پول‌سازهای پردردسر!

مشاغل اینترنتی نسبت به سایر کسب‌وکارها، ویژگی‌ها و مزایایی دارد اما این مسئله به‌معنای بی‌نقص بودن این نوع مشاغل نیست؛ زیرا کسب‌وکارهای اینترنتی همان‌طورکه برتری‌هایی دارد از معایب به‌خصوصی نیز برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با گسترش شبکه‌های اینترنتی و فضای مجازی، افراد بسیاری به این فضا روی آورده‌اند و از این بستر کسب درآمد می‌کنند. شبکه‌های اینترنتی در ظاهر فضای مناسبی برای کسب درآمد است، زیرا برای شروع کار در این فضا سرمایه اولیه اندکی لازم است و عملاً بیشتر سرمایه تخصص، علاقه و انگیزه محسوب می‌شود. امروزه ایده‌ها و فعالیت‌های مختلفی برای کسب درآمد از طریق فضای مجازی وجود دارد، به طور مثال بسیاری از افراد با کسب مهارت در زمینه گرافیک رایانه‌ای، مهندسی نرم‌افزار یا حتی تایپ ده‌انگشتی شروع به کسب درآمد از طریق فضای مجازی می‌کنند، با این حال مشاغل اینترنتی مشکلات و چالش‌های به‌خصوصی نیز دارد و قطعاً این فضای مناسب برای کسب درآمد، خالی از نقص نیست.

قانون مداری؛ لازمه راه‌اندازی کسب‌وکاری معتبر

آرمان، مدیر یک وب‌سایت آهنگ‌سازی در رابطه با مشاغل اینترنتی ضمن اشاره به تجربیات خود در این زمینه، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این وب‌سایت حدود شش سال است که در زمینه آموزش آهنگ‌سازی و نرم‌افزارهای مرتبط با این حوزه فعالیت می‌کند.

وی می‌افزاید: در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای در فضای مجازی داشته‌ایم و پیش از این نیز به‌صورت حضوری در زمینه آهنگ‌سازی فعالیت می‌کردیم.

این مدیر وب‌سایت آهنگ‌سازی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلاتی که در ابتدای مسیر وجود داشت، نبود منبع موثق برای یادگیری بود؛ همچنین در گذشته بسترهای اینترنتی، کیفیت و سرعت اینترنت نیز خیلی مناسب نبود.

وی تاکید می‌کند: امروزه بسترهای اینترنتی و سرعت خدمات بسیار بهبود یافته، به طوری که علاقه‌مندان به راحتی می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی مجازی در حوزه دلخواه خود متخصص شوند.

ملک در رابطه با دلیل راه‌اندازی وب‌سایت آهنگ‌سازی می‌گوید: یکی از اهدافی که دنبال می‌کردیم، ایجاد فضایی برای علاقه‌مندان به یادگیری آهنگ‌سازی بود و همین مسئله موجب شد، این وب‌سایت راه‌اندازی شود که البته در ابتدا با چالش‌های بسیاری مواجه شدیم.

وی اشاره می‌کند: در ابتدا برای راه‌اندازی سایت همکاری وجود نداشت و تخصصی نداشتم و مجبور به افزایش تخصص در زمینه طراحی سایت، سئو و موارد مشابه شدیم.

این مدیر وب‌سایت آهنگ‌سازی می‌افزاید: این مسائل موجب شد، تخصص موسیقی با حوزه طراحی سایت تلفیق شود که به موجب این اتفاق، فضایی برای یادگیری علاقه‌مندان به حوزه آهنگ‌سازی ایجاد شد و به مرور پیشرفت کرد تا هنگامی که به ساخت آلبوم برای خوانندگان مجاز ایران رسید.

وی در رابطه با چالش‌هایی که در مسیر ایجاد وب‌سایت اینترنتی وجود دارد، می‌گوید: هنگامی که می‌خواهیم وب‌سایت اینترنتی راه‌اندازی کنیم، اگر بخواهیم سایتی معتبر داشته‌باشیم، بهتر است از ابتدا مسیر قانونی را طی کنیم که در این صورت نیازمند دریافت مجوزهایی خواهیم شد.

ملک تصریح می‌کند: یکی از چالش‌هایی که در زمینه راه‌اندازی وب‌سایتی وجود داشت، نحوه دریافت مجوز بود به خصوص در زمینه مجوزهای فرهنگی که از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی اشاره می‌کند: یکی از نکته‌های مهمی که در مشاغل اینترنتی بسیار مهم است، وجود علاقه و حفظ انگیزه در مسیر است؛ زیرا اگر در مسیر توسعه کسب‌وکار اینترنتی انگیزه داشته‌باشیم، مسیر پیش‌رو هموار می‌شود و با وجود علاقه مشکلات مالی نیز از مرتفع خواهد شد.

این مدیر وب‌سایت آهنگ‌سازی ادامه می‌دهد: شرایط مالی یکی از مهم‌ترین مسائل است و از دید برخی مردم، نمی‌توان در این مسیر به درآمد مطلوبی دست‌یافت، اما با توجه به تجربیات شخصی، قطعاً چه در حوزه موسیقی و چه در هر زمینه دیگری، می‌توان به درآمد خوبی رسید.

وی تاکید می‌کند: در ابتدا برای پیشرفت در کسب‌وکار اینترنتی تخصص لازم است و سپس در مسیر توسعه باید بر شرایط ذهنی خود تمرکز کرد و انگیزه داشت تا به‌مرور تخصص لازم کسب و به محصولی مهم تبدیل شود.

ملک در رابطه با اهمیت موسیقی می‌گوید: موسیقی یکی از محصولاتی است که با روح انسان بسیار در ارتباط است و نبود آن، بخشی از جامعه را متوقف می‌کند؛ موسیقی هنگام بیماری نیز بسیار حائز اهمیت است. درواقع موسیقی و فیلم جزو محصولاتی است که به مردم کمک می‌کند تا ذهنشان را آرام کنند و به آرامش دست یابند؛ این مسئله از نظر متخصصان و صاحب‌نظران علم نیز تأیید شده است.

برتری مشاغل اینترنتی در چیست؟

امین، یکی از فعالان حوزه مشاغل اینترنتی در رابطه با مزایای کسب‌وکارهای اینترنتی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مشاغل اینترنتی و خدمات آنلاین ویژگی‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرعت بیشتر در خدمات‌دهی اشاره کرد.

وی می‌افزاید: در مشاغل اینترنتی، فعالیت‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و این نوع از مشاغل نسبت به سایر کسب‌وکارهای آزاد هزینه‌های کمتری به همراه خواهد داشت.

این فعال حوزه مشاغل اینترنتی ادامه می‌دهد: کسب‌وکارهای اینترنتی بسیاری از هزینه‌ها مانند خرید یا اجاره مغازه را ندارد و فعالین این حوزه مالیات آن‌چنانی نیز پرداخت نمی‌کنند.

وی اشاره می‌کند: یکی دیگر از مزایای کنونی مشاغل اینترنتی، گسترش آن در بین جوامع مختلف است؛ امروزه بسیاری از مردم به این نوع از مشاغل توجه ویژه‌ای می‌کنند و بخش عمده‌ای از جوانان در این حوزه فعال هستند.

این فعال حوزه مشاغل اینترنتی در رابطه با مشکلات این نوع از کسب‌وکارها می‌گوید: یکی از مشکلاتی که مشاغل اینترنتی دارد، اعتماد نکردن مردم نسبت به خدمات و محصولات شغل مورد نظر است.

وی تصریح می‌کند: مردم نمی‌دانند محصول یا خدماتی که قرار است از سمت یک کسب‌وکار اینترنتی، به آن‌ها ارائه شود، چگونه است و چه کیفیتی دارد و فقط از ظاهر آن خدمات یا محصول آگاه هستند.

مشاغل اینترنتی خالی از عیب نیست

رضا، یکی دیگر از فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی در رابطه با این نوع از مشاغل به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کسب‌وکارهای اینترنتی گونه‌ای از مشاغل آزاد محسوب می‌شود که البته مزایای بهتری نسبت به سایر مشاغل آزاد دارد.

وی می‌افزاید: کسب‌وکارهای اینترنتی نسبت به سایر مشاغل سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد و برای راه‌اندازی یک شغل اینترنتی نیازی به اجاره مغازه نیست، بلکه تنها می‌توان با راه‌اندازی سایتی اینترنتی یا صفحه‌ای در فضای مجازی در زمینه مدنظر خود شروع به فعالیت کنید.

این فعال حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه می‌دهد: امروزه مشاغل گوناگونی از بازار کار به فضای مجازی مهاجرت کرده است و حتی کسب‌وکارهایی که امکان انتقال به فضای مجازی برایشان فراهم نیست نیز از این بستر برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

وی در رابطه با مشکلات مشاغل اینترنتی می‌گوید: مشاغل اینترنتی نسبت به سایر کسب‌وکارها ویژگی‌ها و مزایایی دارد، اما این مسئله به معنای بی‌نقص بودن این نوع از مشاغل نیست، زیرا کسب‌وکارهای اینترنتی همانطور که برتری‌هایی دارد، از معایب به‌خصوصی نیز برخوردار است.

این فعال حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌افزاید: یکی از مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی نبود نرخ مصوب برای ارائه خدمات است که البته این مسئله شاید در نظر بسیاری از مردم خوب باشد ولی مشکلات بسیاری را به‌همراه می‌آورد.

وی تصریح می‌کند: هنگامی که نرخ مصوب برای ارائه خدمات وجود نداشته‌باشد، برخی از فعالان این حوزه، از شرایط سوءاستفاده کرده و قیمت ارائه خدمات خود را تغییر می‌دهند که این مسئله به بازار کسب‌وکارهای اینترنتی لطمه وارد می‌کند.

این فعال حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر به دلیل نبود نرخ مصوب افراد می‌توانند بدون درنظرگرفتن کیفیت، مبلغ بسیاری را برای ارائه خدمات از مشتری طلب کرده و از این راه کسب درآمد کنند.

وی در رابطه با دیگر مشکلات مشاغل اینترنتی می‌گوید: یکی از مشکلاتی که برای فعالان این حوزه وجود دارد، نبود ارتباط حضوری بین مشتری و اپراتور است؛ درواقع هنگامی که مشتری به دفتر مراجعه می‌کند، با شرایط آشنا می‌شود، قرارداد منعقد و حتی مبلغی به‌عنوان بیعانه پرداخت می‌کند، اما در کسب‌وکارهای اینترنتی این مسائل وجود ندارد.

این فعال حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی تصریح می‌کند: ارائه خدمات در کسب‌وکارهای اینترنتی، صرفاً از طریق نرم‌افزارهای پیام‌رسان یا ارتباط تلفنی انجام می‌شود که این مسئله به‌خصوص در زمینه طراحی مشکلاتی به همراه دارد.

وی می‌افزاید: هنگامی که قرارداد و مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت وجود نداشته‌باشد، ممکن است شخص ارائه‌دهنده، زمان بسیاری را صرف طراحی سایت، نرم‌افزار یا طرحی گرافیکی کند، اما در نهایت مشتری از انتخاب خود پشیمان شود.

کد خبر 600460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.