۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
سرانجام یک پروژه ملی در کرج

پروژه بزرگراه شمالی کرج یکی از بزرگترین پروژه‌های مدیریت شهری است که جنبه ملی دارد؛ این پروژه قرار بود حداکثر طی مدت پنج سال تکمیل شود، اما هنوز تا رسیدن به نوار بهره‌برداری فاصله دارد، چرا که عملیات احداث آن به علت تزریق نشدن منابع مالی مورد نیاز مسکوت ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنارگذر شمالی کرج یا بزرگراه شهید سلیمانی دومین بزرگراه درون‌شهری این کلان‌شهر و یکی از بزرگترین پروژه‌های مدیریت شهری است که از ادامه آزادراه شهدای البرز در تقاطع با ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان) آغاز می‌شود و در خیابان خوارزمی حصارک به پایان می‌رسد؛ این پروژه در روند تکمیل خود با معضلاتی همچون تورم و تملکات مواجه شد و پس از گذشت چند سال همچنان به ثمر ننشسته است.

پروژه کنارگذر شمالی کرج به طول ۶.۱۸‬ کیلومتر که عملیات اجرایی آن از تیرماه ۹۵ آغاز شد و قرار بود حداکثر پنج ساله تکمیل شود، از ششمین سال تولد خود عبور کرد و هنوز تا رسیدن به نوار بهره‌برداری فاصله دارد. در ابتدای کار شهرداری کرج متولی اجرای پروژه و تأمین منابع مالی آن شد که با توجه به حجم عظیم کار، نتوانست از عهده هزینه‌ها برآید.

بزرگراه شمالی که قرار است بزرگراه شهید سلیمانی نام بگیرد، با ارتفاعی حدود ۱۳۲ متر دومین پل بلند کشور محسوب می‌شود؛ برای این پروژه ۲۳ تقاطع، دسترسی و پل طراحی شده است که پل تقاطع رودخانه کرج یا پل بیلقان از آن جمله است. پل بیلقان دهانه‌های ۱۷۰ متری کابلی دارد و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۰۰ متر است که پیش‌بینی می‌شود به دلیل شاخصه‌های خاص معماری و سازه‌ای مناسب بتواند به نماد شهر کرج و جاذبه برای گردشگران تبدیل شود.

بزرگراه شمالی کرج کاربرد دو منظوره فرا استانی و محلی دارد به‌طوری که بخشی از ترافیک استان‌های البرز و تهران را به استان‌های غربی منتقل می‌کند و بار ترافیکی اتوبان تهران-قزوین را کاهش می‌دهد. در بخش کارکرد محلی نیز با توجه به دسترسی‌ها و تقاطع‌ها به شهر کرج، بخشی از ترافیک داخلی کرج را مرتفع می‌کند.

پیش‌بینی شده است پل B۱ (بیلقان) که روی ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان) و رودخانه کرج در حال احداث است، نماد شهری مناسبی برای کلان‌شهر کرج باشد.

دولت نهایت همراهی را برای تسریع در تکمیل اجرای بزرگراه شمالی دارد

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز به‌تازگی در نشستی که به‌منظور بررسی روند پیشرفت پروژه کمربند شمالی کرج و بازدید از پروژه برگزار شد، اظهار کرده بود: «دولت و نماینده عالی دولت در استان نهایت همراهی را برای تسریع در روند تکمیل پروژه‌های شهری در البرز داشته است و همچنان نیز حمایت می‌کند، از این‌رو انتظار می‌رود با توجه به پیگیری‌های انجام شده و اختیارات شهرداری و شورای اسلامی شهر، با اهتمام ویژه و شبانه‌روزی نسبت به سرعت‌بخشی به تکمیل پروژه کمربند شمالی کرج اقدام شود.»

وی تاکید کرده بود: «شورا و شهرداری کرج باید با پرهیز از حواشی با تمرکز و اراده ویژه‌ای به تعهدات خود عمل کند، چراکه دولت در تعاقب همراهی‌هایی که در جهت رفع مشکل ترافیک استان با شهرداری داشته، در انتظار بهره‌برداری از پروژه است، لذا باید هرچه سریع‌تر با پیروی از قوانین و مقررات و اشراف به اختیارات مدیریتی، موضوع تعارضات پروژه حل شود.»

استاندار البرز با بیان اینکه پروژه بزرگراه شمالی منوط به کار جهادی و تمرکز و اهتمام ویژه در موعد مقرر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، گفته بود: «هنر ما تدبیر برای تأمین اعتبار پروژه‌ها در تنگناهای مالی است، شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج باید پاسخگوی کندی روند پیشرفت پروژه‌ها باشند.»

موانع تکمیل بزرگراه شمالی کرج رفع می‌شود

منوچهر غفاری، سرپرست شهرداری کرج، با اشاره به اراده مجموعه مدیریت شهری برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه بزرگراه شمالی، می‌گوید: شهرداری و شورا اهتمام ویژه‌ای برای رفع مشکلات بزرگراه شمالی دارد و تاکنون چندین جلسه با پیمانکار مربوطه برگزار شده و مسائل و جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با حمایت دولت مشکلات پروژه بزرگراه شمالی کرج در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع می‌شود، ادامه می‌دهد: یکی از موانعی که پیشرفت این پروژه را تا حد زیادی کند کرده است، نحوه تزریق اعتبار و منابع مالی به پیمانکار است.

سرپرست شهرداری کرج می‌گوید: هر چند طی جلسات قبلی نیز قول‌هایی مبنی بر پرداخت نقدی به پیمانکار داده شده است، اما به دلیل شرایط نامناسب اعتباری چندان در این پرداخت‌ها موفق نبوده‌ایم.

وی تاکید می‌کند: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تزریق مالی به این پروژه طی دو روز آینده انجام می‌شود تا شاهد تسریع در تکمیل آن باشیم.

غفاری با بیان اینکه با برگزاری نشست‌های متعدد سعی در تأمین منابع مالی و همینطور رفع معارضان شده است، خاطرنشان می‌کند: طی دو ماه آینده بعضی املاک واقع در پروژه بزرگراه شمالی تملک و در اختیار پیمانکار برای پیش‌برد پروژه قرار می‌گیرد.

کمبود اعتبار؛ معضلی که دست از سر پروژه‌های عمرانی برنمی‌دارد

رحیم خانی، مدیرعامل شرکت پروژه کنارگذر شمالی افزایش تورم سالیانه و کسری بودجه هرساله را از دیگر دلایل طولانی شدن پروژه می‌داند و می‌گوید: اگرچه در ابتدای پروژه اعتبارات لازم برای آن پیش‌بینی شده بود، اما با توجه به طولانی شدن کار و افزایش تورم، هرساله برای تأمین منابع مالی دچار مشکل می‌شویم.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر تأمین منابع مالی پروژه با جدیت پیگیری می‌شود و تلاش می‌کنیم از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی، استفاده از منابع بانک‌ها و بارگذاری و بهینه‌کردن اراضی حاشیه بزرگراه که با همکاری شورای اسلامی شهر کرج انجام می‌شود، سرمایه مورد نیاز را جذب و پروژه را در اسرع وقت به اتمام برسانیم.

مدیرعامل شرکت پروژه کنارگذر شمالی می‌افزاید: دولت در سال ۹۹، ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق در اختیار این پروژه گذاشت و موجب پیشرفت قابل توجه پروژه شد، همچنین در سفر ریاست‌جمهوری به استان البرز این قول داده شد که سهم دولت در این پروژه افزایش یابد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر پروژه کنارگذر شمالی کرج فعال است و در صورتی که منابع مالی مورد نیاز تأمین شود، ۱۳ ماه برای تکمیل و بهره‌برداری آن وقت نیاز است که امیدواریم بتوانیم با همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های ذی‌ربط بتوانیم به‌زودی شاهد افتتاح پروژه باشیم.

سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان کشور در جریان سفر به استان البرز و با حضور در نشستی که در خصوص پروژه‌های مختلف استان از جمله پروژه کنارگذر شمالی با اهداف توسعه‌ای و ارتقای زیرساخت‌های البرز برگزار شد، گفته بود: یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی کشور تحت عنوان منطقه دو آزادراه تهران شمال در استان البرز قرار دارد که امیدواریم این پروژه تا پایان بهار سال ۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار گیرد، چراکه امسال ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرده بود: بنیاد مستضعفان کشور املاکی در استان البرز دارد که بخشی از آنها از سوی استان برای اجرای طرح ملی نهضت مسکن مورد درخواست است که طبق اعلام نیاز استاندار البرز و با نگاه مثبت و به نفع مردم استان در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

کد خبر 600275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.