‌اند به امید خرید چندین تن زغال‌سنگ برای خود و خانواده‌شان از سراسر لهستان راهی معدن بوگدانکا شده‌اند و ممکن است تا چندین روز نیز جایگاه خود را در صف ترک نکنند. این افراد شب‌ها در ماشین‌های خود می‌خوابند و آب و غذای روزانه‌شان را صرف می‌کنند. برای رفاه آن‌ها سرویس‌های بهداشتی تعبیه شده است که البته هیچ آبی در این سرویس‌ها جاری نیست.

سالانه بیش‌از ۵۰ میلیون تن زغال‌سنگ در معادن لهستان تولید می‌شود، بااین‌وجود زغال‌سنگ وارداتی به این کشور به‌دلیل قیمت‌های رقابتی و این واقعیت که به‌صورت توده‌ای برای مصارف خانگی به فروش می‌رسد، یکی از کالاهای اصلی مورد استفاده خانواده‌های لهستانی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر «بوگدانکا» همچون سایر معادن زغال‌سنگ لهستان، معمولاً بیشتر زغال‌سنگ تولیدی خود را به نیروگاه‌ها می‌فروشد تا جایی‌که سال گذشته کم‌تر از یک درصد از تولیدات آن راهی خانه‌های مردم شد. به همین دلیل این معدن فاقد تدارکات لازم برای فروش مستقیم سوخت به خریداران خرده‌فروش است. البته دلیل اصلی کمبود سوخت در لهستان این ناتوانی نیست و در اصل تحریم‌های واردات زغال‌سنگ محسوب می‌شود که به‌طور کلی شرایط بازار سوخت این کشور را متحول کرده است.

تقاضای فزاینده برای سوخت از بوگدانکا و سایر معادن تحت کنترل دولت، مسئولان را به فروش سهمیه‌بندی یا عرضه سوخت به خریداران فردی از طریق پلت‌فرم‌های آنلاین در مقادیر محدود وادار کرده است. بسیاری از افرادی که در صفوف تهیه زغال‌سنگ ایستاده‌اند نیز با اشراف به این مسئله و در دست گرفتن مدارک تمام اعضای خانواده خود امید دارند که کل سوخت اختصاص‌یافته به خانواده خود را به یک‌باره دریافت کنند.

سخنگوی معدن بوگدانکا اعلام کرده است که در راستای کاهش زمان انتظار برای ایستادن در این صفوف، معدن قصد دارد روز جمعه سوخت حدود ۲۵۰ خانوار را به آن‌ها بفروشد و با ادامه فرآیند فروش در طول آخر هفته هر چه سریع‌تر آن‌ها را با دست پر راهی خانه کند. وی محدودیت موجود برای عرضه گسترده سوخت را جلوگیری از احتکار و سودجویی افرادی خاص یا حتی فروش جایگاه و نوبت در صف‌ها اعلام کرد.

کد خبر 600517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.