استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای کاهش معضلات حمل‌ونقل/ ۲۰۰ اتوبوس بازسازی می‌شود

شورای ششم در تلاش برای رفع معضلات حوزه حمل‌ونقل است و در این راستا آغاز به کار سامانه‌های هوشمند ناوبری برای استفاده بهتر و هدفمند مردم از اتوبوس‌ها، توسعه دو خط BRT، استفاده از محصولات دانش‌بنیان در حوزه ترافیک و تلاش برای استفاده از روش‌های مختلف جهت اصلاح فرهنگ ترافیکی شهر مد نظر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش‌تر و در دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان حدود ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف شهر اصفهان فعالیت داشت، این در حالی است که با آغاز به کار ششمین دوره شورای شهر تعداد اتوبوس‌ها به دلایل مختلف از جمله فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی به دلیل افزایش هزینه‌ها، انجام نشدن تعمیرات در شرایط کرونا و استقبال کمتر مردم از اتوبوس کاهش یافت؛ به گونه‌ای که تعداد اتوبوس‌های فعال در شهر به ۵۸۰ دستگاه رسید، تا جایی که در سطح شهر و در برخی خطوط کمبود شدید اتوبوس و ازدحام جمعیت و نارضایتی مردم را شاهد بودیم.

طی هفته‌های گذشته مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم با تأمین اعتبار و عزم جدی اقدام به خرید ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس با هدف بهبود کیفیت حمل‌ونقل عمومی شهر کرد که ۲۵ میدل‌باس خریداری شده طی روزهای گذشته وارد اصفهان شد و با اقدامات انجام شده قرار است تا قبل از مهرماه سال‌جاری ۲۵ دستگاه میدل‌باس دیگر وارد اصفهان شود و ۵۰ دستگاه نیز تا پایان سال به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه خواهد شد.

استاندارد آلایندگی میدل‌باس‌ها یورو پنج و مجهز به سیستم کنترل هوشمند دمای موتور و دارای رمپ ویژه معلولان، دو دریچه سقفی اضطراری و سامانه تهویه مطبوع با ظرفیت برودتی ۲۸ کیلووات و خنک‌کنندگی مناسب و ظرفیت هوادهی ۴۲۰۰ مترمکعب است، لذا با ورود این میدل‌باس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی آلایندگی کمتری ایجاد خواهد شد و شهروندان به ویژه معلولان نیز راحت‌تر می‌توانند از وسایل نقلیه استفاده کنند.

پیش‌تر نیز شورای ششم شهر اصفهان مطرح کرده بود که در تلاش است تا وضعیت حمل‌ونقل عمومی را برای اول مهرماه و بازگشایی مدارس بهبود ببخشد و نزدیک به ۵۰ دستگاه میدل‌باس برای خطوطی که مسافر کمتری دارد، خریداری شده است. همچنین بازسازی و خرید اتوبوس جدید از دیگر موارد توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که در ادامه برنامه شورای ششم شهر جهت گشایش‌های بیشتری در این راستا مد نظر قرار دارد و به‌دلیل مورد توجه قرار گرفتن سیاست استفاده از حمل‌ونقل پاک و افزایش ضریب پاک بودن سوخت اتوبوس‌ها، به سمت استفاده از اتوبوس‌های با استانداردهای سوخت (یورو چهار) و (یورو پنج) حرکت کرده و یکی از موارد مطرح شده با شرکت‌های تولیدکننده جهت خرید اتوبوس‌های جدید بوده است.

علاوه‌بر افزایش تعداد وسایل حمل‌ونقل عمومی، بحث استاندارهای آلایندگی این وسایل حمل‌ونقلی مورد توجه قرار گرفته است. استاندارد آلایندگی تعداد بسیاری از ناوگان موجود شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان یورو چهار است و سوخت پاک مصرف می‌کنند، لذا در خصوص معضلات ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان و برنامه شورای ششم برای رفع این چالش‌ها با علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

دلیل کاهش تعداد اتوبوس‌ها در سطح شهر اصفهان چه بوده است؟

به دلیل شیوع کرونا و تقریباً نصف شدن استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل عمومی، نیاز سالانه تعویض و ارتقای ناوگان اتوبوسرانی کمتر جلوه کرده است و به هر ترتیب متناسب با نرخ مستهلک شدن اتوبوس‌ها برای خرید و نوسازی ناوگان اقدام نشد، لذا این موضوع باعث شده است تا تعداد اتوبوس خریداری و نوسازی شده طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ از تعداد اتوبوس‌های از رده خارج شده کمتر باشد.

میدل‌باس‌های خریداری شده در چه مناطقی توزیع خواهد شد؟ چه مناطقی بیشتر نیازمند این اتوبوس‌ها هستند؟

تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۸.۵ متری مورد مذاکره و تفاهم قرار گرفته و خرید ۵۳ مورد آن نهایی شده است. با تغییرات وسیله نقلیه حمل‌ونقل عمومی و استفاده از این اتوبوس‌ها ابتدا در محله‌هایی که تا امروز شرایط معابر آن امکان ورود اتوبوس‌های ۱۲ متری را نداشته است برای اولین بار صاحب خط اتوبوس خواهند شد.

بخش دیگری از تغییرات به خطوطی تعلق می‌گیرد که بنا به کیفیت اتوبوس‌ها، شلوغی معابر یا تعداد بالای مسافر سرفاصله‌های رسیدن اتوبوس باید کاهش یابد، در نهایت این میدل‌باس‌ها به خطوطی که در حال حاضر اتوبوس‌هایی آن بیشتر از ظرفیت مسافری آن بوده است، اضافه خواهد شد، از این‌رو لازم است نوع وسیله حمل‌ونقل عمومی با تعداد مسافر هماهنگ شود.

تا چه میزان توزیع میدل‌باس‌ها به کنترل آلودگی و رفع معضلات این حوزه کمک می‌کند؟

به‌روز بودن خدمات، سرعت تردد، استفاده از سوخت استاندارد، اثر مثبت بر ترافیک شهر، قیمت مناسب و سرویس‌دهی به مناطقی که تاکنون در آن‌ها از اتوبوس استفاده نمی‌شده، از مزایای این اتوبوس‌های جدید است که آن‌ها را از دیگر وسایل متمایز می‌کند، اما از نظر انجام مأموریتی تفاوتی با سایر اتوبوس‌ها ندارند و به همان میزان ارائه خدمات خواهند داشت.

آلودگی هوا ناظر به موضوعات مختلفی است که شاید همچنان برای برخی از فاکتورهای آن از سوی سایر دستگاه‌های متولی اقدامی انجام نگرفته است، اما با توجه به اینکه در پژوهش‌های مختلف سهم حمل‌ونقل شهری در آلودگی هوای شهر اصفهان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد شده است؛ بخشی از این ۲۰ تا ۳۰ درصد مربوط به حمل‌ونقل عمومی به صورت طبیعی نوسازی ناوگان بر اصلاح شاخص اثر دارد، اما به اندازه سهم خود در کل آلاینده‌ها خواهد بود.

پرداخت کرایه میدل‌باس‌ها چگونه خواهد بود؟

تفاوتی از نظر پرداخت وجود ندارد و این وسایل در زمره اتوبوس‌های شهری قرار دارند و مطابق با کرایه مصوب سال جاری برای هر خط هزینه استفاده برای مردم تعیین خواهد شد.

مدیریت شهری علاوه‌بر خرید میدل‌باس‌ها چه برنامه‌ای برای رفع معضلات حمل‌ونقل دارد؟

تاکنون ۱۷۳ اتوبوس ۱۲ متری با مشارکت دولت خریداری شده است که طی سال جاری به مرور به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود، همچنین در کنار ۱۰۰ اتوبوس ۸.۵ متری، شهرداری در حال مذاکره برای بررسی امکان خرید ۱۰۰ اتوبوس دیگر است تا نهایت تلاش برای نوسازی ناوگان انجام بگیرد.

در این راستا اقدامات برای بازسازی حداقل حدود ۲۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های موجود در حال انجام است. آغاز به کار سامانه‌های هوشمند ناوبری اتوبوس برای استفاده بهتر و هدفمند مردم از اتوبوس‌ها، توسعه دو خط BRT، استفاده از محصولات دانش‌بنیان در حوزه ترافیک و تلاش برای استفاده از روش‌های مختلف جهت اصلاح فرهنگ ترافیکی شهر از دیگر اقدامات برای کاهش معضلات این حوزه است.

چه تدابیری برای روان‌سازی کنترل ترافیک شهر اصفهان در اول مهرماه انجام گرفته است؟

قرار است ستاد مهر شهرداری با حکم شهردار اصفهان و انتصاب معاون حمل‌ونقل شهرداری به عنوان متولی این ستاد پیگیر مسائل بازگشایی مدارس باشد. امیدواریم با رسیدن بخشی از اتوبوس‌های تازه‌نفس و نوسازی شده، تقویت و ساماندهی سرویس مدارس و فرهنگ‌سازی تا حدودی مسائل مرتفع شود.

کد خبر 600435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.