فاصله زمانی بین دو عفونت ناشی از BA.5 چقدر است؟

گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که ممکن است افراد پس از گذشت شش تا هشت هفته پس از عفونت ناشی از زیرسویه BA.4 یا BA.5 دوباره درگیر بیماری کرونا شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا مانند دیگر ویروس‌ها با گذر زمان جهش پیدا می‌کند و دچار تغییراتی می‌‎شود. هر کدام از سویه‌های جهش یافته ممکن است ویژگی خاص و منحصربه‌فرد خود را داشته باشد. برای نمونه قدرت انتقال‌پذیری سویه جدید امیکرون BA.5 بسیار بالا است و افراد زیادی را در مدت زمان کوتاهی درگیر می‌کند.

چرا زیرسویه BA.5 نگران‌کننده است؟

زیرسویه BA.5 امیکرون جدیدترین نسخه ویروس کرونا در نظر گرفته شده که قادر است ایمنی ناشی از دریافت واکسن یا عفونت کرونا را خنثی کند، بنابراین به مسری‌ترین سویه کووید -۱۹ تبدیل شده است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زیرسویه BA.5 نسبت به انواع دیگر می‌تواند آسان‌تر و سریع‌تر از فرد بیمار به دیگران منتقل شود.

فاصله زمانی بین دو عفونت ناشی از BA.5 چقدر است؟

عفونت مجدد کرونا پدیده جدیدی نیست به‌طوری‌که ممکن است افراد پس از گذشته چند هفته از عفونت اولیه، دوباره درگیر بیماری کووید -۱۹ شوند. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که ممکن است افراد پس از گذشت شش تا هشت هفته پس از عفونت ناشی از زیرسویه BA.4 یا BA.5 دوباره درگیر بیماری کووید -۱۹ شود.

چرا فاصله زمانی بین دو عفونت کرونا کاهش یافته است؟

سیستم ایمنی بدن انسان از افراد در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند. واکسن‌های کرونا نیز به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند تا بدن بتواند به صورت مؤثری با عفونت‌های آینده مقابله کند. با این وجود ویروس‌های جهش یافته جدید قادر است آنتی‌بادی ناشی از عفونت طبیعی یا دریافت واکسن را خنثی کند، بنابراین مسری‌تر از سویه‌های پیشین هستند.

علائم بیماری کووید -۱۹ چیست؟

فرد برای نخستین‌بار درگیر ویروس کرونا شده باشد یا برای چندمین بار به این ویروس آلوده شده باشد، ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کند. البته ممکن است علائم بیماری کووید -۱۹ از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ حتی برخی افراد ممکن است کرونای بدون علامت را تجربه کنند، اما این افراد نیز می‌توانند ناقل بیماری باشند. علائم رایج بیماری کووید -۱۹ شامل تب، خستگی، گلودرد، آبریزش بینی، سرفه‌های مداوم، بدن درد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، سردرد، مشکلات گوارشی و تنگی نفس می‌شود.

چگونه می‌توان خطر بروز مجدد بیماری کووید -۱۹ را کاهش داد؟

درصورتی‌که هر کدام از علائم ذکر شده را تجربه کردید، باید خود را ایزوله کنید. بعضی از این علائم ممکن است شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد، اما مهم است از افرادی که آسیب‌پذیر هستند، دوری کنید. سپس آزمایش کرونا انجام دهید و تا مشخص شدن نتیجه آزمایش در خانه بمانید و از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید. استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی خطر انتقال بیماری کرونا از فرد آلوده به دیگران را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. توصیه شده است که افراد واجد شرایط در زمان تعیین شده واکسن کرونا و دوزهای تقویت‌کننده آن را دریافت کنند. با وجود اینکه واکسن کرونا خطر بروز بیماری را کاملاً از بین نمی‌برد، اما خطر بروز نوع شدید بیماری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

کد خبر 600487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.